Sain taas inspiraation ja päätin kokeilla avokadoa, ei ole ensimmäinen, kaikki edelliset ovat vain kuolleet nuorina jo. Samalla lailla aina tällä vesilasihammastikku tekniikalla itänyt hyvin. Hölmöön aikaan tämäkin (laitoin mangonkin nyt talvea vasten) muutta jos sen talvi tappaa niin keväällä uutta yrittämään :)
Minun avokadoni on ehkä vuoden vanha ja tollasta pitkää rankaa se vaan kasvattaa jättäen lehdet vain kruunuksi. Alimmat lehdet ovat tosin palaneet ehkä hieman auringossa. Latvoakin olen yrittänyt niinkuin alempaa "rungosta" huomaa, mutta ei noi koskaan haarautua halua x)
Komea tuo on Tuumu! Kattoako nostettua vai lattiaa laskettava, vinha totuus avokadon kasvatuksesta on kirjassa: Ikkunallani kasvaa sitruuna ja taatelipalmu (Richard W.Langer). Kirjan vinkkinä on kasvin vaihto joka toinen vuosi uuteen multaan ja samankokoiseen ruukkuun takaisin, osa multaa tikulla pois juurista ja uudet tilalle. Kasvu pysyy näin kurissa, mutta ravinteikas multa on hyväksi kasville.
Olen taas onnellinen ½m avokadon omistaja ja siksi kirja oli nyt esillä, tuli naapurilta vaihdossa rouskusankolliseen.
Kiitoksia Valtsu ! :) Juu kyseinen kirja o joskus tullut lainattua kirjastosta ja todella mielenkiintoinen luettava oli. Paljon hyviä vinkkejä vähän eksoottisempaan kasvatteluun ;)
Ei kestä kiittää. Tuo kirja on kaiken pahan alku, hurahdin täysin erilaisiin siemenestä kasvateltaviin ja avokadojakin on kasvanut lukemattomia. Olen varsinaiseksi spesialistiksi kehittynyt sektorilla "kuinka avokadon saa kurjaakin kurjemmaksi vähällä vaivalla".
Hahaa! Mutta onhan se kuitenki aika haasteellinen, jos ei ole talvella lisävaloa käytössä… Yleensä pelkkä ranka on jäljellä keväällä.
Kuinka nopeasti Avokadot itävät vesilasissa?
Mulla tää on kasvanut tosi hitaasti, kun vesilasiin laitoin joulukuussa, tammikuun puolvälin tietämillä oli yksi juuri tullut ja sitten laitoin sen multaan. Nyt vasta tän kuun alussa lähti kasvattamaan vartta mullasta ylös. Nyt sen kasvuvauhti on nopeaa.
Mun avokadot näytti kuukaus sitten tältä, että nopsaan kasvaa.
Katkasin avokadostani latvan, jotta olisi haarautunut, mutta avokado päätti kasvattaa yhden suoraan ylöspäin
Mä viskasin mettään avokadoni ku en jaksanu myöthän olla sille vettä holovaamassa. Son hirvee juoppo
Minkä ikäisiä teidän vanhimmat avokadonne ovat? Onko kellään kukkinut?
Avokado oli ilmestynyt paikonlehden kaveriksi. Yhtään en muista, milloin olen siemenen multaan tökännyt.
Discoverylla sanottiin, ettei hass-avokadoa voi kasvattaa kivestä. Pitääkö paikkaansa?
Eikö kaupoissaki oo just sitä hassia ? Nehän on ruttusia
Ehkä se Hass-lajike on hybridi eli sen siemen kyllä itää, muttei se kasvanut puu tee samanlaista hedelmää? Silloinhan Hass avokadoja ei voisi kasvattaa siemenistä.
Nimim. Etelka oli laittanut toisaalle alla olevan viestin (kopioin sen sieltä tänne aiheen omaan ketjuun) :
Joissakin avokaadoissa on kivikova kohta . Mikä tauti se on ? Oheisena kuva. Kiitos neuvosta.
Meillä 3 avocadoa menestyy kaamoksesta huolimatta oikein hyvin. Selvää piristymistä seurasi joululahjaksi saamani kasvivalon käyttöönoton jälkeen. Luin ketjun alkua ja en ollukkaan tajunnut noita vielä latvoa - jätän kyllä suosiolla kesään sen projektin, etteivät vain nyt sitten kuolla kupsahda😅