Bataatti kasvoi hyvin jotain 30 cm korkealle jo. Nyt alimmat lehdet lerpottaa. Kastelin ja suihkutin.
Nyt odotan virkistyykö vielä.
Toinen on vielä ihan terhakan näköinen. Mitähän teen väärin. Onko Teillä jollakin kokemusta ja neuvoja antaa. Olisin kiitollinen.
Lähempi bataatin tarkastelu osoitti, että koko mukula on mustunut, siis mädäntynyt. Ei varmaan mitään tehtävissä pelastamiseksi.
Minullakin oli mullan sisällä ollut osa vain valkoisen homeen peitossa ja sen alta ihan liejuksi mädäntynyt. Yli kuukauden olen jotain tapahtuvaksi odottanut, mutta kattia kanssa. Ens vuonna uusi yritys.
Ooo,Kivinalle niinkö kävi.Älä välitä,mulla ei ole edes lehtiä tullu.Ja p## kat me bataateista.Ei ne ole edes lähiruokaa,menköön sinne mistä ovat tulleetki
Meinasin miekin luovuttaa, mutta onneksi pari alkua kasvaa nyt vauhdilla, kohta leikkaan ne irti ja juurtumaan.
En ole koskaan bataattia ruuaksi ostanut, kun mielestäni meillä kasvaa loistavat juurekset.
Koristekasvina bataatti on kyllä hieno ja onneksi tuo omani näyttää tummalehtiseltä.
Tässä tämänhetkinen tilanne.
Moi Kurppa, laitatko veteen juurtumaan nuo bataatin alut. Leikkasin eilen alut, niitä oli 4 kappaletta, pisin siinä 3o cm, laitoin ne veteen. Olivat virkistyneet yön aikana, eivät enää lerpallaan. Pitäiskö odottaa juuret vai laittaa suoraan multaan. Toinen kasvaa vielä on jo varmaan 50 cm pisin oksa. Katselen, että mätäneekö siitäkin itse bataatti.
Otin tuosta pidemmästä vaan latvan ja törkkäsin sen multaan. Meinasin että noihin edellisiin lehtihankoihin tulisi vielä latvat joille teen samoin.
Vesilasiin laitetut oksat tekivät juuret yhdessä päivässä. Laitan multaan ja katson miten käy. Saanko bataattiköynnöksen kasvamaan.
Heti kun katkasin latvan, pukkaa alkuja useammasta paikasta bataattia.
Minä tein kokeilun ja pilkoin Bataatin kolmeen osaan, kummankin kärjen tökkäsin multaan ja keskiosan laitoin lappeelleen. Nyt parivkoa myöhemmin ainoastaan toisesta päästä on lähtenyt itämään alkuja monesta erikohtaa. Toiset palat ovat ihan paljaana. Ei kyllä näytä vielä mädäntyneeltä niin annan olla ja odottelen josko niihinkin vielä jotain ilmestyisi.
’
Tässä se viimein on! Bataatin taimi,hermostuin ja nostin kaikki mukulat mullasta ja kas,nämä hyväkkäät oli alkanut kasvattamaan alkuja.Mullan alle! Laitoinko tyhmä ne väärinpäin multaan????No,nyt ne on kaikki nostettu mullasta pois,kaksi on vesiastiassa josko kasvaisivat että saisin taimia
Olis ne alut ajallaan tulleet pintaan, ei niistä kyllä tiedä miten päin laittaa. Minulla toinen pystyssä ohut puoli ylös ja toinen kenollaan, kun alkoi tehdä alkuja niin hassusti. Mukava, kun sinulla tulee myös bataatin versoja.
Tämähän se minut säikäytti pari kuukautta sitten tulla tupsahtamalla kädelle viime kesäisestä tyhjentämättömästä ruukusta. Yli kaksi kuukautta juroi. Mitään ei kuulunut, ei näkynyt. Viime viikolla kaivelin sen esille ja siellähän olikin juuria vaikka kuinka. Äkkiä takaisin ruukkuun - ja nyt on jo tälläinen tungos lehdillä esille pääsemisessä.
Mutta tavallinen bataati ei kyllä vieläkään näytä saavan aikaan minkään laista kasvua . Taidanpa senkin kaivaa esille, niin jospa sekin innostuisi samalla tavalla.
Useamman latvan ja yhden ison oksan olen jo tuosta riipinyt.
Bataatin päistä leikatut palat lähtivät kaikki kasvamaan. Keskeltä otettu pala mätäni myöhemmin.
Reissun aikana lehdet vähän käprähtivät, lieneekö kuivuus vaivannut.
Hyvä kikka, tuolla metodilla saisi bataatista 4 kasvia, pitänee kokeilla.
Mäkin oon miettinyt mahtaisiko lisäys onnistua. Meillä on sisällä talvehtinut limen vihreä koristebataatti, jossa on pitkät oksat. Ei kun katkomaan. Juurrutitko vedessä vai suoraan multaan?
Kokeilin sekä että, molemmissa juurtui. Jos koko oksan raaskii katkoa on siinä jo juuret matkassa.
Kiitos, saksimaan saman tien!