Banaani, Musa

eikös kolibrikukka ole kuitenkin jotakin sukua banaanille?

Lisättäköön, tämä vielä tähän.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Banaanit

Sellanen ongelma ton kans kyllä on, että jostaki on saanu jotain halvatun sienikasvustoo ja puskee näköjään nyt talven mentyä samaa valkosta pientä sientä juurelle. Miten noi saa pois. Mullan vaihtohan tuskin onnistuu, eikä varmaan sienet lähde. Eikös sinirihmasto piimi aina itse kasvissa!? Joten oks havaintoo kenelläkään miten ne sais pois. Olen miettiny, et lähetän johonkin kasvien tutkimispaikkaan. Sen vuoksi, et tietäs onko myrkyllinen- en nimittäin haluais Ada 9 kk niitä “tatteja” syövän!

Emäbanaani ja jälkikasvua

Minulla jäi ainakin Intialainen banaani henkiin mökillä, niin kun kuvasta näette siihen on tullut talven jälkeen kaksi uutta lehteä. Toinen minkä olen tuonut Kiinasta on ollut koko talve tuossa samassa tilassa: Vihreää on lehdessä kuitenkin jonkun verran eli odotetaan että lähtee siitä kun saa valoa enemmän.

Intialainen 425cm pitkä hedelmistä ei tietoakaan! Kiinalainen otti ja kuoli, mutta onneksi pihalla on sen sivuversosta kasvamassa uusi ja sillä on pituutta jo noin 170cm.

Ai tuon takia nuo hirret on siellä… Näppärää! :smiley:

Meillä banaani on ymmärtänyt ilmeisesti kasvukauden aivan täysin väärin. Muut viherkasvit alkoivat pukkaamaan uutta lehteä jo hyvissä ajoin keväällä mutta mitä tekee banaani? Möllöttää vain. Muutama viikko sitten tosin huomasin, että alkaa uusia lehtikääröjä ilmestymään ja viikko sitten huomasin, että aivan pikkuruisia banaanilapsia on ilmestynyt kasvin juurelle.

Älä nyt ota niitä lapsukaisbanaaneja pois sieltä juurelta -niiden poistoon liittyi jotain taikaa, mitä en nyt muista! Tyttäreni minun hoitooni uskoma banaani voi pahoin ja epäilen banaanin olevan nyt jo edesmennytallapäin. Oliskos kellä hyviä selityksiä epäkelvolle hoitajalle puolustuspuheeksi???

Kertokaahan viisaammat miten saan oman banani kasvin kasvamaan,se on tullut minulle taimena,ajat sitten,en edes muista millon,on tehnyt vain keskelle"tötterön"eli uusi lehti tulossa,muttei kasva sen kummemmin.Pitääkö lannoittaa?Auttaisiko se asiaa?Kastellut olen säännöllisesti ja on loisteputkilampun alapuolella,että valoa kyllä saa.

Tässä mun banaani,heti kun aloin suihkuttaan ja ostin ravinnetta,jota joka kastelu kerralla oon laittanu,alko kasvattamaan uutta lehteä=)mutta pieni vielä,verrattuna siihen kuin kauan tämä on minulla ollut.

Tässä ketjussa aikaisemmin laitoin kuvaa banaanistani ja sen "oksasta". Siinä kävi sitten niin, että banaanin "varsi" taittui tuosta "oksan" kohdasta ja koko ruoko kuoli. Onneksi minulla on vielä noita poikasia joista aion yrittää kasvattaa keväällä uutta banaania. Toivottavasti säilyvät poikaset kevääseen, kun on aikalailla ahdasta talvetettavien kasvien kanssa sisätiloissa.

Oletteko banaaneja ihan siemenestä asti kasvattaneet ja jos olette niin tarviiko siemenille tehä jotain erikoista (esim. kylmäkäsittely) vai voiko ne vaan laittaa multaan ja toiova parasta?

Banaanin siemeniä kannattee hioa vaikka hiekkapaperilla tai raaputat vaikka veitsellä siemenen pintaa, sitten laitat siemenen vesilasiin pariksi päivää ja sit istutat multaan

Minulla on tuossa 5 kappaletta Snow bananan (Ensete glaucum) siemeniä.

Pussin kyljessä lukee että kylvetään tuuman syvyyteen. Mullan lämpötila pidetään +23-27’C. Itämisaika 6-12 kuukautta.

Aika pitkältä kuulostaa tuo itämisaika!

Onkos tosiaan kukaan onnistunut kasvattamaan näitä siemenestä ja menikö itämiseen todellakin noin pitkä aika?

Mahtaisiko tuohon löytyä mitään konstia nopeuttamaan tuota itämistä tuon viilaamisen ja liottamisen lisäksi?

Tämän banaanin pitäisi muuten kestää ilmeisesti jonkun verran pakkastakin.

MasaT, juuri tuota bansku-kasvia en ole kasvattanut koskaan, mutta ei se kasvimaailmassa ole ihme eikä mikään, että itämisaika on - kukkakasveistakin joillakin - puoli vuotta, jopa vuosi tai kaksikin. Ei siis mitään kiireisen hommaa.

Omista kasveistani esim. helmikuussa Azoreilta tuomani puun siemenistä ensimmäinen iti ja alkoi kasvaa vartta ja lehtiä vasta tuossa noin kuukausi sitten. Koko sen ajan multaruukku oli ja odotti…

Mun banaani sitten kuolla kupsahti=(.Yhtäkkiä meni huonoon kuntoon vaikka eka näytti että alkaa kasvamaan.

Jos banaanisi oli pieni taimi, niin se on ihan ymmärrettävää, kun aina pienet taimet(joskus myös suuremmatkin) eivät jaksa sinnitellä talven yli.

Onneksi banaaneja saa kukkakaupoista lisää

Tilasin viime syksynä netin kautta etiopian banaanin siemeniä, vieläkään ei ole itäneet. Tänään kaivoin purkkia, yksi siemen on jäljellä, kaksi muuta olivat menneet hötöksi. Onkohan tuolla yhdellä toivoa? Mistä tiedän onko se mätä sisältä, kun kuori ainakin on kookospähkinän-kova.

Löysin kukkiksesta banskun ja hintaa oli vaan 2.90 joten pakkohan se oli ostaa vaikka yhen banskun oon joskus hengiltä saanu mut jospa tämän saisin ees heinäkuuhun asti pysymään elossa