Basilika, Ocimum basilicum

ei monikaan 15vuotiaana kasvattele kasveja

Kimbledon, ei taideta ollakaan aikaisemmin "tavattu", Tervetuloa mukaan tänne puutarha.nettiin eli kotoisammin penttiin

Jos itseäsi meinasit sillä 15 vuotiaalla, niin sitten tässä vaan totean että mihin vielä pääsetkään...Varsinkin jos meidän puutarhahullujen kanssa hengaatsilmän isku Intoa ja puhtia sulle!

tervetuloa sakkiin. etpä ole pistänyt rahoja hukkaan palkinto. mikään ei ole niin ihanaa kuin tuoreen basilikan tuoksu. nyt kun on vielä tämä netti josta voi etsiä hoitovinkkejä. 15-vuotiaana hankin basilikan siemeniä lapsenvahtina tienaamillani rahoilla. kyllä suunta on oikea. kalastajille toivotetaan "kireitä siimoja" ettei kalaonni mene. pitäisikö nyt toivotella aurinkosadekasvava kasvi sanattomasti.

Taasen kerran sai nauraa, kun jotain kotimaista puutarhaohjelmaa katoin ja siinä sanoivat, että basilikaa ei siemenestä kannata kasvattaa vaan ostaa valmiina taimina, kuulema tosi hankala kasvatettava. HEH …siis basilika on kyllä ainakin mulla aina ollu yks helpoimmista ja eipä ole violettia basilikaa tms taimina myynnissä näkynyt.

Tervetuloa Kimbledon! Oma poikani oli ehkä 4-5v.kun annoin hänelle oman pienen kasvimaan. Siskonsa kanssa pohtivat mitä kasveja kumpainenkin maahansa laittaisi, tyttöni pipersi pienten siementen kanssa monta tuntia, mutta poikani juoksi jääkaapille, haki perunapussin ,heitti potut kaivamaansa vakoon ja odotteli syksyä. Satoa tuli ja töitä siskoonsa nähden joutui tekemään huomattavasti vähemmän.Sittemmin olen joka vuosi, nyt jo perinne meillä, kasvattanut hänelle eri laatuisia basilikantaimia. Tuolla ne nytkin odottelevat noutajaansa.Hyvänmakuista ja tuoksuista kevättä sinulle!

Basilikahan on oikein ilahduttavan helppo kasvatettava. Jos huonosti itävät perennojen yms. siemenet kalvavat puutarhurin itsetuntoa, niin silloin kannattaa roipsasta multaan muutamia basilikan siemeniä, ne kun itävät satavarmasti kaikki :smiley:

Kuuluukos Thaibasilikakin niihin nopeasti ja helposti itäviin? Ei ole mulla vielä kasvua näkyvissä 5.4. kylvetyissä poteissa. Onko vielä toivoa?

Kyllä mun iti aika nopeasti. Oliskohan ollut reilu viikko ja nyt pitäis alkaa koulimaan. Pitääkö basilikat koulia myös tuppaina?

Minä olen koulinut yksittäin.

Minä olen kasvattanut tuppaina basilikaa.

Taisin kirjoittaa vähän huonosti, enkä nyt pääse muokkaamaan. Olen siis koulinut 10 cm ruukkuun 4-5 taimea. Omat tavallinen ja sitruunabasilika on jo hujahtaneet keittiön ikkunalla niin isoiksi, että olen sieltä jo muutaman lehden napsinut ruokaan.

Minä laitoin thaibasilikaa siemenketjuihin, ja olen pettymyksekseni huomannut ettei mulla itänyt kuin yksi siemen omassa kylvöksessäni. (Onkohan sekin lentänyt naapuripotista?) Siemenet näyttivät niin hyviltä :frowning: Pyydän anteeksi kaikilta pettyneiltä!!!

Hyvä kun sanoit, Katinen. Tarkistin heti oman siemenkirje"lähteeni" ja siinähän lukee “Katinen -07”. Tosi mukava tietää ettei niitä turhaa kasvavaksi odota ja kosteana pidä - laitan samantien jotain muuta itämään niiden ruukkuihin (voi, ja niitä vaihtoehtoisia siemeniä kyllä piisaa, tuolla huutavat että minäminäminä seuraavaksi…)Ei huolta eikä haittaa, on sitä isompiakin asioita elämässä kuin thaibasilika :))

Minäkin kylvin jonkun vanhan basilikapussin siemenöiset tänään. Punalehtinen on pussin kuvassa. Parasta ennen -päivä on ollut jo viime vuonna - kuinkas kauan basilikan siementen itävyys mahtanee säilyä?

Kanelibasilikat kuvattuna viikko sitten.

Sekä Israelin ja Thai basilikat myös.

Pirkkis,upeita! Julmaa… :slight_smile:

Ai että kun tykkään tuosta sitruunabasilikasta. Kasvattelen ensimmäistä kertaa.

Onko kokemusta Mammutti-Basilikasta? Itselläni on kasvatuksessa, niin sisällä kuin myös kasvarissa. Sisällä olevat olen jo latvonut ja ne mitkä on ulkona ovat kyllä hengissä, mut pieniä. Testata taytyy. Kasvaakohan metriseksi puskaksi, niinkuin luvataan.

Paulastiinan kysymykseen basilikan siementen säilyvyyteen. Oliko pussissa myös pakkaus vuosi. Basilikan siemenien tiedetään säilyttävän itävyytensä jopa kolme vuotta ellei enemmänkin. Tämän tiesivät kertoa hyötykasviyhdistyksen messuemännät, kun ostin omat siemenet.