Banaani, Musa

Olen siirtänyt omani terassille.

Sinulla taitaa olla useampia versioita banaaneista koko ajan, laitahan taas joskus kuvia, on ne niin upeita. Ja kun olet talvetus ekspertti, jos sinulla ei vielä ole, hommaa Gunnera pihaan, ymmärsin että pidät isoista lehdistä!!!

Tossa kuva eilen otettu, oikella on kolme vartta tulossa vasen sai vähän veittestä kun kannettiin ulos, mutta uusi lehti on jo kasvanut.

Ostin tänään Vantaan Plantagenistä 8€:lla Musa Tropicanan :slight_smile: Pienen googlettelun jälkeen törmäsin pieneen seikkaan, et oisko toi kuitenki Musa Cavendish? Toivon, että joku osais vastata. Toissapäivänä heitin Etiopian banskun mettään, ku oli ilmestyny älytön kirppuarmeija siihen… En jaksanu alkaa pelastustoimiin, kun oli kuitenki aika pieni vielä… Ja viel sellanen kysymys, että tekeekö Tropicana hedelmiä?

Melkein kaksi kuukautta mennyt edellisestä kuvasta.

Ja kuukausi lisää.

Banskut pääsi eilen sisätiloihin kun täällä on jo ollut yöpakkasia.

Mitenkä on, minulla on nyt Musa Bas…, sillä on nyt vierestä nousemassa 3, noin 5cm korkuista pätkää, voinko vetää varren poikki emosta, alkaa oleen niin iso, että vie julmasti tilaa?

Olisko parempi odottaa sen aikaa että aukee uusi lehti niistä pätkistä, talvi tulossa ja vähän valoa.

Ok, jätetään katkomatta, eiköhän sitä tilaa sillekkin löydy, kiitoksia Puukonsuojus! 

Täällä myös tuo Musa basjoo, jonka 1,5 vuotta sitten ostin taimena. Sillä on yksi viime talvena tullut "poikanen" ja molemmat kasvit ovat valtavia. Tiedän tunteen fargesia… Olen miettinyt tuon vanhemman banaanin katkaisemista jo muutaman kuukauden, mutta en ole vielä uskaltanut laittaa poikki. Mikä olisi paras aika poikkaista tuo, kun se tekee uutta lehteä koko ajan? Tähän asti olen vaan lähinnä kuorinut lehtiä siitä pois.

Onkos Helena sun Musa ollut kesän sisällä vai ulkona? Mulla on ollut ulkona, hieman on uuden lehden teko rauhoittunut. Eikös sulla jo poikanen ole tehnytkin uusia lehtiä? Banaani Expertti Puukonsuojus kehoitti minua odottamaan, että poikanen tekisi lehtiä, sitten vasta poikki.

Sisällä tuo on kesät. Parvekkeelle ei oikein mahdu ja lehdet luultavasti palaisivat siellä. Poikanen on samankokoinen kuin emo. Nuo lehdet tuossa kuvan keskellä ovat kummastakin kasvista. Ajattelin ensin katkaista tuon emon noin puolesta välistä runkoa, mutta jos katkaisen samalla uuden lehti rullan, niin lähteekö siitä rungosta enää kasvamaan mitään? Se on ainoa asia mikä on tähän asti on estänyt. Sen takia olen vaan kuorinut niitä lehtiä ympäriltä pois.

Minä olen ymmärtänyt, että se runko on sitten sitämyöten valmis, eli ei kasva enää ?

Runko on kuolee itse pois kun on tehnyt banaanitertun, se on kuin viimeinen lehti eikä se sen jälkeen enää kasva.

Kiitos neuvoista. Tuo menee nyt syksyllä poikki, kun katto alkaa kohta tulla vastaan. Saa sitten nähdä, että lähteekö uudestaan kasvamaan vai oliko se siinä.

Saattaa olla siinä :confused: Banskut ainakin minulla ovat talvella henkensä heittäneet ilman lisävaloa…

Tuo basjoo on siitä ihana kasvi, että pärjäsi mainiosti ainakin viime talven ilman kukkalamppua. Se teki tuon poikasen silloin ja sekin selvisi talven yli hengissä.

Siinä ne nyt sitten on talvisäilössä, toukokuussa siite taas pihalle

Milläslailla sä roudaat nuo sisälle, noidenhan on pakko painaa järkyttävästi! Ja onkos sulla noin isot ovet, että saat ne helposti sisälle. Mutta taas pakko sanoa, järkyttävän komeita ovat, katteeks käypi!

Upeat banaanit. Puukonsuojus voi istahtaa tuohon korituoliin/keinuun ja kuvitella olevansa ihan muualla kuin syksyisessä, pimeässä Suomessa.