Mä kokeilin tänävuonna laittaa bataatin kolmeen osaan ja tökkäsin kaikki multaan niin että suurinosa jäi pinnalle. Toinen pää alkoi puskea versoja nopeasti, keskipala ja toinenpää juroivat piiitkään. Nyt kuitenkin kaikki puskee hulluna versoa ja juuret pilkistää taimikipon pohjasta =) Eli toimii pienestä palastakin. Suihkuttelin paloja ja pidin mullan kosteana, ilman huppua lisävalon alla. Muoks. Keskipala oli siis poikittain, päät olivat pystyssä.
Kiitos tiedosta tuota pitää ensi keväänä koittaa. Tuosta yhdesta kasvattamastani olen saanut yli kymmnen uutta kasvia joko irrottamalla kokonaan emokasvista tai latvapistokkaasta.
Limen värinen koristebataatti säilyi talven ruukussa, otin siitä oksia vesilasiin, kolmessa päivässä tuli juuria 
Laitanpa omastanikin kuvaa tänne.. Ei ole vielä yhtä iso kuin teillä muilla, mutta mielestäni kaunis jo nyt :) Itse Bataatti on noin 30cm pitkä jötkylä.
Laitoin keväällä 4 bataattia ensin vesilaseihin ja sitten multiin, yksi otti nokkiinsa ja nätäni, kolme lähti kasvuun. Kaksi lahjoitin eteenpäin :)
Voiko bataattiköynnöstä pitää ympärivuotisena huonekasvina? Mitä täältä olen lukenut niin useimmat teistä viette bataattinne kesän koittaessa ulos ja kun syksy saapuu, nääntyy bataattikin pois.
Eikö sitä voisi vain… Pitää sisällä vaikkapa olohuoneessa koko ajan?
Pidin ainakin yhden talven huonekasvina, (miulla tosin ne on aika huonolla hoidolla) seuraavan kevääna otin siitä paljon pistokkaita.
Tässä minun bataatit(molemmissa päissä) ruusupavun ja tupakan seurana.Ei ole häävisti kasvaneet.
Mutta Karvari ovat kuiten elossa. Minulla pari metrinen bataatti tykkäs huonoa, kun vein ulos ennen kevään kylmää. On vielä vähän vihreää rönsyissä, mutta ei taida olla yhtään lehteä enää. Sisällä on vielä oksasta kasvatettu puolimetrinen hengissä.
Minulla on musta/violetti koristebataatti. Luin, että sitä on vaikeaa saada pysymään talven yli hengissä. Ajattelin ostaa kasvilampun syksymällä. Oletteko antaneet lisävaloa bataatille talvella?
Edellisellä sivulla on kuva minun talvehtineesta koristebataatista. Olin alkuun yrittänyt sitä vähän kastella, mutta siihen se näivähti ja katkaisin vain varret pois. Ruukku jäi multineen odottamaan kevättä (laiska kun olin). Keväällä ajattelin siihen ruukkuun jotain istuttaa ja kopsautin kuivat mullat kämmenelle ja yllätyksekseni myös napakan juuren. Liotin sitä päivän pari ja laitoin uuteen multaan. Hyvin lähti kasvamaan, ja olen siitä jo uusia kasveja irroittanut juurtumaan. Nekin tosi hyvässä kasvussa. Ruukku oli talven ajan siis ihan vaan kuiviltaan huoneen lämmössä.
Aikaisemmin olen pari kertaa yrittänyt koristebataatia huonekasvina talvettaa, mutta ne kärsivät puoli talvea ja kuolivat, ja heitin ne vain pois. Kuka ties niisäkin ruukuissa olisi ollut ihan hyvä juuri. Ei tullut silloin katsottua
Suotuisat olot on olleet koristebataatille tänä vuonna kun alkoi kukkimaan elokuun lopulla ja on nyt ihan täynnä nuppuja 

Nyt tuli sitten laitettua kaksi mötkylää multaan, ensimmäinen bataattikokeilu alkakoon 
Istutin ensimmäiset isoiksi kasvaneet bataatinversot kennoon jo omia juuriaan kasvattelemaan, pääsevät toivottavasti sitten nopeammin vauhtiin kun pääsevät kasvulavaan kelien lämmittyä. Olen myös lukenut, että suurempien versojen poistaminen mukuloista kannustaisi uusien versojen kasvuun, saa nähdä miten käy.

Menee vähän yksinpuheluksi, mutta ei se mitään. Viileitä öitä uhmaten istutin ensimmäisen satsin taimia olkipaalilavaan. Päälle tuli yöksi kyllä kasvihuonemuovi ja kaksinkertainen harso, mutta saa nähdä. Toisaalta päivisin on sitten paljonkin enemmän lämpöä ja valoa kuin meillä (viileän talon) sisällä. Jännityksellä odotan kuinka käy!

Kyllä kesti taas kauan, ennen kun ensimmäiset lehdet ilmestyivät. Toivottavasti punertava sävy säilyisi.

Miten olin lukevinani jostain että bataatti ei kasva mukulasta vaan siemenistä? Kun vain löytyis jostain niitä siemeniä.
Turhaa sä niitä siemeniä ettit ku bataatteja on joka kaupassa 
Versoista saa mukuloita tuottavia kasveja.
Onhan perunoitakin joka kaupassa Jade, silti kasvatan joka kessä! Mitenkähän sen verson saa kasvamaan, ehkä samalla lailla kun perunankin, täytyypä yrittää!
No juu, mut et sinä pottujen siemeniäkään siemenhyllystä etti