minä huomasin tällä viikolla, ettei tuo bataatti ilmeisesti ole turhan kranttu sen suhteen, miten päin sen purkkiin työntää. Minulla ei näy silmun silmua yhdessä bataattissa mullan ulkopuolella, mutta on siitä huolimatta (ilmeisesti naattipää mullassa)työntämässä kahta versoa ties miten syvältä mullan alta. Tässä on kuva tästä ihmetyksestä.
Takana näkyy samaan aikaan istutettu toinen bataatti, joka on jo varsin tuuheassa kunnossa. Kyllähän se mulle käy, kasvaa miten päin vaan, kunhan antaisi myös satoa.
Minäpä sitten intouduin että otan ne pois ruukuista ja katson että mitä oikein meinaavat. Ajattelin että onhan kumma kun eivät ala versoa. Ensimmäinen lähti hyvin, sen kuin nostin vaan, mutta toinen ei sitten lähtenytkään, ilmeisesti jotain alkaa kuitenkin tapahtumaan.
Esimerkkiä seuraten nostin bataattejani ylöspäin ruukuistaan ja hyvin nousivat - yksi tosin oli niin pehmennyt että läsähti vähän lyttyyn nostoa yrittäessä. Kolme niitä oli, ei yhdessäkään mitään elon alkuakaan näkyvissä. Siinähän olisin hoivannut ja kastellut niitä ruojakkeita ellei Pirkkis olisi antanut ideaa "kasvun tarkistamisesta". Vieläköhän ehtisi yrittää… joillakinhan ne on kasvaneet kovaa vauhtia…Taidan pari vielä huomenna ostaa. Jos laittaisin silleen kyljilleen tällä kertaa
Hitsi kun olen tätäkin ketjua tullut selailleeksi, tänään oli pakko jättää toinen keittoon varaamistani bataateista sivuun odottamaan istutusta… Sopivaa ruukkua ei nyt ollut, niin joutui pöydälle odottelemaan. Sumutin sitä hiukan suihkepullolla, kun tuntui aika kuivalta. Mutta pakkohan tätä on kokeilla!
Hitsi kun en mihinkään ole ylös laittanut että kauanko kesti minun bataattini versomiseen. Ikuisuudelta se tuntui, mutta taisi olla ehkä joitakin viikkoja. Minä sumuttelin sitä pötkylää silloinkin kun se oli puoliksi mullassa, en tiedä onko sillä asiaan mitään vaikutusta. Liian kosteaa multa ei muistaakseni saisi olla, minullakin on kasvualusta varsin karkeaa.
Odotus palkitaan vihdoinkin! Toisessa ei mitään merkkejä ulkoapäin, nostin taas, lähti hyvin, mutta jotain tapahtuu sielläkin, versoa alkaa lykkimään tai juuria, vai mitä lienevät.
Bataattiin itse ihastuin vuonna 2000, kun olin kuopukseni kanssa Amerikan Samoalla ja siellä syötiin tätä herkkua.
Aivan mahdottoman kauan kesti tämän itäminen. Idättelin paljaaltaan kuten perunaa, sumuttelin. Seuraavaksi laitoin puolittain veteen muutamaksi päiväksi, jolloin alaosaan ilmestyi pieniä juuren alkuja. Sitten laitoin jököttämään multaan. Varmaan kaiken kaikkiaan kaksi kuukautta meni versojen ilmestymiseen, nyt ne ovatkin kasvaneet huimaa vauhtia.
Kasvua tapahtuu, toisessa purkissa ei mitään ulkoisia merkkejä.
Minä otin ja kietaisin keväällä ottamani pistokkaat kaareen. Ajattelin, että siitähän tulee äkkiä kaunis ja tuuhea, kun tuo kasvaa niin reippaasti. Mutta versojen kärjet ovat kasvussaan vähän liiankin reippaita, eivätkä tietenkään kasva menosuuntaan. Nyt pitäisi mennä kaarta alas, mutta versot jököttävät tomerina pystyssä. Pitänee sitoa jollakin.
Ja se emobataatti on nyt suurten kysymysten edessä. Se kuhisee punkkeja. Viikko sitten meinasin viedä sen parvekkeelle tuomaan rehevyyttä köynnösritilään kesäköynnösten väliin, mutta enpäs laittanutkaan, kun ne punkit olisivat levinneet. Nyt se on viikon verran odottanut parvekkeen lattialla toimenpiteitä. En raaskisi sitä poiskaan heittää, kun se on jo niin iso, vähän nuljun näköinen tietysti kun on niitä ötöjä niin paljon. Toisaalta, en oikein tiedä millaisia punkintorjuntatemppujakaan voisin enää tässä vaiheessa tehdä. Auttoikos se provadovedellä kastelu punkkeihin?
