Fleur, tuo murielae talvehtii hyvin ilman peitteitäkin, vähän voi kasvusto paleltua, kuivua, itellä kuitenkin jo kasvattanut jo uudet korkeammat rungot, vielä lehdettömät, mitä viime kesänä.
Fargesia, Leikkasin vain larvat pois mitkä oli kuivanut. Minulla näyttää aika hyvältä olisko joku 10 uutta versoa jo lähes 3m ja muutama ehkä viisi vielä tulossa noin 2cm paksuja tyvestä. Tulee hieno puska kunhan lehdet tuosta aukee.
Härreguud kun on komeat rungot! Minkähän niminen tuo on ja milloinkastuo on tänä keväänä aloittanut kasvun?
Mulla on nyt bissetii puskenut yhden metrin korkuisen rungon, paljon pieniä tuon lisäksi. Nigralta taas nousussa monta puol metristä.
Miten olet noita yleensä lannoittanut ?
Phyllostachys Shanghai, kasvun aloituksesta en tiedä kun olen ollut reissussa pitkään, kait heti kun tuli lämmintä. Lannoitan jollain venäläisellä apulannalla, tänä vuonna olen pari kertaa heittänyt. Kesäkuun lopussa heitän vielä muutaman kourallisen ja sen jälkeen en enää lannoita.
Laskin eilen versot, nyt 12 on jo kasvanut ja 8 vielä tulossa.
Moro kaikille!
Innokas kasvattelija ilmoittautuu Tampereelta!
Mä liityin nyt sit tänne kun on tullut jo niin monta kertaa eksyttyä tänne lueskelemaan kasvatteluvinkkejä eri kasveihin joita on tullut hankittua.
Viimeaikaisin innostukseni kohdistuu bambukasveihin ja kiinnostaisi kasvattaa niin iso bambu kuin vain kerrostaloasuntoon saa mahtumaan. (Ylin kerros joten kasvakoon vaikka yli parvekkeen reunan )
Ensin tuli kokeiltua Phyllostachys Pubescensia, eli Mosoa, mutta kolmannen verson puhjettua se taisi kuolla liialliseen lannoitukseen tms…
Nyt on kovassa kasvussa Dendrocalamus Strictus ja niitä on joku 16 kpl joista lähes jokainen on tehnyt jo toiset versot ja kukoistaa aika hyvin.
Tilasin juuri ulkomailta setin jossa on kuutta eri bambulajia siemeninä niin pian pääsee sitten kokeilemaan miten siinä käy, ja jakamaan kokemuksia täällä.
Jos Tampereen alueella on muita Bambuharrastajia niin voi vailla ilmoitella mulle päin, jos ois vaikka jotain vaihtokauppajuttua…
Kiinnostaa myös lueskella miten olette saaneet kasvamaan bambua ulkona talven yli.
Hello Jarbeni! Aloitit sitten melkoisen haastavasta bambusta, siis tuo Dendrocalamus strictus,jos oikein olen ymmärtänyt, tulee Intiasta, eikä kestä juurikaan pakkasta, ilmeisesti talvetat sisällä ? Mistä muuten olet sen hankkinut, varmasti hieno.
Sitten se Phyllostachys Pubescensia, mistäs tuon? Kerrohan sitten miten bambun siemenet itää, olen ollut uskossa,että vaikea laji idättää mutta minulla ei tod ole itellä kokemusta.
Itellä siis nuo Phyllostachys nigra, bissetii, jotka talvehtineet yhden talven yli, bissetiissä korkein runko tältä keväältä jo 1.5 metriä. Nigralla vasta runsaat puol metrisiä.
Uutena itellä tuo Phyll. atrovaginata.
Kauemman ollut jo tuo Fargesia murielae, helppo bambu.
Veikaan että phyllostachysen tappoi kokeilemani Ikean kookosturpeeseen istuttaminen yhdistettynä liian tymäkkään lannoitteeseen.
Phyllostachys olikin aika vaikea saada itämään, lopulta onnistui kun laitoin muovirasiaan kostean talouspaperin väliin. Helposti homehtui suurin osa siemenistä.
Dendrocalamus on huomattavasti helpompi idättää, tai sitten kyse on vain erilaatuisista siemenistä.
Dendrocalamuksen siemeniä kun heittää vain suoraan kosteaan multaan niin itää ilman mitään rituaaleja niinkuin joku suolavedessä uittaminen yms. mitä välillä neuvotaan netissä.
Olisi pitänyt, ja aionkin käyttää pelkkää taimimultaa tulossa olevien siementen kanssa.
Talvehtimisesta ei ole kokemusta vielä mutta ajattelin hankkia parvekkeelle lasituksen syksyksi niin jospa sitten lämpötila siellä pysyisi siedettävänä bambulle. Tai sitten voisikohan vain pitää sisällä ja keinovalon alla talven?
Vaikka asun kerrostalossa niin silti kiinnostaa löytää talven kestävä, mutta kuitenkin näyttävä laji, silmällä pitäen jossakin vaiheessa elämää tapahtuvaa omakotitaloon muuttamista.
Omalle puutarhalle olisikin aika villejä ideoita mitä sinne laittaisi.
Nuo bambut on kaikki aloitettu siemenistä ja ne mä tilaan kaikki Ebaystä, eikä maksa montaa euroa eikä ole edes toimituskuluja. Tullikaan ei ole ollut vielä yhteydessä asian suhteen.
Jos joltain saisi pätkän elävää bambua niin eikös siitä saisi juurrutettua toisen kasvin aika helposti ja ainakin hieman nopeammin kuin siemenestä?
