Bataatti, Ipomoea batatas

Minä ajattelin kokeilla alkaisiko bataatti kasvamaan tähän aikaa vuodesta. Meillä on köynnös kuollut olohuoneen ikkunalta, joten siinä olisi sopiva paikka köynnökselle. Onko teillä kokemusta talvella idättämisestä? Onko kranttu?

Hippi, minä laitoin omani kasvamaan viime vuonna maaliskuun aikoihin. Jos haluat nopeuttaa bataatin itämistä, laita toinen pää vesilasiin/-astiaan, mutta vain niin, että pohja koskettaa vettä. Bataatti kannattaa myös huuhtoa ennen multaanlaittoa, koska bataateissa (ainakin joissain) saattaa olla itämisenestoainetta. Sitten vain odottelet silmujen ilmaantumista. Jotkut laittavat muovipussin päälle. Olisiko sinulla sille jonkinmoista lisävaloa? Ikkunalla sen ainakin pitää olla tähän vuodenaikaan.

Viherpiiperö ja muutkin Bataatin kasvattajat! Oletteko saaneet ihan selkeesti satoa?

Mietin vaan,että kannataako panostaa siihen? Maassa tulee satoa,mutta purkissa kasvaa paremmin vai???

Aiempien vuosien keskustelujen (ja omien kokemusten) perusteella ei kannata panostaa sadon takia. Muistaakseni joku oli saanut joitakin pieniä mukuloita, mutta yleensä saa vain erikoisen köynnöksen :slight_smile:

Kuutamo, minä sain vain pienen pötkylän. Se oli minulla luultavasti liian pienessä purkissa, kun ei juurikaan kasvanut, vaikka oli kasvihuoneessa. Nyt minä istutin ne lamalleen. Pidin viikon verran vesilasissa, mutta kun mitään ei taoahtunut, laitoin multaan. Nyt sumuttelen joka päivä. Kun ovat kasvaneet vähän aikaa noissa purkeissa, istutan ne kunnon sankoihin

Kiitos vastauksistanne!

Pitää miettiä laittaako näön vuoksi kasvamaan:)

Koita ihmeessä, vaikket mitään tarhaa perustaisikaan.

Bataateissa ei näy elämisen merkkejä, ovat mullassa lamallaan. Laitoin niille nyt muovipussit niskaan ja patterin päälle, joka ei kylläkään ole kovin lämmin, mutta silti.

Minä olen ihmetellyt, miksi bataatit eivät lähde kasvuun. Ne ovat olleet kohta viikon patterilla, ja tänään näin yhdessä jo kunnon alut ja juuret, toinen oli tehnyt paljon juuria. Kun lehdet alkavat ilmestyä, niin saako ne laittaa lampun alle?

Viimeviikkoinen bataattitilanne

Onko toi sun bataaatti kyljellään mullan pinnalla? voi kun ois tilaa, bataatti on…

Joo, on se. Mua vain ihmetyttää aina se kasvun hitaus, kun joillakin se kasvaa tosi nopeasti, mulla kasvo viime vuonna tosi hitaasti. Pitäisikö vähän suuremmalla bataatilla olla sanko purkkinaan?

Taidan kokeilla tänä kesänä bataatin kasvatusta.Ihan vaan että saan kauniin köynnöksen.Onko millaisia kokemuksia teillä?

että mä säikähdin. Hain ruukkuja varastossa ja etumaisena oli jokunen tyhjentämätön. Otin yhden ja kaadoin mullat pois ja siinä tuo juuri oli - kuin olisi ollut nyrkki kämmenellä.
Täytyy olla koristebataatti. Oli vain ollut niin pienessä ruukussa, että oli juuri kieputtautunut nutturaksi.

Keskiviikkoiltana laitoin pestyn bataatin veteen seisomaan,tänä aamuna pitkät juuret.Sähäkkää toimintaa

Mie olen tuota myös harkinnut. Siitä tulee hieno reunuskasvi kesän istutuksiin.

Piti etsiä, että minkä näköinen tämä bataatti sitten oikein on. Käyn tänään kaupasta oman bataatin ostamassa ja KOKEILEN. Täältä Pentistä saa aina uusia ihania vinkkejä. 

Minä kaivoin syksyllä kukkapenkistä vaaleanvihreälehtisen ja tummalehtisen bataatin mukuloita ja iskin ruukkuun. Ne ponnisti heti kasvuun pimeässä kylppärissä. Vaaleassa pisin haara on yli metrin. TÄllä hetkellä kasvit ei näytä kauhean hyviltä, vaikka valoa saavatkin. Tarttiskohan ne myös jotain lannoitetta…

Kiva idea tällainen bataatin kasvatus. Meinaan huomenna tehdä uunissa juureksista herkkua ja kaksi bataattia odottelee jääkaapissa. Kokeilenkin pistää suipot päät kasvamaan.

Nauratti tuolla edellä olevissa keskusteluissa Valtsun kommentti "kesäöinä mukuloita ei tee muut kuin harrastelijapuutarhurit" hi hih

Huitukan ruukusta paljastunut kiekuralenkki on hassun näköinen, varmasti säikähdit.

Jätättekö te sen alkuperäisen bataatin sinne ruukkuun? Minä olen kasvattanut bataatteja vain valmiista taimista, jotka on irrotettu siitä mukulasta ja juurrutettu itsekseen. Nyt olen miettinyt että niitä taimiahan voisi kasvattaa itsekkin, jos löytyy itävä bataatti. Jotkut ruokatarvikkeiksi myytävät on voitu käsitellä itämisen estävällä aineella.

Jos kuukkeloi “growing sweet potato slips”, löytyy ohjeita siitä miten niitä ituja kasvatetaan.