Musa basjoo kasvaa huimaa vauhtia, on varmaan katossa loppukesästä..
Mun M. basjoot ovat 2 ja 1,5 vuotiaita, eikä nekään vielä kattoon yllä. :) Lähenevät sitä kyllä uhkaavaa vauhtia... :/ Voi olla, että joudut kohta vaihtamaan suurempaan ruukkuun Suhvi. Näyttäisi siltä, että tuo uhkaa jäädä liian pieneksi.
Tietääkö kukaan miksi minun banaanin jotkut lehti osat ovat ruskeita olen aloittelija joten en tiedä syytä ja pitäisikö minun pitää sitä yöllä ulkona eikä kasvihuoneessa kun sain sen olin virossa ja siellä se viihtyi hyvin paljon ulkona vaikka sillä oli todella ahdas kämmenen kokoinen ruukku olisiko neuvoja
Ja voisiko joku kertoa että miten monta kertaa viikossa pitäisi kastella kesällä minun banaani tekee uutta lehteä mutta se näyttää oudolta kuin muut banaanit ehkä minä vain katsoin sitä väärin toivottavasti alkaa kasvamaan kunnolla
Mä heitän näille kahdelle noin 10l vettä kahden viikon välein. Ne ovat sisällä ympäri vuoden ja aurinkoa saavat aamusta keskipäivään, jos paistaa. Ruukkuna on läpinäkyvä ja täysin umpinainen 70l säilytyslaatikko. Millaisessa ruukussa sinulla tuo banaani on? Itse kastelen kerralla mullan läpimäräksi ja annan sen hieman kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua.
Minulla se on saviruukussa eikö banaania pitäisi kastella usein?
Kasteluun vaikuttavat niin monet eri asiat. Saviruukku haihduttaa vettä nopeammin, kuin muoviruukku. Ulkona multa kuivuu hitaammin, kuin sisällä. Iso kasvi pienessä ruukussa tarvitsee enemmän vettä, kuin isossa ruukussa oleva jne. Nuo minun banaanini ovat umpinaisessa "ruukussa", josta vesi ei pääse pois. Joudun odottamaan, että liika vesi ja kosteus on haihtunut "ruukun" pohjalta, ennen kuin voin kastella uudestaan. Äitini kävi kastelemassa kukkiani noin kuukauden ajan, kun olin poissa. Hän oli kastellut noita banaaneja viikottain parilla kannullisella vettä. Ongelmana oli, että banaanini työntävät juuret aina ruukun pohjalle ja pari kannullista vettä ei riittänyt sinne saakka. Suuri osa lehdistä katkesi, mutta kasvit näyttävät kuitenkin selviävän hengissä. :)
minun banaani on vasta pieni mutta se tekee uutta lehteä joten se kyllä kasvaa minun ruukussa on myös reikä ja levy
Pitäisikö minun jättää banaani yöksi ulos?
Hyvä, että kasvaa. Niin sen kuuluukin. Tuo minun alkaa tehdä alkuvuodesta uutta lehteä ja uusi lehtirulla tulee jo ennen kuin edellinenkään on kunnolla kasvanut ulos. Myöhään syksyllä se sitten lopettaa lehtien tekemisen ja menee lepotilaan. Tarkkaile sitä banaania, että se kasvaa tasaiseen tahtiin. Kastele kerralla kunnolla ja anna liian veden valua pois, jos multa vaikuttaa kostealta, niin odota kastelun kanssa pari päivää ja katso tilannetta uudestaan. Liika vesi tappaa kasvin aina nopeammin, kuin pieni kuivahtaminen. En tiedä mitä lajiketta banaanisi on, joten en tiedä kuinka hyvin se kestää kylmää. Ehkä olisi parempi pitää se yöt sisällä ihan varmuuden vuoksi.
Taidan itse pitää banaanin ulkona virossa se oli minulla ulkona ja se selvisi siellä hyvin mutta toin sen suomeeen ja sen uudet lehdet alkoivat saamaan kuivia kohtia ja ruskita
Tuo minun banaanini tekee ihan samaa. :) Lähinnä niihin lehtiin, jotka ottavat ikkunaan kiinni. Luultavasti palovaurio, kun tuohon ikkunalle paahtaa aamuisin aurinko, eikä siinä ole puita edessä.
Pitäisikö minun pitää banaania edes suorassa auringossa ehkä ne ruskeat kuivat jäljet on palojälkiä
mä pidin banaania ulkona sillo ku oli kuumat kelit touko-kesäkuussa… en mä jaksanu kastella sitä niin paljon ku se olis vissiin vaatinu… toin sisälle… ja pysyy sisällä… ei ole edes tarpeeksi suojaista paikkaa sille ettei tuuli riepottele… pitääkin mennä metsästään isompaa purkkia… voi olla aika työläs vaihdettava.
Pystytkö laittamaan kuvaa? Millaisessa paikassa se siellä Virossa oli? Jos se on siellä voinut ihan hyvin suorassa auringon paahteessa, niin kyllä sen pitäisi täälläkin pärjätä. Tuo uusien lehtien ruskistuminen minua vähän askarruttaa. Niistä minulla kuivuvat vain kärjet. Täällä sisällä on sen verran kuiva ilma, enkä oikeastaan suihkuttele tuota kasvia ollenkaan. Oletko tarkistanut, ettei kasvissa tai sen mullassa näy mitään ötökkää? Tai onko sen hoito muuttunut jotenkin?
Suhvi, odota vain kun se kasvaa. Minulla oli nuo halkaisijaltaan 40cm altakasteluruukussa ja vaihdoin ne 70l laatikkoon. Jo pelkät kasvit painaa ihan mukavasti. Onneksi tuossa laatikossa on pyörät alla, koska muuten en olisi saanut sitä enää siirrettyä.
Minulla se oli puolivarjossa laitan kuvan pian pitäisikö minun siirtää se suojaisaan paikkaan ettei tuuli ripottele sitä onko tuulesta jotain haittaa nyt se kasvi on suiorassa auringossa aamusta iltaan ennen kuin aurinko menee minun kuusen taakse koska se onko 3 kerrosta korkea ehkä 4 se on hyvin vanha
tässä kuva missä se on nyt
ekaa kertaa laitoin kuvan tänne onnistui jeee
kuva niiistä jäljistä ne rikkinäiset lehdet jotka siinä on ne on tullut kaupasta mukana nää oon ne uudet jäljet