Tämmöinen tuliainen Ruotsista, Musa Basjo.
1,5 m korkeaksi kasvava "vihreä mini banaanipuu". Jos jollain hoitokokemuksia niin kaikki vinkit tervetulleita. Nyt pikkupuu saa ensin kökötellä olohuoneessa ja sitten muutaman viikon kuluttua siirrän sen ulos. Kestää hiukan pakkastakin.
Kokemusta ei ole kuin market-banskusta tähän asti eli B*hausista ostin viime vuonna banskun, joka vietti kesän ulkona ja on nyt ollut lähestulkoon unohdettuna ja kuivillansa koko talven, hyvässä hapessa joka tapauksessa. Vaan enpä malta olla leuhkaisematta, että just tänään huomasin ensimmäisen taimen banaanikylvöksessäni. Euffiksen kimpassa talvella tilasin Musa sikkimensiksen siemeniä ja sen pitäisi kestää 15 pakkasastetta.
Musa sikkimensiksen pakkasenkesto on hämmästyttävä, todellinen tämän kevään toivekasvi. Banaania kasvatin joskus kattoon asti, kunnes talven pimeydessä kärsi pois, punaista nestettä valui kaatuneesta kasvista. Harmitti koska banaanisato jäi kokematta. Nyt tiedän ettei se musa ensete, etiopianbanaani syötäviä hedelmiä teekään.
Jos onnistuu hankkimaan riittävän ison ruukun ja täyttää sen voimakkaalla mullalla sekä oikeanlaisen kääpiöbanaanin taimen ja on lisäksi säästäväinen lämmityksen suhteen, saattaa banaani huonekasvinakin kukkia. Minulla kukki pari kertaa ja teki muutamia pieniä banaaneja (ne todella syötiin) 40 senttimetrin altakasteluruukussa (joka voisi olla isompikin). Ei kylläkään kuki kovin nopeasti ja kääpiöbanaanikin kasvaa huonetiloihin nähden isoksi. Kaikesta huolimatta voitaneen kuitenkin todeta, että banaani on pysynyt asuinhuoneoloissakin terveenä eikä ole vielä koskaan peittynyt tuholaisiin, kuten sitrus-yritelmäni.
Pitääkö kääpiöbanaani kiikuttaa ulos pihalle kesän ajaksi? Mitä suosittelette? (vielä niin pieni että helppo liikuttaa ja ajattelin jos se saisi lisää voimia auringonpaisteesta...) Ja millaiseen kohtaan pitää sijoittaa, jos ulos vie?
banaania en vienyt kesällä ulos - oli viileä kesä enkä riskejä halunnut ottaa. totuttaa pitää varmasti hissunkissun ulkoilemaan ja ison kasvin siirtely on vaivaloista. kirjan mukaan banaanin pikkkutaimet pitää suojata kesäaikaan keskipäivän auringolta ja talvella taas antaa lisävaloa.
minulla on banaanipuu, yli metrinen ja tehnyt lukemattomia "pentuja", jotka olen lahjoitellut ystäville, nyt on itselläni 3 "pentua" kasvamassa. Ison puun varsi on paksu ja puu on aika vanha, kukkimaan en ole vielä saanut. Puu on täydessä auringon valossa ja ja isossa saviruukussa, lattialämmitys on myös ollut hyväksi. Vettä tarvii paljon ja pihallaolosta ei pitänyt, tuuli hajottaa helposti lehdet. Tllä hetkellä omistan 95 ruukkukasvia ja kaikki voivat upeasti, palmuni on suurin 5metrinen elefantinkorva 2,5 metrinen.
Missä säilytätte "banaanipuitanne"? Minulla talvet sisällä ja nyt mietin voisiko kesällä olla ulkona, vai onko parempi vaihtoehto kasvari?
Uih! Ihanaa! Sain banaanivauvan. Se olla mötköttää vesilasissa huomiseen ja muuttaa huomenna ruukkuun. Hoitovinkit ovat tervetulleita.
Älä ainakaan tee niin kuin minä “hoidin” omaa banaania… hyvin oli vuoden kasvanut jo isoksi kun istutin jo aika isoon altakasteluruukkuun… sitten jokusen viikko sen jälkeen oli taas aika kastella ja sen teinkin, mutta seuraavana päivänä pidinkin sitten yhtäkkiä kasvien suihkussakäyntipäivän. Tottakai unohdin tyystin että banaanin ruukku oli juuri edellisenä iltana laitettu täyteen vettä ja nyt se vielä pääsi kunnon suihkuun… Siihenhän se sitten hukkui ennen kuin tajusin mitä olin tehnyt.
Intialainen menee jo yli kolmeen metriin, varmaan ihmettelee kun on niin paljon tilaa?
Kiinalainen ei aivan vielä pääse samoihin mittoihin
Tahtoo kurkistaa yläikkunasta
Hei Puukonsuojus! Mistä ostit tuon tai haluaisitko myydä taimen tai jomman kumman?
Toisin sanoen makeet!
(Banaanieni lempiväri tuo väri tossa yllä!)
Kasvieni lempimusiikkia on Bachin "Prélude pour luth en Ut mineur BWW". Kylpee myös muummoassa Mozartissa, Sibeliuksessa, Beethovenissa ja Vivaldin vuodenajassa(katso kuukauden numero ja laita sillein oikea vuodenaika kasvillle)
Vieläköhän minun banaani selviää talvesta tavallisessa huoneilmassa. Vie kyllä tilaa jo nyt luvattoman paljon.
Pysy keskustelupalstalla, niin voin auttaa sinua enemmän! Banaanisi tarvitsevat runsaasti valoa ja lämpöä. Suihkuta mahdollisimman paljon ja kastele erityisesti kasvi ruukun alle lautaselle. Mielellään aina vähäsen lillumassa. Mielellään tykkää, jos vedessä on jotakin ravintoa. Annan ravinnon nimen huomenna/ylihuomenna. Banaanin multa saa kuivahtaa. Rakastaa klassista musiikkia. Mistä muuten hankit taimesi/siemenesi?
Pysy siis ajan tasalla, pliis
Minultako kysyit mistä sain banaanini taimen? Sain sen entiseltä työkaveriltani, hänellä banaanini emokasvi oli tehnyt myös hedelmiä. Työkaverini oli saanut banaaninsa enoltaan Helsingissä. Minun banaani vietti kesän avokuistilla. Tuon banaanin lehdistä tippuu vettä aikalailla. Olen ottanut myös varalta muutamia juuritaimia, jos emo kuolee. Niin ja olen antanut taimen myös veljelleni.
Uutteen nimi on Biolan ruukun voima: Merileväuute kasvinhoitoaine. Myydään ruokakaupoissakin(K-super market). Vain talvi + syksy. Olisiko muuten mahdollista saada yksi tuommoinen itsellensä kohtuu hintaan? Mikä olisi mieleisesi hinta, JOS haluat myydä sen. Ymmärrän, jos et halua myydä. Apu neuvoja tulee silti. Onko tuo kuva muuten banaaniesi kuva oikeasti?
Kuva on minun banaanista. Laitan tähän vielä toisen kuvan senää vasten otetun. Lisäksi toinen kuva jossa varataimia. Posti maksun hinnalla voin toki laittaa taimen, mutta nyt en henno repiä, jos kuolee siihen. Katsotaan sitten keväällä onko mikään näistä elossa. Muistuta sitten keväällä.
Ok! Hei muuten kiitti tosi paljon. Minulle voi lähettää kasveista kysymyksiä koska vain. Se tapahtuu painamalla nimeäni ja laittamalla yksityisviesti.