Kannattaa ehdottomasti koittaa bataattia kasvihuoneessa! Istutin ruukussa kasvattamani bataatin kaivonrenkaaseen kesäkuussa, upotin multaan joitakin kohtia varsista (lehtien kohdilta) ja kastelin vain silloin tällöin. Joulukuun alussa sitten käänsin mullan ylösalaisin ja voi jepulis, siellähän oli vaikka ja kuinka monta pikku-bataattia! Eli se siis onnistuu, mutta istutus on tehtävä jo paaljon aiemmin. Aion laittaa koht puoliin juurtumaan ruukkuun ja heti kun mahdollista istutan taas sinne kaivonrenkaaseen niin jospa ensi syksynä olisi yhtä isoja bataatteja kuin kaupassa!
Jos haluaa kokeilla vain bataattia kesäköynnöksenä, niin milloin kannattaa bataatti istuttaa ruukkuun? Onko nopeakasvuinen ja millaista lannoitusta suosii?
Kokeilin viime vuonna bataatin kasvatusta, ja kokemukset ovat mainiot.Pistin multaan jo helmikuun lopussa, kun olin pentistä lukenut että itäminen kestää kauan.
Jo viikon kuluttua ensimmäiset vihreät näyttivät päätään. Ja kasvu jatkui siitä vauhdikkaana. Kesäkuun alussa olin jo pulassa, kun tilaa ei kasville ollut enää sisällä, ja vihannespunkitkin hyökkäsivät kimppuun. Siispä purkki kassiin ja kasvi palstalle.
Bataatti sai vissiin pienimuotoisen shokin ilmaston vaihdoksesta ja alkoi tiputtelemaan ja kellastuttamaan lehtiä,mutta ei kuitenkaan ottanut tästä lopullisesti itseensä, vaan ilmaan totuttuaan alkoi kasvattelemaan uusia versoja ja lehtiä. Syyskuun paikkeilla päätin tarkistaa satotilanteen:
Ja tällaisia sieltä mullasta löytyi. Tuo suurin oli suurinpiirtein nyrkin kokoinen. Kyllä noista jo herkulliset lohkot sai, vaikka ei juuri muuta. Tänä vuonna olisi tarkoitus kokeilla useammalla bataatilla, jos saisi satoa hieman enemmän. Oma ajatus on, että vaatii pitkän kasvukauden, että ehtii mukuloita kasvattamaan.Tosin minulla bataatti ei kukkinut ollenkaan, mutta onneksi tuli kuitenkin satoa. Että eikun kokeilemaan vain bataatin kasvatusta
Ei kyllä nyt viimeistään tuon annuen pienen kuvasarjan jälkeen on itsekin bataattia kokeiltava, kun mieli on tehnyt niin kauan. Komean kasvin kasvatit, annue! Itse tykkään erityisesti bataatin kauniista lehdistä
Sadon kerääminen ei kyllä varmaan ole mahdollista, kun taas keväällä on muutettava eikä ole tiedossa vielä saanko edes parveketta. Menestyykö bataatti monivuotisena huonekasvina, vai tuleeko siitä talvella resuisen näköinen?
Kaikkea uutta on joka vuosi kokeiltava, viime vuonna oli palstalla myös pepino, ja sekin menestyi pitkälle syksyyn, ja hedelmiä tuli tosi paljon. Loppu syksyn tosin vietti harson alla, mutta pihalla kuitenkin. tämän vuoden erikoisuus on vielä hakusessa.
Mutta Bataattiin. Tuo kuvasarjan bataatti on ainokainen kokemukseni bataatin kasvatuksesta, mutta minulla sisällä kasvoi liiankin kanssa mutta hontelosti. Oikeastaan ensimäisen kuukauden aikana jo alkoi hipomaan kattoa. Syynä varmasti liian pimeä ja lämmin kasvupaikka, tavoite kohti valoa tai jotain.Eli kokemusta monivuotisena huonekasvina kasvattamisesta ei minulla ole. Ja sisällä siihen tosiaan hyökkäsi ne inhottavat vihannespunkit, joten päätin suojella muita kasvejani viemällä se ulos. Monta eriävää mielipidettä bataatin ulkona menestymisestä kyllä kuulin, mutta itsepäisenä ihmisenä kokeilinpa kuitenkin. Ja onnistumisen ilo oli joka tapauksessa syksyllä valtava.
Voi jee, kun oli mielenkiintoista! Kyllä bataattia on laitettava tulevana kesänä. Laitankin yrttimaan reunaan säleikköön, missä olen kasvattanut ruusupapua huonolla menestyksellä.
Tässähän täytyypi lähteä lähikauppaan bataattiostoksille! Jos toi on noin helppoa kasvattaminen.
