Minä ainakin kasvatan 4 avocadoa samassa, mutta noin 3-4 kertaa isommassa ruukussa. Juurella kasvaa iso puska viirivehkaa.
90 päivää edellisestä kuvasta. On tää hidas
Vau, onpa tuo tuuhea!
Minulla vastaava lehtimäärä tuli saavutettua rungon ollessa hontelo ja n. 1,5 m korkea. Tuo on upean näköinen.
noniin nyt vietetään talvi sisällä. Luultavasti kuolee kuukauden sisällä. Uitin mäntysuovassa ja pyyhin jokasen lehden rätillä.
Kyllä se hienosti selviää, valoa ja runsaasti vettä. Omani on isossa ruukussa juurellaan iso viirivehkakasvusto. Vettä menee päivittäin ja hurjan paljon.
Heh, kauhee ero ulkona ja sisällä kasvaneilla lehdillä
OU MAI GAAD! Joku kuivumisinfektio meneillään. Lehdet on puoliks ruskeita, mistä johtuu
Minulle on väitetty, että lehtien ruskistuessa juurakkoon on kertynyt suoloja. Hoito-ohje on ollut juurten huuhtelu, eli olen vienyt avocadon altakasteluruukun sisäruukussa suihkuun ja valuttanut vettä mullan läpi useiden minuuttien ajan, jolloin suolat ovat liuenneet juurista.On auttanut.
Voiko avocadosta ottaa pistokkaita? Haluaisin muotoilla, mutta KÄÄK kun nuo latvaversot on liian elinvoimaisen näköisiä roskiin heitettäväksi…
Kun leikkasin omaani koitin saada pistokkaita juurtumaan, ainakaan minä en onnistunut.
Yrittänyttä ei laiteta…ja on niin vigorous latvaversot että sääli heittää roskiin!
Löysin englanniksi vinkin avocadon pistokkaisiin:
“Here is my method for propagation:
cut a young shoot at the point where it joins to another branch. dip into a rooting compound suitable for softwoods (anything stronger will be too much). place in a well watered pot of potting soil. cover with a clear plastic bag and put on a sunny windowsill or outside if it’s spring/summer. check after 2 weeks by giving the shoot a gentle tug.”
Viime vuonna esittelin täällä mun kärsivää avokadoani, kuva sivulla 7. Ja jo silloin joku kehotti vaihtamaan reppanan isompaan purkkiin. No en ehtinyt kun oli kaikkea muuttohälinää ja se jurotteli koko vuoden samassa pikkupurkissa. Mutta nyt sain viimeinkin aikaiseksi ja pääsi uuteen purkkiin. Olen ollut koko talven kahden vaiheilla heitänkö menemään, kun villakilpikirvat vaivaavat sitä, mutta annoin sille vielä yhden mahdollisuuden. Ei tuo vieläkään mikään huiman iso purkki ole, mutta katotaan jos alkukesästä vielä muuttaisi sen suurempaan. Sit kun saan sen ekaksi pihalla kunnolla myrkytettyä.
Q, onks noi sakset niinku uhkana, että "jos et ala kukoistaa,niin naps!"?
Sain viime vuonna kasvatettua avokadon jonka latvoin kun se oli n.30cm korkea, mutta se ei haarautunut vaan rupesi leikkuu kohdan vierestä kasvattamaan uutta vartta. Avokado kasvoi noin metrin mittaiseksi ja sen jälkeen lehdet rupesi kuivumaan niin pahasti että tiputti lopulta kaikki. Nyt minulla on uusi avokado joka on noin 25cm korkea ja lehtiä on hyvin tosin pieniä vielä. Eli osaisiko joku antaa hoito-ohjeita kuinka saan sen haarautumaan ja jatkaisi kasvuaan hyvin että ei kuolisi kesän loputtua? Ja entäs kuinka tuon talvi ajan sitä hoidan?
Minä ainakin nappaan vaan latvasilmun pois, niin haaroo. En suuremmin lannoittele, kastelen silloin kun muistan, mutta silloin runsaasti. Kun lehdet alkavat kuivua, vien suihkuun ja huuhtelen suolat pois juurakosta ja mullasta (tämä vaatii sen, että rehu on istutettu sisäruukun omaavaan altakasteluruukkuun). Avocadoni on istutettu monin kerroin liian isoon ruukkuun, mutta tuntuu viihtyvän. Kun syön avocadon, lykkään siemenen aiempien avocadojen juurelle samaan ruukkuun, kun se itää kieputan tuoreen varren muiden ympärille (sutipuun tapaan). Avocadojen ympärillä samassa ruukussa minulla on jotain vehkaa.
Mulla on 2 avokadoa, ja kummankaan ensimmäinen latvonta ei tuottanut haaraa. Toisen latvoin sitten uudestaan ja sen jäljiltä kasvattaa nyt kahta latvaa.
Mulla nuo on kyllä varmaan liian pienessä ruukussa, pitäisikin varmaan taas vaihtaa isompaan. Hyvä idea tuo uusien avokadojen istutus juurelle, siellä ne lyhyemmät sitten vähän tuo lehtiä, meillä ainakin alaosa on aika harvaa.
Kiitos vinkeistä, pitääpä itsekkin kokeilla tuota kieputusta…
Tässä mun avokado. Leikkasin sen elokuun lopulla lehdettömäksi, se on nyt syksyn/talven aikana tehny kaikki lehtensä
On tämä kyllä ihmeellinen kasvi. Kivi oli useamman kuukauden (lokakuusta?) puoliksi multaan haudattuna, ehti välillä kuivuakin aika pahasti mutta nyt se sitten halkesi ja työntää kasvua ylöspäin. Ja kun vaivauduin kurkkaamaan ruukun alapuolelle, niin siellähän oli kaksi juurta tullut jo läpi pohjasta. Nyt on kaksi uutta avokadon kiveä likoamassa, saa nähdä itävätkö ne nopeammin näin keväällä.
Poika pitää avokadosta, olen lukenut ketjun läpi, mutta mistään ei ilmennyt että onko nuo teidän kasvattamat avokadot tehnyt hedelmää vai ovatko vain viherkasveina? Joku väitti että avokado ei tee hedelmää täällä, pitääkö siis paikkansa?