Trigona, tepsiikö punkkeihin sama kuin kirvoihin? Ainakin niistä pääsee suihkuttamalla niitä mäntysuopavedellä. Ei vahingoita kasveja mutta tappaa kirvat. Suihkuttelee ne vaan läpimäriksi, myös lehtien alapuolilta. Käsittelyn kun toistaa vaikka seuraavana päivänä (suihkuta välillä kuolleet elukat vedellä irti lehdistä)niin kirvaton elämä on edessä. Punkeista ei kokemuksia, mutta kävisköhän tuo sama keino, ei se ainakaan paljon maksa kokeilla :)
Onkohan noita bataatteja kahdenlaisia olemassa? Noita kuvia katsellessa huomaa että jotkut kasvaa puskamaisesti ja tuuheasti, toiset taas kasvattaa vähemmän mutta pitempiä huitukoita. Itselläni on siitä viimeisimmästä kokeilusta tältä keväältä (3 bataattia) 2 puskamaisesti runsaasti versoja kasvattavaa ja yksi vähän versoja työntävä, mutta ne sitten taivaita kohti kurkottavat. Samasta laarista ne kaupassa ostin - vaikka ei kai se mitään kerrokaan alkuperästä.
Todella mielenkiinnolla odotan millaisia mukuloita niistä tulee, onko eroa puskakasvuisen ja pitkähonteloisen välillä pitää muistaa ne merkata jotenkin
Minä olen huomannut saman, katsellessani muitten bataattikuvia. Koitin omaani vähän latvoakin, mutta eipä sillä suurempaa vakutusta ole ollut. Haaroo kyllä, mutta viikon päästä ollaan taas alkupisteessä. Nyt on kyllä oikein hyvä muuten, mutta ne punkit…
Bataatti ei ole ainoa, jossa on punkkeja ollut tänä keväänä. Ja nyt kun asiaa oikein ajattelen, ne punkit mokomat ovat varmasti elelleet siinä bataatissa, josta minä jostain syystä en ole tajunnut niitä etsiä, ja levinneet aina uudestaan muihin kasveihin torjunnan jälkeen.
Provadoa olen kokeillut, mutta myös luottokamaa kukka-raidia suihkinut, joten tiedä sitten mikä lopulta vaikutti. Bataatin naapurissa asuva hummerinsaksi on kovia kokenut, ja sen puolesta olen käynyt raivoisaa taistelua kerta toisensa jälkeen molemmilla em. aineilla.
Kirvoja minäkin olen menestyksekkäästi torjunut mäntysuovalla, mutta punkeista en tiedä. Mäntysuovan teho perustuu paitsi "pesuun", myös siihen, että saippua laskee veden pintajännitystä, jolloin vesi pääsee kirvojen "ilmaputkiin" ja tukehduttaa ne. En tiedä onko punkeilla moisia putkiloita, vai minkä kautta ne hengittävät. Ehkä kokeilen kuitenkin, puhtaaksi tulee ainakin, ja kuten sanoit ei se ota jos ei annakkaan. Vaan mahtaako punkit olla kovin tiukasti kiinni ja vaikeita huuhdeltavia?
Muoks. Niin, ja sitä raidia en kauheasti viitsisi enää suihkia, se kun on kuitenkin myrkky.
Trigona kokeile, ja jaa sitten kokemukset…meilä muillakin saattaa olla edessä sama taistelu. Miten niitä punkkeja alunperin on päässyt siihen bataattin pesiytymään? Onko se ollut jo ulos istutettuna? (anteeksi jos tästä on jo keskusteltu aiemmin…en nyt ehtinyt taaksepäin selata keskustelua)
Ei ole ollut ulkona aiemmin. Enpä nyt tosiaan muista, minkä kasvin kanssa punkkiongelmani alkoi, vaikka kovasti yritin. Ajattelen, että ne punkit ovat aina ns. niitä samoja, siis sitä samaa porukkaa, joka ilmeisesti jonkun kasvin mukana on tullut ja aina jostain kolosta tupsahtaa kun sopiva hetki tulee. Onneksi tämä on rajoittunut makuuhuoneen ikkunalla oleviin kasveihin. Syynä ehkä se, että ikkuna on paahteisin paikka, ja vaikka kaihtimilla varjostankin se ei riitä. Vielä jos kastelu jää yhtenä iltana väliin…
Mutta tartunpa nyt heti toimeen. Perästä kuuluu.
