Jep ja niitä kauniitä latvoja alkaa saada ruuan koristeeksi melko nopeasti.
Minä olen vasta tässä vaiheessa... Kun sattui siemeniä vastaan, mikä ettei kokeilisi. Sitruunabasilika- pussin takana luki, että itävyys ei ole kovin hyvä, joten kannattaa kylvää reilusti. No kyllähän noita siunautui tuohon. Itävyys ajaksi sanottiin 10-15 päivää.. Nämä oli nopeampia. 6.pv. kylvin ja tuossa nuo on.. Tällaiseen kylvöön, jossa siemeniä ei peitetä, olen huomannut hyväksi kylvölaatikoksi nuo erilaiset juustorasiat, joissa on kirkas, läpinäkyvä kansi. Siellä ne saa valoa ja pysyy kosteana. ps. tuon jälkeen on vielä noussut lisää taimia..
Annanko kukkia, vai mitä teen?
Mie napsisin kukat pois, ja ottaisin aina latvat ruokiin niin ei pääsisi kukkimaan.
Uudet kylvökset näyttävät nyt tällaisilta, noin
kuukausi sitten kylvetty.
minä en ikinä hoksaa kylvää yrttejä kesällä uudestaan,niin että olis sitten myöhempään syksyllä tuoretta.pitää latvoa noita nykyisiä.ensi kesänä pirkkis muistuta
Basilikani on täynnä jotain pieniä valkoisia lentäviä ötököitä. Onko muilla ollut moisia? Istutin kaupasta ostetun basilikan multaan muiden yrttien sekaan (astia sisällä). Näyttää hyvältä, mutta tosiaan lehden aluset täynnä ötököitä. Onko basilika hävitettävä?
Olisikohan ansarijauhiainen? Ei ole onneksi täällä näkynyt.
on hävitettävä
tai myrkytettävä ja jätettävä syömättä
(mun kokemuksen mukaan basilika ei kestä juurikaan myrkkyjä…)
Ansarijauhiainen! Se se on. Hemmetti. Mistä moisen saa?? No nyt kattelin muita yrttejä tarkemmin, niin timjami ja sitruunamelissa oli saanut myös asukkinsa… Jos koitan pelastaa osan, niin riittäisikö tarkka syyni ettei munia/ötököitä jää ja mullan vaihto? En oikein myrkyistä innostu.
Oletko ostanut sinne jotain äskettäin puutarhoilta?
En. Kaikki muu on siemenestä kasvatettu.
Mammutti basilikan muhkeat lehdet.
Onko muilla mammuttia? Pitäisi kasvaa jopa metriseksi puskaksi. Nämä kasvavat tavallisessa parvekelaatikossa.
KÄÄK! !
Huh, mikä monsteri! Onneksi tulin kylväneeksi sitä pienilehtistä...
Tänä kesänä ei ole, mutta monena vuonna olen mammuttibasilikaa kasvattanut. On se mukavaa, kun yhdellä lehdellä voi maustaa isonkin salaatin:)
Nyt on sitten tämän vuoden Basilika- kasvatus päässyt alkuun. Tänään koulin Sitruunabasilikat. Aika monta törppöä niistä tuli. En tiedä, montako voi laittaa samaan, mutta nyt sitten laitoin 3-4. tainta / purkki.
Minulla sitruunabasilikaa joka on mahdottoman hidas. Jämähtänyt miniksi sirkkalehtivaiheeseen
No, on se aika hidas… vaikka iti tosi nopeaan, nyt oli koulimisvaihe ajan kohtainen. Olin kylvänyt nuo jo 12.1- Mutta kun ajattelin, että mahdollisimman aikaisin pääsisin satoa saamaan…
RosMarina, Oho, mikä mammutti tosiaan! En ole tuollaisesta ikinä kuullutkaan… tuli hinku hankkia Varmaan basilikanhimoisen toiveiden täyttymys! Thai-Basilikaa meinaan kylvää, pitäisköhän jo? Miten muuten, annatteko olla taimettumisen jälkeen lämpimissä tiloissa vai siirrättekö kenties viileisiin tiloihin kasvilampun alle (kuten tomaatit)?