Banaani, Musa

banaanipuusta´jos saat pentuja älä liota vedessä. laita suoraan multaan, kai otit juuret mukana.En ole saanut kukkimaan omaani vielä, mutta pennut kasvavat kohta emopuun ohi.Banaanipuuni ovat upean näköisiä, ja tosi reheviä, mut miten sais kukkimaan?

sain tiedon että banaanipuun pentuja ei saa ottaa pois, muuten ei kuki? onko tietoa tai kokemusta?no, kuin kerroin oma puuni aika vanha, olen kasvattanut monta uutta upeaa puuta pennuista, nyt en enää ota pois niitä odotan että kukkisi.

Ostin tänään Bauhausista Musa Tropicanan ja tuottajan sivuilla kerrotaan, että banaani ei käy syötäväksi. HUS:n myrkyllisten kasvien listassa kuitenkin Musa-sukuiset on merkitty myrkyttömiksi. Ajattelin kasvattaa tämän yksilön papukaijalle kiipeilypuuksi. Olisikohan jollain tietoa, että mikäli tämä bansku hedelmää tekee, niin mahtavatko olla kuinka myrkyllisiä? Entä kukat?

Tämä kysymys on nyt aivan hullulla alueella, mutta osuvammille alueille ei vielä ole lupaa kirjoittaa!

Joka tapauksessa, kuinka monella on kääpiöbanaani jakautunut latvasta!? Henk. koht en ole kuullut yhtään ja nyt tuo näyttää jakautuvan!! Vai ei kait se kukkavartta kasvata?

T. Kamalan suuri siitä tulee!

oliskohan sittenkin kukkavana?.. banaanihan on oikeastaan ‘ruoho’, eikä käsittääkseni haaro versosta vaan työntää maavarren uudelle versolle… :O)

Sellanen käsitys mullakin… ei vaan äkkiseltään kukkavarrelta näytä. Laitan kuvan profiiliini, jos onnistun.

Kuva löytyy galleriasta.

Hehtaarintolkutontontti, banaaniviestisi löydät nyt täältä :slight_smile:

Itse asiassa olen ottanut tenavia juurelta ja sen perusteella, jos tuo kukkavana on, niin kukkii vaikka uusia laittaa emosta kasvamaan!

Ai, toi on sit varmaan mulla joku poikkeuksellisen sitkas yksilö. Useita olen leikannut juurelta ja hengissä on pysynyt ilman kärsimyksenkään merkkejä.

Tiedoksi, että Banaani ei ole puu,,,,,,,,,,,,,,,,,,vaan ruoho.

Eikös banaani ole ruoko, ei siis ruoho....

Minä olen käsittänyt, että on ruohovartinen. Kai ruo´otkin on. Ja kirjoitetaan “banaani”. Jos se nyt on niin tarkkaa ;D

No Bluedreams sanoi sen jo edellissivulla…

nii-i

Juu, sama kai on onko ruoko tai ruoho, mutta nämä hiuksen halkomiset ovat perua entiseltä opettajaltani joka sanoi, se on jempti näin.

Muuten tuosta banaanista vielä. Olen aikaisemmin kirjoittanut omasta banaanistani, sain sen työkaveriltani ja hänellä tuon banaanin äiti oli tehnyt pieniä syötäviä banaania. Paikallislehdessäkin oli niistä juttua. Nyt minun banaani on tekemässä "oksaa", ainakin siltä näyttää. Tässä kuvaa oksasta.

Tässä toinen kuva banaanin lapsista jotka ovat varalta, jos emo sattuu kuolemaan. Olen kyllä melkeinpä joka kesä ottanut nuo lapset pois ja laittanut emon uuteen multaan. Lapsia olen jakanut suvulle ja ystäville.

Muutaman vuoden tauon jälkeen mullakin taas banaanit kasvamassa. Eli siemenet mullissa odottamassa josko kuukauden päästä näkyisi jotain.

Rea,

mä olen anopin banaanin nähnyt tekävän tuon saman "oksan" kuin sunkin bansku. Silloin oli selitys se ettei jaksanut enää työntää uusia lehtiä isoina ylös.Kasvatti aina vaan pienempiä lehtiä jotka ei lopulta enää työntyneet tupesta ulos. Lopuksi antoi runko eli valerunko periksi ja väänsi "oksaa" sieltä eli sitä uutta alkuperäistä latvusta. Aikamoinen työ varmaan tuolta puskea läpi.

Tamarillo, minäkin olen tuota ihmettä päivitellyt, kuinka kova homma on puhkaista tuloreitti läpi tuosta varresta. Vielä ainakin oikeasta paikasta työntyy iso lehti. Saa sitten nähdä loppuuko lehtien tulo tuohon oksan kasvattamiseen.

hmmm…???.. luulisimpa, että kyseessä ei ole banaani laisinkaan…!

Kyseessä lienee Strelizia alba ‘White Bird of Paradise’… Valkoinen Kolibrinkukka Cambridge, England: Botanic Garden: White Bird of Paradise

Jop, ei oo bansku