Genesee,kannattaa pestä bataatti astianpesuaineella,niin mulla ainakin lähti kasvattamaan juuria.En tiedä,taidan laittaa koko pökäleen ruukkuun ja multaan.Katsotaan kuin käy.
Luomubataattia ei ole tietääkseni käsitelty itämisenestoaineella. Vai onko? Ostan ainoastaan luomumerkittyjä, kun en halua amerikkalaisia kemikaaleja itseeni - se Budnip on potentiaalisesti syöpää aiheuttava aine.
Jääkaapissa on vielä yksi luomubataatti, taidan kokeilla kasvattelua, kun niin yllytetään… Hei, ei saa houkutella jo valmiiksi heikkoa!
Leikkasin bataatin päistä palaset, keskellä oli ontto kohta jonka poistin, pistin siitäkin reunasta siivun itämään.
Broilerlaatikossa on pohjassa reiät ja alimmaisena multakerros, päällä perliittiä. Aika näyttää miten käy.
En tiennyt että sellaista itämisenestoainettakin on olemassa. Hyi olkoon.
Laitoin luomu bataattia veteen juurtumaan maanantai-iltana,ei vielä mitään merkkiä.Tavallinen lykkäs juuria jo toisena päivänä.Näistä luomuista tulee veteen jotaimn möhnää että pitää vaihtaa vesi joka päivä.Haisevat minun mielestä käyneelle? Mikähän riivaa "puhtaita" luomubataatteja?
Jos bataatista meinais köynnöstä kehitellä, pitääks sitä sitoo kiinni vai kiemurteleeko itte tai jotain ?
Oo,en osaa sanoa.Kasvattelen ekaa kertaa ko. kasvia.Jos ei kiemurtele ite,niin kötöstän sen jotenki kiini.
Olisi mukava tietää, löytyisikö täältä joku, joka kasvattelee bataattia ihan ruokapöytään. Minkälaisia satoja olette saaneet ja ennenkaikkea mikä on kasvuaika. Oma kokemukseni on edellisvuodelta, jollois jouduin ottamaan kokelaat ylös raksamiesten tieltä liian aikaisin ja mukulat jäivät pieniksi. Runsaasti niitä oli ja oltiin jo elokuun loppupuolella.Juurtumaan laitoin ne muistaakseni helmikuun lopulla. Entä mitä muuta pitäisi tietää/osata tehdä niiden kanssa?
Ja minnuu kiinostas tuo köynnöshomma.
Ainakaan silloin mun tavalliset bataattini eivät takertuneet mihinkään ylöspäin mennäkseen, vaikka mahdollisuuksia olisi ollut. Sen sijaan maahan se teki todella runsaan ja joka suuntaan yrittävän kaunislehtisen kasvuston.
Juu, tarttis varmaankin sitt niitä joka suuntaan meneviä sitoo ylöspäin.
Minulla bataatti tekee ensimmäisiä lehtiä vesikipossa. Täytyy kai laittaa jo multaan. Katselin täältä, minkäkokeiset ruukut pitää olla.
16.2. multaan laitetuissa bataatin paloissa on nyt idut.
Minä ajattelin kokeilla tällaista menetelmää: https://www.youtube.com/watch?v=ow3C5UbxnFs
Tavoitteena saada bataattia ihan syötäväksi asti. Ilmeisesti tuo on hyvin yleinen tapa jenkeissä. En valitettavasti löytänyt luomubataatteja, joten vesipurkissa seisoo nyt egyptiläinen bataatti.
Kurppa,joko sulla bataatissa alkuja?Mulla olleet jo mullassa varmaan kuukauden eikä mitään vielä näkyvissä.Meinasin nostaa ja katsoa onko juuretkin häipyneet
Ei näy vielä mitään, hän varmaan kasvattaa ensin mahtavat juuret ja sen jälkeen säikäyttää meidät kasvullaan. Ainakin toivon niin:/
Ollaan laitettu Kivinallen kans melkein samoihin aikoihin veteen juurtumaan(itseasiassa minä aikaisemmin) ja hänellä pukkaa jo vedessä lehtiä! Epistä,onkohan meillä jotain jälkeenjääneitä mukuloita :((Taidan poiketa vierailulla ja saattaa huomaamatta tarttua jotain taskun pohjalle
Laittaisin kuvan tänne, jos osaisin. Mutta Karvari sai kuiten texviestinä. Hyvin kasvavat bataatit, jo mullassa. Ei minullakaan kaikkiin tullut juuria. Yksi kelluu veden pinnalla, ku korkki.
Ainakin kolme viikkoa ja voi olla kauemminkin kesti ennekuin alkoi tapahtumaan mutta sen jälkeen onkin kasvu ollut huimaa, ensimmäinen kerta kun kokeilen, tosi kauniiit lehdet.
Kaksi pientä alkua näkyy bataatin päässä. Pikkasen kesti:/
Äääähhh,mulla ei vielä mitään