Bataatti, Ipomoea batatas

bataatit ruiskutetaan myös idunestoaineella. kirjassa Ikkunallani kasvaa sitruuna ja taatelipalmu neuvotaan pesemään bataatit ennen idätystä, lamppueli estoaineet harjataan, huuhdotaan pois.silmän isku itänyt ja vauhtiin päässyt bataatti upotetaan kokonaan multaan muuten "siemenbataatti" mätänee. - ymmärsin, että mukulan esiin jättäminen on malttamatonta kasvattajaa varten, itujen kehittymistä ei muuten voi seurata. naurua

erinäköisen bataatin kasvattaminen on mielenkiintoinen juttu, kuvaa uteliaasti odottelen.

Meinaatkos valtsu että nyt pitäisi siis tuo mukula istuttaa suurempaan ruukkuun ja peittää koko hoito? Oletko omasi kanssa tehnyt niin? Uhkasiko mädät? :slight_smile:

Tuo bataatti on kiinnostanut meikäläistäkin tänä keväänä. Täällä oli jossakin tarhalla niitä taimia myynnissä muutama vuosi takaperin. Mutta en ole sen koommin huomannut niitä kaupattavan. Eli tein sen johtopäätöksen, että se taitaa olla korkeintaan E- ja K-Suomessa viihtyvä. Taitaa vaatia niin paljon lämpöä, että Lapin kesä ei siihen riitä. Tarkoitan nyt kuitenkin vain käyttöä kesäköynnöksenä, en sadon toivossa ollenkaan.

Oonkohan oikeassa? Monilla teistä on varmaan omia kokemuksia bataatista.

Olikos se tuolla ketjun alkupäässä, kun joku kertoi satoa saaneensa, mutta ei kukkia. En muista nyt missä päin elelee hän, enkä jaksa katsoa (anteeksi). Itse odotan kukkia saavani, kun isken tuon lasitetulle parvekkeelle, jossa kesä on ainakin hiukan pitempi, ja jos ei muuten niin kannan sisälle. Saatanpa joka tapauksessa kokeilla monivuotisena huonekasvina. Ja jos ei suostu kukkimaan, on se ainakin niin reipas kasvamaan ja kauniit lehdetkin sillä on, että suosittelen kyllä kokeilemaan! :slight_smile:

Bataatin istutin alkukesällä 10 litran ruukkuun ja upotin kyllä ihan kokonaan multiin. Tämä R.W. Langerin kirja kertoo, että alkaa oitis mädäntyä jos esiin jättää. Laihassa mullassa tekee paremmin mukuloita, rehevässä maassa taas paljon vartta ja lehteä.

Kukkien kasvattajaa kiinnostanee tietää, että bataatti on lyhyenpäivän kasvi! Alkaa kukkia vasta elokuussa kun päivä lyhenee, mutta tropiikkikasvina tarvitsee aurinkoisen paikan kukkiakseen.

- jamssia näin marketissa ja jamssinpaloistakin pitäisi kasvamaan lähteä. mokomat vahaavat jamssit ennen suomeen tuontia, millähän semmoisen parafiinikerroksen saa pois? luomujamssia pitää luomutiskiltä etsiä, josko olisi vahaamaton.

Minä oon kyllä aina laittanut puoliksi multaan, eikä ole mädäntynyt. Se teki pieniä nyrkinkokoisia mukuloitakin viime syksynä, mutta ei kukkinut. Nyt on taas uusi bataatti mullassa.

Onko se jamssi sitten tarkoitus kuoria ennen syömistä, jos siinä vahaa on? Ajattelisin, että rapsutus sieltä täältä riittää, jos siis nyt on kyse sellaisesta vahakerroksesta kuin luulen. Yhtäkkiä ei kyllä tule mieleen edes miltä se itse jamssi näyttää…

Ja aiheeseen, minulla on ehkä noin puolet bataatista mullassa, enkä taida sitä peittää enempää. Vaatisi sitten isomman ruukunkin. Nykyisellään ruukkunsa on noin…hm…ehkä 5-litrainen ja saa luvan riittää. Jos innostun hyötytarhuroimaan parvekkeellani, vaihdan sitten isompaan multatilaan.

Tekeekö bataatti mukuloita taivutettuihin versoihin, jos ne juurruttaa ihan erillisessä astiassa, vai tekeekö se vain sivumukuloita?

nimimerkki annue on laittanut kuvankin 28.1 mukuloista, jos kerran mullatuista versoista kehityy mukuloita niin luulisi pistokkaistakin. -vesilasissa on juurtumassa-

viimesyksyinen emobataattini oli mädäntynyt / muuttunut siemenperunan oloiseksi, ei tuosta haittaa ollut. huolimatta siitä, että kokonaan isoonruukkuun upotin.

