Banaani, Musa

Liian vähällä kastelulla, liian pienessä ruukussa kookoskuitumullassa, eli meillä ostopurkissaan edelleen

Aivan, Mulla on ruukku varmaan 150 litraa ja talvella riittää kun annan kerran parissa viikossa 20-30 litraa vettä kerralla. Takasta tuhkat heitän samaan ruukkuun muutaman kerran vuodessa.

Jokin sieltä on tulossa?

itse ostin prismasta aikas ison kääpiöbanaanin,ja poikasia on tekemässä:) mulla on lasitettu parveke ja aikas suojaisa muutenki,on bambuverho ettei pääse paistaan liikaa kesällä,ni voisin ulkoiluttaa tuota banaania siellä:) sen oon huomannu että vettä tarvitsee paljo ja sumutellu oon ahkerasti.jos säilyy nii saas nähä kuin isoksi kasvaa:)

Noita kääpiöbanaania hedelmiä ei kait voi syödä? Vai tietääkö joku? Toi minun Kiinasta tuoma on tietääksen normaali ruoka banaani.

Kyllä olen syönyt ne vähät pienet banaanit, jotka oma kääpiöbanaanini on tuottanut. Maistuivat aivan banaaneilta eikä terveydellisiä haittoja minulle eikä muille ole ilmennyt. Leikkasin tertut sopivan(?) vihreinä ja kypsytin muovipussissa omenien kera (luulotellen että omenista erittyisi kypsymistä edistävää eteeniä).

Mahtaako tuo hirsi kestää tulevien banaanien painon vai täytyykö laitaa lanku vielä alle tueksi?

Oma kääpiöbanaanini oli tertun painosta kaatumassa (ainakin vinossa), joten jouduin panemaan siihen tukinarun, kuten aiemmilla sivuilla olevista kuvista näkyy. Sinänsä banaanitertun paino ei ollut vallan valtava (kaikista kukinnon kukista ei tullut banaaneja), mutta mielestäni lienee ollut vaara kasvin kaatumisesta/taittumisesta. Minulla oli myös sellainen muistikuva kuin olisin Madeiralla nähnyt tertullisia banaanikasveja tuetun, joten siitä sitten vain apinoimaan. Suosittelen (oikein/väärin?) siis vähintään ‘kaulapantaa’ elleivät talorakenteet jo luonnostaan riittävästi tue terttua (‘kurkun’ alta).

Eli mun täytyy heittää tuo kukka hirren yli, ellei sitten tertun paino kasva niin valtavasti että ruukku nousee ylös?

Varmaan jonkilainen tuki lienee varmuudenkin vuoksi tarpeen ellei sellaista tukea jo ole. Voisi panna myös ‘narun kaulaan’ ja hirteen roikkumaan. Vaikea on jotain kovin viisasta sanoa kun ei ole paikalla käynyt eikä kovin viisaskaan. Itse pistin banaanille ‘narun kaulaan’. Naru oli vain tavallista paksua muovista paalauslankaa (edesmenneestä MP-Centeristä ostettua).

Olen tosi tyytyväinen, 25 vuotta olen kasvatellut banaaneja aloitin etiopian banaaneista päätyen noihin ruokabanaaneihin. Koskaan en ole saanut niitä tuottamaan hedelmiä. Nyt näyttääs siltä että jotain on tulossa, jos joku ei mene sitten vielä pieleen.

Se on toi oikean puoleinen

Tältä banaani näytti eilen. Ei taida tulla tuon enempää banaania, jokaisen punaisen lehden alta tulee uudet kukat mutta ne vain tippuu lattialle. Luultavasti valo liian vähän.

Mieheke haaveillut banaanista jo pitemmän aikaa ja nyt sitten hankki sellaisen.  Mitenkäs tuota sitten hoidellaan?

Puukonsuojus, miltä sun banaanit näyttävät nyt?

Tatti heti pomppas tänne kun puhuttiin banaaneista :D. Minulla on 2banaanin siementä mullissa ja tänään katsoin nii toisessa sirkkajuuri eli toinen ainakin “elossa”. Ostin siemenet kanarian matkalta ja toivon että niistä kasvaa jotain. Puukonsuojuksella on mahtavat banaanit! Kateudesta vihreä!! :slight_smile:

Eipä tuo ole muuttunut miksikään tuon viimeisen kuvan jälkeen, ainut ero on, että kukan ja banaanien välinen varsi on kasvanut pitemmäksi.

Jotain ei ole tarpeeksi, jokaisen punaisen lehden alta paljastuu n.10 kukkaa jotka sitten putoavat alas.

Tuolta se näytti lauantaina. En tiedä kauanko äiti banaani on hengissä kun hedelmät valmistuu, mutta niin kun tuosta toisesta kuvasta näkee toinen verso on jo aika iso.

Näistä olisi pitänyt kasvaa banaania, mutta ei kasvanut?