Jos annue itsepäisenä kokeilit bataattia palstalla, minäpäs itsepäisenä kokeilen bataattia huonekasvina Tiedänpä erään, joka kasvatteli porkkanoita ikkunalaudalla ämpärissä ja sai satoakin. Ei kai tämä sen erikoisempaa ole.
Lueskelin tuossa kirjaa nimeltä ‘Kasvitarha ikkunalla’ ja siinä sanottiin bataatista näin: ‘Bataatti on köynnöstävä monivuotinen ruohovartinen kasvi, jolla on valkoiset tai punertavat kukat. Ellei taimi löydä tarttumispintaa, jota pitkin kiivetä ylöspäin, se luikertelee maata pitkin. Rennot versot voivat kasvaa pituutta useita metrejä. Niihin tulee jälkijuuria,joihin jurimukulat eli bataatit kehittyvät.’
Toisinsanoen, jos haluaa kasvattaa bataattia hyötykasvina, sitä ei ehkä kannatakaan tukea säleikköön vaan antaa sille paljon kasvutilaa vaakasuorassa maanpintaa pitkin. Silloin se voi juurtua maahan jokaisen lehtiparin kohdalta ja kasvattaa siihen uuden juurimukulan.
Itse ainakin ajattelin kokeilla bataatin kasvatusta tähän tapaan kasvimaalla ensi kesänä. Bataatista saa myös kivan pensasmaisen huonekasvin jos leikkaa versot poikki kolmannen lehtiparin kohdalta, jolloin se haarautuu lisää ja pysyy matalana pensaana. Ja onhan se tosi mahtava tuolleen säleikössäkin. Kokeilkaa ihmeessä monivuotisena, minä ainakin ajattelin kokeilla. Taitaa olla tässä vielä useamman bataatin ostoretki edessä tänään.
Tältä näyttää bataatti tänään. Multaan laitoin 29.1. ja luulin jo että meni väärinpäin sinne kun ei mitään alkanut tapahtua, mutta lopulta:
Kamalan epäselvä kuva, mutta näkee siitä että hengissä ollaan!
Tuo kasvaa kuin heikkopäinen! Eihän nuo minun säälittävät 30cm kukkatikut riitä enää yhtään mihinkään, on jo pakko latvoa. Versot ovat jo 25 cm pitkät ja haarookin ihan itse. Edellisestä kuvasta pituutta tullut siis 20 senttiä, neljässä päivässä! Voi pojat, miten olenkaan pulassa tuon kanssa ennen kuin tulee parvekekelit
Onko bataatin maitiaisneste myrkyllistä?
Bataattini kasvaa edellisistä poiketen tosi tuuheana alusta lähtien. Itämiseen asti pidin tätä ruukussa muovimukia ylösalaisin päällä, olisiko kosteammasta ilmasta saanut kimmokkeen, tosin oli pienin ja surkein bataatti minkä löysin. kokeilen nyt idättää toista samalla tavoin, mutta se isompi mukula. (nuo keltaiset ovat kukkakärpästen pyydyksiä, keltaisia liimakolmioita ja lopui kärpästen ylivalta heti)
No on tuuhea. Milloin istutit? Omassani on vielä vaan pitkiä suiruja, lehdet eivät ole avautuneet kunnolla. Tänään latvoin ensimmäisen kerran.
Hieno bataatti sinulla Valtsu. Jääkaapissa olisi puolikas bataatti, lähtisiköhän se itämään? Vai olisko paree keitellä keitto ja ostaa kokonainen idätettäväksi.
Ostaisin kokonaisen ja söisin sen puolikkaan
10.2. chilien kanssa samana päivänä. maaliskuuhun en uskaltanut odottaa, kun perhe alkoi kysellä mikä on tämä käppyrä vihanneslokerossa, heitänkö pois vai onko muka joku siemen?
Trigona kysyy tuolla "onko bataatin maitiaisneste myrkyllistä?" taitaa niistä varsista katketessa maitiaisnestettä hieman erittyä mutta myrkyllisyydestä en muista mistään lukeneeni. en menisi silmiini hieromaan. onhan vihreät perunat ja raparrerinlehdet myrkyllysiä, niittyleinikki ja hajuherneet, persikan siemenetkin
Niin, ja eivätkös samaan Ipomoea-sukuun kuuluvat päivänsinet (?) ole myrkyllisiä? Muistan jostain niin lukeneeni.
Täälläkin lähti bataatti kasvamaan, mutta on kyllä tosi erilainen kuin teillä muilla. Meillä kasvaa neljä mukulaa. Kaksi näyttää samalta kun näissä teidän kuvissa, mutta kahdessa on tosi paksu varsi (kolme kertaa paksumpi kuin noissa toisissa) ja kummalliset tummanvihreät karvaiset lehdet. Varmaan jotain eri lajiketta. Mukula on tummemmanpunainen, kuin muissa. Samasta laarista ostettu kaikki. Täytyy yrittää saada kuvaa tänne jossain vaiheessa.