Tapahtui seuraavaa:
Huuhtelin koko kasvin mahdollisimman tarkasti joka puolelta pelkällä vedellä suihkuttamalla. Sen jälkeen leikkasin keltaiset ja kuivuneet lehdet ja versot pois. Sumutinpullossa oli valmiina mäntysuopaliuosta, jota suihkin pitkään ja hartaasti, mahdollisimman tarkkaan joka lehden alle. Vaidoin isomman ruukun ja annoin kuivua.
Kuivuttuaan nostin kasvin valoisampaan kylppäristä, ja istuin viereen luupin kanssa. Seurasi vimmattu syynäys. Yllättävän vähän oli punkkeja jäljellä. Ne lehdet, joissa punkkeja vielä oli, leikkasin kokonaan pois. Olen havainnut sen tehokkaimmaksi tavaksi. Bataatti muutti takaisin parvekkeen lattialle ihmettelemään, seuraan eloaan nyt pari viikkoa ainakin.
Ja ei, Provado ei tehoa punkkeihin, kaikkeen muuhun kyllä.
Toivotaan että onnistui. Sinuna varmaan toistaisin sen mäntysuopavesisuihkuttelun, ei siitä haittaa liene, mutta vähän varmistelisi tehtyä hommaa. Peukutan
Sitten vielä, kukkiiko bataatti minkä ikäisillä versoilla? Jos nyt ikinä saan tuon siihen kuntoon, että voin laittaa sen muitten kasvien kainaloon köynnösritilään, niin syksyn tullen vien sen takaisin sisälle. Ja ne versot on tietenkin sitten leikattava irti ritilästä. Alkaakohan kasvi sitten enää kukkia kun olen suurimman osan massasta leikannut pois?
Nuu, toistan kyllä
Minulla tuli viime vuonna siihen ensimmäiseen bataattikokeiluun punkkeja, siis niitä, jotka tekivät sellaista verkkoa lehtien alapinnalle. Suihkuttelin jos jonkinlaisilla myrkyillä ja vedellä sekä saippuoilla, mutta aina ne jaksoi ilmestyä uudelleen. Huonekasvejani suojellakseni vein bataatin lasitetulle parvekkeelle, mutta siellä ihan sama juttu.Loppujen lopuksi eroon pääsin punkeista,kun vein koko kasvin palstalleni. Syytä en tiedä: ehkä siellä ilmankierto lehtien välissä, ilmankosteus ja "luonnon oma pesumekanismi" karkoitti ne tuholaiset. Ensin koko kasvi säikähti ilmaston muutosta, kun pudotti suurimman osan lehdistä, mutta intoutui loppujen lopuksi kasvamaan tosi tuuheana, kuten kuvani tuolla jossain aikaisemmin osoittaa. Yleensäkin minulla on tuon samaisen punkin tuhoamisesta sellaiset kokemukset, että eroon pääsee vain kun uhraa koko kasvin roskikseen.
Ja toinen asia, josta tuolla edellä oli puhetta.olen monella kasvilla huomannut saman puska/pitkät ja hontelot kasvutavan. Osa syyksi ainakin tämän vuotisissa bataateissa (5) olen huomannut ruukun koon. Mitä isompi ruukku sitä pidemmät ja hontelommat varret. Jos taas ruukku on pieni kasvutapa on pensanmainen. Tämän vuoden ensimmäisessä bataatissa ruukku oli niin reilu, että bataatin ympärille jäin lähes10 cm tilaa kauttaaltaan, ja olin melkein hukassa oksien pituuskasvun kanssa. Sitä vastoin bataatti, jonka mukulan ja ruukun väliin mahtui juuri ja juuri sentin verran multaa, kasvu oli kovin maltillista ja mahtui pieneen tilaan siihen saakka, kunnes siirsin ne kaikki toukokuun viimeisellä viikolla palstalle. Nyt vain odottelen mahdollista satoa, mun tuo luonto tuntuu nyt niin hyvin hoitavan tuon kastelun.
bataatti kukkii vasta kun illat pimenevät, se kun on lyhyen päivän kasvi.
Hyvää Juhannusta vaan kaikille.
Muistattekos kun aiemmin keväällä kerroin teille mun bataatista, jonka ostin tokmannin bataattilaarista, mutta mikä osoittautuikin rosamunda perunaksi.
Kasvi sai tappotuomion kuukausi sitten kun roihahti vähän isoksi sisäkasviksi ja on sen jälkeen lojunut kuistilla. Tänään huomasin ihan sattumalta että mullasta pilkotti jotain. Kumosin purkin ja sieltä purkista sitten löytyi kuin löytyikin niitä varhaisrosamunda perunoita.
Hauska bataattikokemus siis meillä tänä kesänä. Isoja kuten huomaatte