Tossa on punkkien syömä moso ja alempi on se tropiikin ihme molemmat 2V
Kiitos kuvista, toivottavasti punkit saanut jo lähdöt. Hieno toi alempi!!
Puukonsuojus, taas tarvis udella sellasta asiaa, että kun tänne nyt on luvattu pakkasta yli viikoks, kannattaako jo tehdä totaalisuojaus bambuille ? Eli peittelenkö jo pakkasharsolla koko bambun ? Toi mun Phyllostachys Nigra on arempi, sil kait jo vois vetää ainakin peitteen päälle ? Kun jo kuukausi sitten oli 10 astetta pakkasta, muutamat lehdet ainakin sai osumaa. Toi ei kait maanpäällisiltä osiltaan taida hengissä pysyä, kait sit tyyliin perenna, on mahdollisuuksia sen pysyä hengis.
Toi Phyllostachys Bissetii ainakin pitäs olla kestävämpi, sen vaan olen laittanut vähän tuulisempaan paikkaan, peitettä kait sillekkin päälle ??
Ei muuta kun peitteet päälle. Itse kävin eilen rakentamassa kojun bambulle kun sain käskyn lähteä huomenna Shotsiin töihin enkä pääse ainakaan pariin viikkoon mökille. Vähä piti sulloa että mahtui pakettiin.
Joo bambut peiteltynä, vähän jäi viime tippaan. Ei mulla kyllä ole nin komiaa laatikkoo.
Voiko kaikki bambut ottaa ihan huoneseen talveksi? Mietin vain ensi kevättä varten, kun olisi tarkoitus muutamaa lajia hankkia, mutta kun ei ole varma talvenkestävyydestä.
Uskoisin , että nämä vuoriruokobambut, Fargesiat ja Phyllostachykset tarvitsevat talvella viileämmät olosuhteet, samoin Sasat, Sasaellat ja Pleioblastukset. Puukonsuojuksella taitaa olla noita kuumempienkin alueiden bambuja, ne kait menee sisällä normaali huonelämpötiloissa?
Fargesiat ovat kestäviä, ainak itellä talvehtineet oikein hyvin, nyt sitten kokeilussa pari Phyllostachys lajia.
Matalat lajit, esim Pleioblastukset ilmeisesti kestäviä, samoin Sasat ja Sasaellat.
Ok, kiitoksia! Fargesia murilae ja kaksi Sasaella masamuenaa löytyy, mutta nyt kiinnostaisi kokeilla jotain trooppista lajia. Tosiaan nuo bambut ovat ihan ulkona.
Tiistaina kun katoin sähkömittaria oli sähköä mennyt bambu laatikossa 38kw eli alle 2 Euroa, ei paha.
Huomasin tänään että bambu oli palanut yläosasta, tuosta yhdestä pienestä ikkunasta oli mennyt viimme viikon aikana liikaa lämpöä sisään. Nyt teippasin valkoisen muovipussin ikkunaan ja ainakin tänään kun aurinko paistoi lämpö ei noussut enää 18 astetta ylemmäksi.
Puukonsuojus, osaisitko sanoa, koskas nuo huput pitäisi poistaa bambujen päältä, ilmeisesti pitää kuitenkin aluksi jättää varjostus peite päälle? En ole uskaltanut edes kurkata peitteitten alle. Peittteitten alla olis Phyl. Bissetii ja Phyl. Nigra
Vaikea sanoa koska on oikea aika ottaa peitteet pois? Jos sulla on maa jäässä niin odottelisin kuitenkin maan sulamista. Minulla on vähä eri asia kun maa ei ole roudassa, eli puran paketin pois heti kun tämä pakkaskausi loppuu, viimeistään 23.4 kun lähden kiinaan 24.4. Minulla on se vaara, että alkaa uudet versot kasvamaan ja kun otan suojat pois ne jäätyy.
Fargesia! Laita kuva kun olet purkanut peitteet.
Minä aukaisin eilen bambupaketin, niin kun sanoin enemmin niin yläosa oli palanut, mutta alempana oli normaalisti säilynyt. Sähköä meni talven aikana 68kw ja jos lasketaan vaikka että sähköstä on yöllä mennyt 2/3 saadaan laskuksi noin 86 ruplaa 2,14 euroa.
Saako kysyä? Missä päin tuota bambua on talvetettu?
Taitaa olla jossakii Ryslandi:ssa
Pietarista 65km etelään
Puukonsuojus, laitan kyllä kuvaa kun peitteet otan pois. Mitä nyt kurkkasin sisälle, samalta näyttää kuin sun bambun yläosa. Pakkassuojat purin jo aikasemmin juurilta, jos näin lämmintä on kuin nyt on, voi peitteitkin kait pian poistella.
Viime syksynä hankittu fargesia murielae näyttää talvehtineen harsojen alla. On vielä purkissakin, kasvilavaan lykättynä, kun en ehtinyt paikkaa sille katsoa.
Puukonsuojus, yritin laittaa sinulle kuvaa johonkin sinun sähköpostiosoitteesen, jonka jostain löysin, se Luukku osoite ei pelittänyt. Ja en onnistu tällä pädillä lisään kuvaa tänne.
Nigra ja Bissetii kuivui/ paleltui lähes alas saakka, aivan alhaalla vihreätä vieläkin ja Nigra, jolla oli parempi paikka, pukkaa jo uutta päätä esiin, Bissetii taas ei vielä mutta paikkakin on kylmempi.
Kauppilasta tilasin jo Phyllostachys atrovaginatan, saas nähd koska tulee ja millaisessa kunnossa. Olisi halunnut myös Phyllostachys aureosulcatan, oli pirulainen päässyt loppuun!
Oletko leikannut muuten kuivat osat heti pois, vaikka olis alhaalla vihreätä, hengissä olevaa lehistöä?