Laittaisin kuvan hyvinvoivasta Strictuksesta mutta Android puhelimella ei näy toimivan tuo kuvan lisääminen…
Tälläisiä siemeniä on tulossa maailmalta:
10 seeds-Fargesia albo-cera (blue bamboo) (-25 ° C) -
10 seeds-Fargesia albo-cerea "black" (-23 ° C) -
10 seeds-Fargesia goalinensis (-25 ° C) -
10 seeds-Fargesia fungosa (Chocolate bamboo) (-20C) -
10 seeds-Fargesia yunnanensis (-19 ° C) –
10 seeds-Phyllostachys edulis (Moso bamboo) (-20 ° C) -
Tuo setti maksoi yhteensä noin 11 euroa.
Oisko Fargesialla antaa jotakin pätkää juurrutettavaksi?
Vaikkapa tuota bissettiä kun sitä ei vielä ole.
Jarbeni, onnistuu kyllä, kunhan tuosta pikkasen leviää, bissetii pukkaa kyllä varmasti kesän aikana maavartta, joten eiköhän onnistu napsaista omajuurinen pala sinnekkin. Ja minä pistän sitten kans varaukseen sinulta noista jonkun, eritoten eduliksen, jos vaan idätys skulaa. Ja eiköhän minulta noista muistakin onnistu, varsinkin toi kaima murielae on tullut jaettua jo pariinkin kertaan, pikkasen kyllä otti itteensä mutta nyt jo puskee komeasti uutta. Kumpi muuten nappaa, hävinnyt finalisti vai uuden omistajan pikkukissapeto ?
Noo mulle käy ihan mitä nyt helpoiten ja vähimmällä haitalla sulta irtoaa
Ja multa saat kyllä noista taimia kunhan saan ne ensin sillai rokkaamaan
Siemenet tulivat ja niitä on laitettu nyt idätykseen muutama kutakin lajia.
Bonuksena tuli vielä seitsemännen bambulajin siemeniä:
Bambusa Arundinacea, onko kokemuksia?
Tuon laitoin myös kosteaan multaan itämään.
Saapi nähä kuinka kauan noissa menee ja kuinka moni siemen sitten oikeasti lähtee kasvamaan.
Sama juttu kun maissi puolella sain juuri kuvan bambustani ei se pahalta näytä
Omassa bambu metsässä, metsän pinta-ala on kyllä vielä pieni mutta kyllä se siitä laajenee.
Puukonsuojus, on sinun bambu kyllä enemmän kuin upee, ei kai voi kuin vain haaveilla tuollaisesta. Omat Phyllostachys bissetii ja nigra kyll hengissä, bissetii ehkä hivenen kookkaampi kuin viime kesänä, nigra taas pienempi. Nigralle tein kait liian läpäsevän istutuksen, kärsinyt kuivuudesta tänä kesänä.
Tänä kesänä on sitten hankittuna Phyl. atrovaginata, se onkin sitten jo vähemmän läpäisevässä paikassa.
Onkohan noita runkoja mitenkään mahdollisuus saada hengissä talven yli, siis ilman sisälle vientiä tai sllaista sydeemiä, minkä itse teit. Siis ns luomu konstein ?
Laittaisin kuvan mutta en osaa siirtää iPadilta tälle läppärille ja iPadilla taas ei onnistu.
Millainen on sielä asumispaikassasi tuo talven pituus ja noin talvi muutenkin ?
Talvi on kun Helsingissä. Peittele bambusi kun tulee kunnon talvi, eli joskus marraskuussa. Tälle minun Bambulle ajattelin tehdä teltan ja päälle kuplamuovia ja sitten päälimmäiseksi puhdas muovi. Sisälle sama lämmitin mikä on ollut viimmeiset 2 vuotta 750W ja kytkeytyy päälle -1 ja sammuu +1C. Viimme vuonna meni vähä yli 2€ lämmitykseen, tänä vuonna varmaan tuplasti enemmän. Muista että otatat teltan pois heti kun kevät tulee maalliskuun lopussa.
Kiitoksia! Mulla oli viime talvenna juuriston suojaksi tuota pakkasturvetta ja sen päällä vielä reilusti lehtiä. Runkojen päällä oli pakkaspeitteestä tehty teltta jonka päällä oli valkoinen muovipeite. Otin kait sitten liian myöhään suojat pois. Aattelin vaan, että kun juuristo vielä jäässä ja lehdet alkaa auringossa haihduttaan, kuivavat vielä. Mutta uusi yritys ensi talveksi. Säilyhän sitä pikkupätkät vihreänä. No juuretkin jo syvemmällä, kaikenlisäksi oli ymmärtääkseni muutenkin vaikea talvi, ehkä nytsitten onnistuu paremmin. Taito ei taas riitä rakentaan samanlaista mökkiä ympärille niinkuin sinulla.
Puukonsuojuksella on ilmeisesti paljon halvempaa sähkönhinta kwh mitä meillä täällä.
On se niin väärin, mut siel on paljon muuta sit huonompaa.
En tiedä mitä se teillä maksaa, mutta kulutus oli 68kw.
On kekseliäät talvimökit Puukonsuojuksella,hienoa. Mietin että mitähän muuta tollasessa sähkömökissä
voisi talvettaa.
En saannut kuvasta oikein selvää onko sitä perustaa kaivettu maan sisään vai onko se ihan vaan maanpinnalla? Koko ketju piti lukea läpi oli sen verran mielenkiintoista. Mutta kun aikaa kuluu ja varret kasvaa pitää mökkiä laajentaa ja korkeutta paaaljon lisää…
Tässä vähän hujakampia banbuja