Basilika, Ocimum basilicum

Miten teillä oikein nuo kasvaa noin hyvin… Meikäläisellä jo toista neljättä viikkoa pelkät sirkkalehdet vain eikä mitään muutosta… Olen vaikka mitä jo yrittänyt…

Ääh mitä tehdä, kun kylvin puoltoista viikkoa sitten pieniin saviruukkuihin yli 10 tainta ja isoon yli 20 tainta :S ja nyt nuo on tehny vaan ekan sirkkalehden eikä mittää tapahtunu sen jälkee, isossa ruukussa osa jo kuolee.. Oon kastellu hyvin ja pitäny tasasen kosteena.. Taimet on sisällä ja aamuisin paistaa niille aurinkoa, en oo pitäny mitään muovipussia päällä...

Pitäskö nyt koulia noita taimia pois joissa siis on vaan 2 lehtee.... Ne ekat lehdet.

Sulla todennäköisesti ovat kuivat ne. Basilika tarvitsee paljon vettä ja ilmankosteutta; se muovihuppu voisi auttaa.

Hei! Olisi yksi kysymys, mitä en löytänyt kenenkään kyselleen: kun koulin taimiani, saako ne istuttaa syvemmälle? ihmetys

Mikähän basilika se on, joka kasvaa pallomaiseksi puskaksi ja jonka lehdet ovat hyvin pienet? Tarttui taimistosta pari sellaista mukaan. Mutta en täällä vielä uskalla istuttaa basilikoja kasvimaahan. Nehän ovat niin kylmänarkoja, kuten täällä jo moni on todennutkin.

Nimestä ei ole tietoa, mutta juuri sellaista basilikaa olen vuosia etsinyt. Joskus liidelin siemenistä sellaista kasvattelin ja tykkäsin, ja sen jälkeen ei ole siemeniä eteen osunut.

Saparo, sirkkalehteen asti voi ainakin istuttaa.

Kiitos Kurpitsa! Alkavat sitten näyttääkin viksummilta!

Minette on ainakin yksi pienilehtinen palleromainen lajike.

eipä mullakaan kasvihuoneessa oo paljon kasvaneet mut basilika näytti tykänneen ku toin ulos ni johan kimposivat ylös päin ja sit taas pysähty niin ku rucolakin.

Istutin eilen basilikat maahan. Ihmettelin, kun oli niin onnettomat ihan hailakat lehdet. No, selvisihän se, kun otin ulos purkista. Koko purkki täynnä juuria. Oli raukat tainneet syödä jo kaikki ravinteet kylvöpurkeistaan ja minä en vaan ollut tajunnut heitä ruokkia. Kyllähän siinä itsekukin kalpenee ja heikkenee, jos ei ruokaa saa. Siellä he on nyt tomaatin kanssa yhdessä nauttimassa sateesta.

sellaista pienilehtistä pallomaiseksi pensaaksi kasvavaa basilikaa olen kasvatellut kreikkalaisen basilikan nimellä. Tutulta puutarhurilta ensimmäiset puskat sain, ja hän niitä sillä nimellä kutsui. Ja sellaisiahan siellä Kreikassa näyttävät vanhoissa oliiviöljykanistereissa kasvattavan.

Myös kylmyys tekee basilikan värin hailakaksi.

Ajattelin sitä jo itsekin, mutta kun täällä ei ole alle 10 asteen laskenut lämpötila edes öisin.

Hailakaksi vetää myös, jos vie totuttamatta auringonpaisteeseen. Mutta eihän kukaan niin tee, öh…

Eihän toki :smiley:

kasvaako basilika nopeasti, kannattaako vielä kylvää?

Minä kylvin viime viikolla ja hyvin ovat itäneet ja lähteneet kasvamaan. Ovat kyllä kasvihuoneessa.

Basilika on alkuun vähän hidas, mutta sitten kun se pääsee vauhtiin niin sitä ei pysäytä enää mikään. Tällä hetkellä mun basilikat ovat siirtyneet kasvarissa tuohon hallitsemattoman kasvun tilaan, eli lehtimassaa kertyy aivan mieletöntä tahtia.

Voihan sitä syödä matalampanakin, joten kannattaa vielä kylvää.