-jamssi kuoritaan ruuaksi tehdessä, oli 1,5 kg painoisia pötkylöitä kaupassa, vähän jättisuuren pullean porkkanan muotoisia mutta kauniin tummanruskeita. kai tuota on syötäväkin jos palasta lähtee kasvamaan. hiilihydraattipommi oikein, hui hui

Sain ihan just sekunti sitten ajatuksen kuinka itse noita bataatteja laitan multiin ensi kesäksi. Jaanpa sen teitin kanssa kun on pakko jollekin kertoa :slight_smile: Eli savipeltoni jonka parantelun parissa puuhailen edelleen ( ja vielä pitkään) on saamassa maanparannuskasveja ensi kesäksi kasvamaan isolle lohkolle: kylvän hunajakukkaa ja hernettä ja auringonkukkaa kasvamaan vapaasti. Ja sitten on bataatin vuoro astua näyttämölle: esikasvatan (ehkä toukokuussa?) joitakin bataatteja ruukuissa ja sitten nämä kasvuun lähteneet istutan sinne maanparannuslohkolleni sinne tänne. Pääsevät kasvamaan pitkin maata, eivät ole minkään tähdellisen homman tiellä, ja saavat juurtua kasvustollaan niin moneen kohtaan kuin mieli tekee. Oi jestas kuinka olen tyytyväinen tähän ideaani!

loisto idea! hommaa niitä luomubataatteja, nopeammin itävät. 275 g maksoi 2,70 €

- jamssia ei sitten ollut marketissa, manikki tuli sen tilalle, euron maksoi eikä hajuakaan miten kasvatetaan - kunhan multaan osaksi pistän.

Nyt on jälleen bataatti kasvamassa. Ostin mukulan ehkä viikko ennen pääsiäistä ja pidin tuossa keittiön pöydällä. Oli sitten alkanut itämään jo siinä, enkä ainakaan huomannut että mitään luomua olisin ostanut. Eli tuossa yksilössä ei mitään ihmeellisisä itämisenestoaineita ollut. Nyt vain odottelen, miten innostuu mullassa kasvamaan. Ajattelin hommata vielä toisenkin, jos vaikka saisi hieman runsaamman sadon tänä vuonna. Ja jos malttaisi mahdollisen sadon korjuun suorittaa myöhemmin kuin elokuun lopussa ja bataatti ehtisi vaikka kukkiakin. Katsotaan miten käy.

Ai jai olen unohtanut koko bataatin, Pitäneekin ostaa seuraavalla kauppakäynnillä.

Mihin laitoit kasvamaan?

Valtsu, ei ole osunut silmään luomubataatteja, mutta marketissa oli sellaisia suht. pieniä bataatteja kerrankin myynnissä joten ostin niitä muutamia (vajaa kymmenen) - tuli niillekin hinta kun ovat aika painavaa sorttia eikä pienetkään niin kovin pieniä

Laitan ne sitten esikasvamaan ( nyt ovat samassa paikassa siemenperunoiden kanssa odottamassa h-hetkeä) , mutta eikös se ollut niin että ne kasvaa tosi nopsaan, joten esikasvatus kannattaa aloittaa vasta toukokuussa - ja sittenkin kesäkuussa ollaan jo hiukan bataatin koon kanssa pulassa (sisätilakasvatuksessa) ? Tulossa on siltäkin osin mielenkiintoinen kesä...ilmoista kun ei todellakaan tiedä (kuten nähtiin "männä kesänä")... Onneksi meitä tuntuu olevan aika monta bataattistelijaa - on kenen kanssa vaihtaa kuulu(näky)-misethymy

No kyllä vain, Nuu. Minun bataattini on nyt latvottu vajaa kymmenen kertaa, ja yhä vain venyy. Vieressä olevat kasvit on jo valloittanut. Olen NIIN pulassa. Mutta enpä ole oppinut, vaan latvontapätkät ovat juurtumassa…

naurua 

Pirkko-Martta, bataatin tyrkkäsin eilen multaan. tämän yhden päivän kasvusaldoa en ole vielä tarkistanut, vaan jopa mietin, josko odottaisin vaikka huomiseen.Koska pettymys voi olla valtava, jos kasvua ei näin yhden päivän aikana olekaan tapahtunuthymy.huomenna ajattelin käväistä katselemassa vielä toisenkin mutta pienemmän , kun tuo eilinen oli oikein mahti bataatti.

Jaahas… Olen kyllä tullut nyt siihen tulokseen, että ostamani erilainen bataatti taitaa sittenkin olla joku peruna. Kovin perunamaiselta tuo kasvusto vaikuttaa. Mahtaiskohan olla joku rosamunda kun on punaisempi kuin tuo bataatti. On mennyt nyt pahasti potut ja bataatit sekaisin tokmannilla, kun samassa laarissa olivat.

Meillä siis varhais(rosamunda)perunat hyvässä kasvussa ämpärissä.

Hihhii… Rosamunda bataattina :slight_smile: Ihan hyvä juttu. Eihän se kauas jää, paitsi että jää sittenkin.

Olipas kokeilu mielessä, kun laitoin bataatin multaan,en laittanutkaan pystyyn.Eipä näytä välittävän kuinka sen laittaa, tänään oli jo kasvanut 10 senttisiä varsia. Tässä kuvassa näkyy vasta idun alku.

No se kuva jäi pois.