Huomenna menee mun bataatit multiin, kaksi ostin.
Bataatissa juuria ja silmutkin turvonneet selvästi! Jos antais kasvaa vaan pituutta ja kieritäis kerälle vartta sitä mukaa. Sit leväyttäs koko vyyhden kasvimaalle. Sehän tekee mukulaa kaikkiin juuriin ja juuria aina kun osuu varsi maahan. Eli näinköhän kasvien määrällä on valiä, kunhan on paljon juurtuneita kohtia/maakosketusta? Nämä siis päättelin luettuani tämän ketjun alusta asti…
Ai niin, bataattikin… tainnee jäädä vielä odottamaan… Viime vuotinen yritys mätäni minullakin jostakin kumman syystä, jos vaikka tänä vuonna onnistuisi. Kunhan ehdin.
Bataattia pitää laittaa , mutta ei ihan vielä,kasvaa kohinalla,kunhan pääsee alkuun,vie ikkunalaudalla liian ison tilan
Ajattelin säästää ikkunalautaa ja käyttää verhona
Tänään ostin ja laitoin bataatin koekasvatukseen, nyt nähdään kuinka kauan kestää kunnes siihen tulee ituja.
Ai semmoisen kaupan punaisen pötkylän. Ämpäriinkö laitoit vai mihin?
Trekooli, juuri sellaisen pötkylän. Katso sivulta 10, samanlaiseen laitoin kun viime keväänäkin. Voi laittaa ämpäriinkin,silloin saa satoakin, omani on vain koristeköynnöksenä, vaikka tulihan sieltäkin kananmunan kokoisia bataateita syksyllä
Juu kerkisin jo muutaman sivun tuolta alkupäästä katsomaan. Yritän pidätellä itseäni, saas nähdä kuin käy;-))
27 tammikuuta laitoin bataatin multaan ja tänään siinä oli pienet idut näkyvissä.
15.1 multaan laitettu bataatti näyttää tänään tältä. Olen tuosta jo jakanut pistokkaitakin pois. Kova on kasvuvoima mokomalla. Juurtuivat muuten pistokkaat muutamassa päivässä multaan tökättynä! Mukava että joku kasvaa nopeastikkin.. Nopeast tulee katkastuihin uutta alkua lehtihankojen kohtiin.
Olen jo monta kertaa kaupassa vilkuillut noita bataatteja. Hyvin olen pääni pitänyt, että aikaisintaan maaliskuussa ostan yhden kokeeksi
Tältä näyttää minun bataattini tänään. Kova on kasvuvoima.. Vähän paremmin voivat kuin nuo vieressä olevat karambolat. Kohta tulee tuossa mun puisessa kasvatuslootassa katto vastaan. Pitää leikellä ja juurruttaa. Pakko vaan kasvattaa aluksi tuolla laatikossa, kun kissat tykkäävät jostain syystä latvoa niitä urakalla. Että sais jonkinlaisen emokasvin, josta voi sitten kissoille juurruttaa nakerreltavaa.
Kiitos vain ideasta, kuka siitä sitten puhuikaan. Amppeliin taidan jokusen bataatinpistokkaan laittaa kasvamaan, kun tuolla katossa tilaa riittää enemmälti. Taidan kuitenkin vielä hetken malttaa. Maaliskuussa voisin alkaa leikkelemään, kun on jo valoakin enemmän. Voisi olla ihan kiva koristekasvi kesäksi amppeliin.
Bataattia on leikelty jo moneen kertaan ja taivutettu pisimmät versot takaisin alas ja ohjattu kasvamaan tukea taas ylös tiukasti kieputtaen… Kyllä siitä vielä verhot saa ennen ku ulos pääsee…
Liian aikaisin tuli tuo bataatti tökästyä multaan, sitä saa leikata joka päivä , mutta onneksi ei siitä kärsi.
Satues, kai tökkäät juurtumaan ne kaikki leikkaamasi latvat?
Nuu, joo laitan ja kaikki lähtee kasvamaan,lähtispä jokaisen kukan pistokaskin samanlaisesti, kyllä olis jakamista täällä pentissä
Niin, tai mä Tampesterin länsipuolella ajellessani törmään sellaiseen viidakkoon, josta ei tuttuja enää löydäkään…
Paulastiina, sekin on kyllä mahdollista ;))
Tämän keskustelun innoittamana myös allekirjoittanut aloitti bataattikokeilunsa tänään. Katsotaan mitä tulee vai tuleeko mitään. Jos vaikka yhden bataattikeitollisen tuotetta ehtisi saamaan