Begonia, Begonia

Ostin paikallisen halpahallin poistokorista Begonia Cascade- mukuloita tai jonkinlaisia juurakoita. Unohdin ne tuohon pöydälle ja nyt niissä näkyy piippoja. Tarttis varmaan laittaa multaan ja alkaa kastelemaan? Osaisiko joku kertoa tuollaisesta amppelimallisesta punakukkaisesta begoniasta jotain lisää?

Begoniasta tai sen kasvattamisesta minulla ei ole mitään kokemusta, tuolta vanhalta puolelta kävin kurkkaamassa, että mille sivulle koko kasvi oikeasti edes kuuluu. Luulin, että se on yksivuotinen kesäkukka ;)

Onko tuo begoniani sama kuin karjalanneito?

Kuva kauniista enkelinsiivestäni-begonia sekin. K

ukkii välillä vaalean punaisin kukin.

Milläs konstilla törnrosa kukitat enkelinsiiven?

Nyt täytyy myöntää, että en itsekään tiedä. Se vaan on kukkinut. Sain varren palan viime kesänä ja laitoin sen multaan. Hyvin pian multaan laittamisen jäkkeen se alkoi kukkimaan ja kukki koko kesän. Vasta nyt keväällä huomasin, että se olikin kasvattanut uuden rungon toisen viereen. Vielä ei ole näkynyt kukkia. Tämän kasvini emo oli upea ilmestys-kolme metrinen tosi vanha yksilö. Outoa oli se, että se oli sijoitettu keskelle huonetta valoisaan porrasaukkoon, joten se ei koskaan saanut suoraa auringonpaistetta. Omani on kyllä ikkunan edessä itään aukeavalla ikkunalla, joka on kuitenkin yllättävän valoisa.

Olin tosi onnellinen saadessani pistokkaan enkelinsiivestä, sillä sitä ei ole liiemmin ollut saatavana kaupoista ja kaikki klassikot kiinnostavat kovasti.

Enkelinsiipi kukkii runsaasti jos pitää auringonpaahteessa ja kastelee ja
lannoittaa runsaasti, mutta silloin lehtien kauneus saattaa kärsiä.
Kestää mullan kuivahtamista paremmin varjoisemmalla ikkunalla.

Jaa-a, kiitoksia tiedoista. Minun enkulani on parin metrin päässä eteläikkunasta, saa suoraa aurinkoa silti vain osan päivästä. Se on saviruukussa ja tuntuu että on koko ajan kuivana...ja lannoitusta saa käytännössä sen mitä orkideoilta jää.

pitänee petrata tässä kohtaa...no-jaa

Länttäänpä kuvan yhdestä enkelinsiiven kukinnosta. Muutama viikko sitten kukki neljällä tällaisella ryppäällä. Lehdet eivät ole ollenkaan kärsineet. Suurimmat ovat yli 30cm pituudeltaan. Tuo lehti, joka vas. yläkulmassa näkyy, ei ole tämän begonian.

No johan länttäsitkin aika komistuksen! oho Upea!

Kauanko kukat kestävät?

Jaa''a, 2-3 viikkoa. Komeimmillaan ei ole kovin kauaa, rapisevat pois ja harvenevat aika pian.

No jopas on komeaa kukintaa. Onko väri oikea? Minun kasvissani on tosi hento vaalean punainen väri-paljon vaaleampi kuin tuossa. Laitan kuvan, kun alkaa kukkimaan.

No laitanpa kuvan toisesta kukinnosta. Molemmat värit ovat aika oikeat, mutta tässä aurinko valaisee kukkia liikaa. Samassa kasvissa on sekä vaaleamman- että voimakkaamman punaisia kukintoja. en tiedä mistä johtuu. Koko kasvi saa mielestäni samalla tavalla valoa.

Olipa väri sitten tumma tai vaalea, niin komea kukinto on! Tykkäisin kovasti, mutta kun oh:n ikkunat on itään ja keittiön länteen, niin ei taida olla tarpeeksi valoisaa. Ainoa ikkuna, joka on etelään, on vessan ikkuna. Käännänkö talon?

Lisää begonioita. Tänään kuvasin tämän hieman toisenlaisen enkelinsiiven kukinnon.

Tässä näkyy lehtien muoto. On kapeammat muodoltaan ja paljon pienemmät.

Kertakaikkisen upeita kukkijoita Rva Hnj:llä!!! Tahtois kans...

No kylläpäs niitä riittääkin...mutta upeita ovat, kertakaikkiaan! Erittäin kaunis tuo kapealehtinenkin.

Montaakos sorttia sieltä mahtaa löytyäkään...? silmän isku

Eipä olisikaan ollenkaan hullumpaa erikoistua Begonioihin, olen sitä monesti ajatellut. Mutta minä en pysty erikoistumaan mihinkään, kun kaikki ovat omalla tavallaan viehättäviä. Niinpä mulla ei olekaan kuin kahdeksan begoniaa. Rautaristi-, tiikeri-, nukka-, hopea-,kaksi tuntematonta ja nämä kaksi enkelinsiipeä. Tuon isolehtisen Enkelinsiiven leikkelin jo ja jaoin pistokkaat, mutta tuosta kapealehtisestä voi muutama pistokas tulla, kunhan lopettaa kukkimisen.

Kyselin tuolla ensimmäisellä sivulla tuosta omasta begonia Cascade- ostoksestani. Mukuloitten mukana ei tullut mitään selkeitä kasvatusohjeita. Nyt laitoin ne multaan ja pieniä piippoja on jo pinnalla.

Mietin, olisiko se sama kasvi kuin Karjalanneito? Jos saisin sille jonkun muunkin nimen, olisi hoito-ohjeiden etsiminen vanhan pentinkin puolelta helpompaa. Kukka on myyntipussin kuvassa roikkuva, amppeliin istutettu ja siinä on tumman punaiset kukat. Vai päteekö kaikkiin begonioihin suurinpiirtein samanlaiset hoito ja kasvatusohjeet?

Aprikoos jos pistokkaita on jaossa, niin tuo kapealehtinen kyllä kiinnostaisi, omani on varmaan se ''perinteinen''.

Huhuile sitten kun on leikkuuaika...hymy

siis niitä RvaHelmin enkelinsiipiä koski tuo ed.viestini...