Bataatti, Ipomoea batatas

_Q_ saa syödäkseen periharvinaisia uusia batunoita (berunoita...?...) juhannuksen kunniaksi. Ei löydy jokaisen pöydästä silmän isku

Sunnuntaina istutimme kymmenen bataatinpistokastainta kasvimaalle. En ole ennen tuollaista kokeillutkaan. Innolla odotan.

Niin monta, minä laitoin vaan kaksi kokeeksi.

No kun tossa oli tota tilaa jäljellä…

Bataatti yrittää kuuseen...joka kuusen kurkottaa, se .....

No, jo on korkeutta sun bataatilla, minun vissiin nököttää vaan paikallaan, tuntuu siltä ettei kasva yhtään mihinkään.

Bataatti lensi kaaressa biojätteeseen kun huomasin jo valmiiksi kirvojen vaivaamassa munakoisossa punkkeja. Lienevätkö bataatista levinneet, todennäköisesti. Liekö muissakin kasveissa? Huokaus, todennäköisesti, mutta jätän sen huomisen murheeksi. Ei harmittanut enää yhtään bataatin iso koko ja reipastunut ilme, mokoma taudinkantaja ja tuholaispesäke.

Munis seurasi batskua vihannesten tuonpuoleiseen. Sen pituinen se.

Aion kyllä käydä pian bataattikaupassa, uusi yritys.

Kesti ihan järkyn kauan ennen kuin tämä yksilö lähti kasvaan ...mutta tuuheutuu nyt päivä päivältä

Illat pimenee ja bataatti päättää ryhtyä kasvamaan, noin se menee. Tässä koristebataatin lehdistöä, hieman syntistä salaperäisyyttä. Bataatin lehdet kestävät maljakossa viikon, ylikin.

Kaunis on.

Mielenkiintoista bataatinkasvatus. Otin noita itusilmuja ( 20cm mittaisina ) siis parin sentin pala idun kasvupaikkaa ja istutin niitä multaan. Kasvavat kasvihuoneessa. Muutama kukkakin on ilmestynyt. Juuriin en ole vielä kurkkinut, mutta elinvoimaiselta näyttävät. Jännityksellä odotan mitä tuleman pitää...

Taidan minäkin laittaa ens vuonna kasvihuoneeseen kasvamaan. Ei tuolla avomaalla mitään kasva.

Milloin laitoit ne multaan, siis et laittanut koko bataattia kasvamaan, niinkuin me muut ollaan tehty?

Samaa kyselen Maitohorsmalta kuin Pirkkiskin, ja hiukan samoilla mietteilläkin :slight_smile:

Kyselin jo tuolla klorofyllissäkin, mutta kukaan ei vastannut. Onko kellään kokemusta koristebataatin talvettamisesta? Kasvattelin kesällä punalehtistä bataattia. Nyt kun tyhjensin ruukun, siellä oli pinkeät mukulat tallella. Voiko niitä talvettaa ja miten? Pitäisikö pistää sisälle purkkiin vai nakkaanko mäkeen?

Jos toinen vaihtoehto on mäkeen nakkaaminen, niin toisenahan voisit kokeilla talvettaa niitä ikäänkuin perunoita, tai kuten vaikkapa daalian juurakoita eli turpeella tms. peitettynä ja talven aikana silloin tällöin vedellä turvetta sumutellen. En tosiaankaan tiedä asiasta mitään, mutta maalaisjärkeni sanoo noin, ja jos toinen vaihtoehto on se mäki…

Kahlasin koko ketjun läpi! Olen mykistynyt! heti pitäis päästä bataatti kauppaan mut taidan pidätellä vielä kuukauden, ainaski.

Hmmm… Voiko olla tottakaan että olen tämän vuoden ensimmäinen bataatinkasvattelija. Viikko sitten kävin kaupasta hakemassa kaksi pötkylää.

Minäkään en avomaa kasvatuksessa viimekesänä onnistunut. Taimet pysyivät hengissä ekaan yöpakkaseen, mutteivät kasvaneet. Mutta ei siinä pellossa kyllä kasvanut mikään muukaan, paitsit avomaan kurkut. Ja halla vei ne kun niissä oli kymmeniä pikkurillin kokoisia raakileita.

Tänä vuonna kohopenkki ja kunnon ostomulta, lannoitus ja minulla koko kesä työttömänä aikaa kantaa vettä.

Eli uusi vuosi ja uudet kujeet… Ja uudet bataatit…

_Q_ ajattelee positiivisesti; "koko kesä aikaa kantaa vettä"... Pidän peukkuja että tosiaan tulisi kesä jolloin edes vähäsen joutuisi kastelemaan sensijaan että tarttisi tekohengitystä hukkuville kasveille miettiä Hmmm, oma bataattikokeiluni jäi sille asteelle että ne eli ja oli siinä penkissään ja pikkuisen kasvatteli varsiaan maata pitkin. Hyvin pikkuisen. En ole varma viitsinkö ensi kesälle kokeilla enää.

Joo toivotaan vaan kunnon kesää. Viimekesä tosiaan meni pellolla uiden riviltä toiselle. Pienessä alamäessä oleva savipelto keräsi kaiken veden pellolle seisomaan ja lillui koko kesän. Eli ei siellä mikään kasvanut.

Ajattelin tänä vuonna kokeila ilman savea.

Minä meinasin kokeilla ja aloittaa aikaisin sen kasvattamisen, seuraavan kerran kun menen kauppaan, ostan 2 bataattia ja ne meinaan tökätä heti multaan. Laitan kasvariin kesäksi kasvamaan, eiköhän siellä ala kasvaa!