Bataatti, Ipomoea batatas

Tämän vuotiset bataatit ovat huomattavasti matillisempia tuon kasvun suhteen, kuin viime vuotinen.

Heti pääsiäisen jälkeen kasvatettu on nyt tuollainen. ja viikkoa myöhemmin multaan laitettu puskee vasta alkuja mukulaan. Luulen kuitenkin, että tilaongelmia kevään aikana on tulossa joka tapauksessa.silmän isku

Kateellisena katselen bataatejanne, kun niillä on jo niin komet alut! Minulla on bataatti lionnut vesilasissa kohta varmaan kolmatta viikkoa ja juurenalut ovat tosi minejä. Kuvittelin sen olevan nopeampi kasvussaanärtynytMissähän vaiheessa sen multaan uskaltaisin lykätä?

Scaleo, olen ollut siinä uskossa että se laitetaan suoraan multaan.

Niin myös täällä, sillä heti lykkäsin ne ruukkuun. Vaikkakin vasta viime viikolla, kun en aikaisemmin ollut muistanut niitä ostaa. Vielä ei näy mitään merkkejä kasvamisesta.

No niinhän minäkin olen luullut, mutta nytpä näin jossain lehdessä jutun bataatin kasvatuksesta ja siinä neuvottiin oikein kuvan kera juurruttamaan vesilasissa. Olikin kyseisellä bataatilla komeita juuria!

Jaa, jos se onnistuu molemmintavoin sittentäh?

Pidin toista bataattia vedessä ja siihen tuli kyllä juuret,sitten laitoin sen multaan, se kestää ja kestää, eikä vain tule mitään näkyvää.

Tuon kuvani… pitkittäin kasvavaan bataattiin, on nyt kasvanut pitkät varret…sen laitoin suoran multaan. Molemmat laitoin yhtäaikaa.

Ei ole minullakaan tullut näkyviin versoja minkäänlaisia. Ainoastaan pieniä juurenalkuja alkaa pukkaamaan. Taidan laittaa multaan...tuli mitä tulihymyTuleepahan sitten tämä bataattikin kokeiltua. Onhan se ihan komea ollutkin joidenkin lähettämissä kuvissa. Jollei nyt sitten minulle ole osunut joku "susi-bataatti", joka ei ala ollenkaan kasvamaannaurua

Tänään leikelty tuota rotjaketta hiukka maltillisemman kokoiseksi. Venyy ja paukkuu, mie haluan kanssa pensasmaisen bataatin. Tämä yksilö pääsee myöhemmin palstalle maanpeitekasviksi.

Taidanpa kohta itsekin laittaa pari bataattia pottiin (ostettu on jo, odottavat tuolla viileässä). Tamarillon ylläoleva esimerkki ihanan monihaaraisesta peltoonpääsijästä herätti innostavat mielikuvat eloon…Joka haarasta juurtuu maahan ja jokaisesta juurtuneesta kasvattaa…niin, kuinka monta ihanaa uutta bataattia kasvattaakaan…Se on nähtävä!

Milloinkas olet tuon bataatin oikein laittanut kasvamaan, kun on noin mahtava? Minun eivät sano vielä mitään.

Maaliskuun ekalta päivältä löysin kuvan jossa pieni verson alku. Ruukkuun lyöty varmaan helmikuun ekalla/tokalla viikolla. Toi lähti aika hyvin vauhtiin,välillä on kestänyt pitkäänkin ennenkun pukkaa versoja.

Minulla on nyt menossa uusi kokeilu bataatin suhteen. Edellä kuvatusta bataatista murtui vahingossa pari versoa lauantaina. Pistin ne vesilasiin ja jo maanantaina varsissa olleista nystyistä oli kasvanut mahtavat juuret. Nyt pitäisi laittaa varret multaan ja kesällä kasvimaalle ja katsoa saisiko myös tällä tavalla bataattisatoa.

Vieläkään ei näy mitään merkkejä, että alkais jotain tapahtua, versojen tuloa siis. Teenköhän jotain väärin?

Noniin, luin jostain että bataatti ei kestä kylmää …siis kylmäsäilytys on itämisen kannalta tooosi paha, ei onnistu. No mullahan oli ne tuolla perunoiden kanssa kylmässä autotallisa odottamassa aikaa parempaa…Hmm…

Mitään ei näy versorintamalla, mutta laitoin ne Pirkkiksen jälkeen ruukkuihin. Toivoa siis on vielä. Kastellaan, kastellaan…

NO niin, nyt niitä versonalkuja on ilmaantunut minunkin bataattiinihymyJospa se siitä alkaa kohisten kasvamaan!

Ja minä laitoin omani päivän tai pari Scaleon jälkeen…on ehkä toiveita vielä sitten:)

Tämä makuullaan oleva bataatti on kasvanut hyvin, olen katkonut sen päitä moneen kertaan , että mahtuu olemaan. Pystyyn istutettuun ei ole tullut yhtään vartta, aivan pieniä alkuja näkyy siellä täällä. Laitettu melkein yhtäaikaa kasvamaan.

Nyt vasta hoksasin että tuokin on ipomoea… Näytti lehdet niin tutuille. Kukkiiko hän?

Kyllä HÄNEN pitäisi kukkia, mulla ei ole koskaan kukkinut.

Siinä on vaaleanlilan värinen kukka…kuvista olen katsellut ;))

Satues, sullapa on suloinen bataattikehto :slight_smile:

Minä aion pitää bataattini partsilla niin pitkään että kukkii, jos ei sekään auta niin nostan sisälle. Ehkä intoudun talvettamaankin.