Bataatti, Ipomoea batatas

Mutta jos teet kohopenkin sen savimaan päälle niin lits-lots iloisesti käy kummiskin jos ensi kesä on kuin viime kesä. Minulla oli kaikki kasvatukset kohopenkeissä siellä savipellolla, ja vaikkakin varsinaiset joet pitäytyi käytävien kohdilla, niin kyllä oli märkiä myös kaikki penkit.

Kaksi kesää tässä paikassa asuttuna, kaksi kesää siis savimaan kanssa puuhastellen, ja ne molemmat tosi märkiä ja kylmiä. Pääsisipäs joskus jalat kuivina astelemaan tuonne pellolleen satoa ihastelemaan :slight_smile:

Ensimmäinen kesä savipellolla takana. Kohopenkit ehkä liian matalia, mutta kaikki koristekasvit ja -pensaat kasvoivat hullun lailla. Märkyys ihan järkyttävä. Nurtsi kasvoi myös ja sitä oli ajettava niin että vesi suihkusi. Sitten pellolla poikkesivat villisiat. Syksyllä pakkanen jääti veden seisomaan kasvillisuuden ympärille ja nyt paikalla on myyrät. Yes, töitä riittää myös ensi kevääksi!

Bataateissa olin huomaavinani jonkinlaista itämistä.

Minä laitoin joulukuun lopulla bataattini. Tässä ollaan nyt:

Laitoin sen suoraan multaan ja pidin juomalasia päällä puolisentoista viikkoa. Sitten alkoi kasvun ihme!

Nonnii, on kaupassa vieläkin mun bataattini, pitääkin mennä ostoksille!

Joko sitä pitää tökätä bataatti multaan? Ostin tänään yhden kokelaan. Taitaapa joutua maihin. Kun täälläkin on jo kuhinaa palstalla…

Tipilintu, milläs palstalla täällä ei kuhistaisi... silmän isku

Tuo bataatti on kyllä niin hauskan näköinen, että kai sitä on kokeiltava. Mutta en minä nyt ihan vielä…?

Minä laitoin tammikuun alussa, että taitaa se juomalasi jotain auttaa. Harmi kun en oo hoksannu koskaan tuollaista temppua. Näyttää kyllä olevan itäväistä sorttia muutenkin ainakin toinen noista. Taidan nyt mennä sen lasin kuitenkin kiikuttamaan sen toisen päälle, joka vielä ei ole heräillyt.

Pitäs tuota vissiin vähän leikellä jos tuuheutta haluaisi mutta kun ei raaski millään…

Nuu :wink:

Leikkaa Emine ihmeessä ja laita leikatut multiin tai vesilasiin juurtumaan ni saat lisää. Jääpi honteloksi helposti muuten… Ja pitkäksikin ehtii

Täytynee sitten laittaa sakset samantien töihin. Valoisampi paikkakin voisi olla parempi, nyt aika hämärässä.

Kaikkea sitä... Kun täällä pyörii, tulee tehtyä vaikka vähän mitä. No, nyt se on tehty. Bataatti on ostettu. Hieman tuo kyllä ihmetyttää tuo "mukula" vai miksikä sitä kutsutaan?

Pointti lienee se, että tylppä pää multaan? Voiko joku vielä varmistaa mulle sen? Jos laitan väärinpäin, mätäneekö vai lähteekö kuitenkin kasvattamaan jotain?

Tupuna, jokuhan oli sen lappeelleenkin laittanut ja hyvin lähti kasvattamaan versoja :) Vilkaise tästä ketjusta aiemmista jutuista, siellä se oli jossain sekin kuva.

Ne versot lähtee kasvamaan niistä arven näköisistä kolosista joita siinä bataatissa on siellä täällä, samalla tavalla työntyvät niistä kuten perunallakin.

Hauskaa! Aloin laittamaan omaani tylppä pää multaan periaatteella ja tajusin ostaneeni molemmista päistä terävän bataatin! Ei auttanu ku lykätä kyljelleen :wink:

Ehkä minäkin laitan kyljelleen sen mötkylän. Varmuuden vuoksi.

No niin tällä päivämäärällä laitoin ensimmäisen bataattini multiin. Jos ei onnistu, kerkiää sitten toisenkin kokeilun tehdä myöhemmin. Nyt vaan toivon, että se meni oikeinpäin. Oli ainoa sisältä kotoa löytynyt ruukku niin pieni, ettei poikittain mitään mahdollisuutta...

Nuo pistokkaat näyttävät olevan myös kovin elämäntahtoisia… juuria puukkasivat jo kolmen vedessäolopäivän jälkeen. Huomenissa laitan ne multiin. Lähtevät varmaan suoraan kosteaan multaankin laitettuna.

Tekee juuret näemmä lehdenhaaraan, eli ei kannata kauhean pitkiä pelkkiä varrentöröjä lasissa uitella.

Bataatit on aika kalliita jos niitä haluaa useita laitella kasvimaalle - toihan on hyvä keino säästää selvää rahaa: laittaa yhden ajoissa kasvamaan ja ottaa siitä sitten pistokkaita. Ajankohdan kun vaankeksisi vielä sopivaksi, ettei sitten ole hukassa kymmenen hurjaa vauhtia kasvavan bataatinalun kanssa :slight_smile:

Nuu, minä tein viimekesänä noin, että otin yhdestä mötkylästä pistokkaat avomaalle. Juurrutin toukokuussa (vissiin aika loppupuolella) vesilasissa ja ajanpuutteessa pistin siitä suoraan maiden lämmettyä kesäkuussa avomaalle. Eivät paljon kasvaneet, eivätkä tehneet satoa, mutta pistäisin kyllä enemmänkin noiden kylmien säiden piikkiin. Juurtuivat kyllä ja hieman kasvoivatkin, mutta eivät kovin merkittävästi. Tänä vuonna ajattelin juurruttaa hieman aikaisemmin ja laittaa sitten ruukkuihin kasvamaan, että ehtivät kunnolla kasvaa mittaa ennen ulos vientiä.

Mutta en kanssa osaa sanoa, että kauanko tarttis esikasvattaa, että saisi satoa. Tuolla ketjun alkupuolella oli ainakin kuvia, jonkun sadosta, että ehkä sieltä voisi hieman lunttailla, koska oli pistetty kasvamaan. Meillä kissat tykkää latvoa bataatit ihan henkihieveriin, että en varmaan itse viitsi kovin pitkää esikasvatusaikaa pitää.

Onko kenelläkään kokemusta bataatin lehtien käyttämisessä? Äitini oli netistä lukenut että lehtiä voi käyttää salaatissa, mutta en ole sitä sen paremmin tutkinut.