Begonia, Begonia

OK Hyrinä! Laitan korvan taakse :hymy

Välke, minä ainakin kohtelen ihan samalla tavalla kaikkia mukulallisia Begonioitani. Elikäs ei mitään erityistä. Tavalliseen puutarhamultaan istutan ne keväällä, puolivarjossa ovat kesän ja kukkivat runsaasti kukkanen Minusta tuo Cascade ei ole tuo Karjalanneidoksi ( Begonia tuberhybrida ''Pendula'') nimitetty, vaan jokin muu riippuva begonia.

Ok. Käynpäs lueskelemassa begonian kasvatukseen vinkkejä vanhalla puolella.

Kuvassa ainakin tämä cascade näytti todella upealta. Toivottavasti kasvatteluni onnistuu.

Begonia tämän, en sen parempaa nimeä tiedä , tykkään erkoisesti sen kukista, ovat pienet ja pikkasen kerrotut .

olen onnistunut säilyttämään begonian mukulan ja saanut sen uudelleen kukkimaan,vaikka ostettaessa siinä ei mukulaa ollutkaan.seuraavina vuosina tosin kukka saattaa olla hieman pienempi ,mutta kukkia on kyllä runsaasti.kannattaa tarkistaa syksyllä kun ottaa begoniat pois ruukusta tai kukkapenkistä,että onko ne kasvattanut mukulan..myös karjalanneidot voivat muodostaa mukulan.olen säilyttänyt mukuloita kananmunakennoissa ja kaikki on säilynyt.

Yritin turhaan etsiä tuolta vanhoista keskusteluista niin simppeliä asiaa kuin: saako/pitääkö esim. Karjalanneitoa kurittaa? Eli kun mukulasta kasvaa huipottaa yksi varsi, niin olisiko se syytä katkaista, jotta se tuuhettuisi? Jos sen katkaisee, mahtaako latvusta voida käyttää pistokkaana, eli juurtuuko se helposti? Olen todella huono varsinkin näiden mukulakukkien suhteen.

MirjaM:ltä saatu enkelinsiivet voivat toistaiseksi hyvin. Juuria on tullut ja istutin lauantaina. Miten jatkossa? Miten hoidan, minulla ei ole ollut aikaisemmin tätä kukkaa? En ole pitänyt suorassa auringonvalossa istutuksen jälkeen.

Käääk, minulla on enkelinsiiven pistokkaat mullassa, kaikki ovat juurtuneet, juurrutin vedessä. olivat terhakkaita siihen saakka kunnes laitoin multaan. Laitoin kaktusmultaan kun pelkäsin että muut on liian "väkeviä". Nyt kaikki roikuu, nuupottaa ja lehdet kärsii, kastelen joka aamu sumutinpullolla hiukan, kastelenkohan liikaa? Kuinka märkää mullan pitää nyt olla kun en uskalla kuivaksikkaan päästää?

Kilppu, kuulin juuri eräältä ystävältäni, ettei saa kastella liikaa. Anna mullan kuivahtaa välillä, niin minulle neuvottiin. Mutta vastatkaapas muut omistajat, miten hoidetaan, jotta saadaan pysymään hengissä?

Sain n.30senttisen okasnpätkän enkelinsiivestä viime kesänä. Lykkäsin sen varren vaan multaan ja siitä se sitten alkoi kasvamaan pikkuhiljaa. Otin yhden lehden irti okasata ja laitoin sen yksistään multaan. Siellä se edelleenkin on: ei ole kuollut eikä kasvanut-outoa. Aion nostaa sen ylös ja katsoa onko juuria ilmestynyt.

Kannattaisikohan kokeilla pistokkaan päällä muovipussia tai -pulloa mini-kasvihuoneena, jotta haihtuminen ei olisi liian suurta. Pirkko-Martta on varmaan oikeassa siitä liika kastelusta. Kevyellä kuivatuksella saadaan kasvi pakotettua lykkäämään juuria.(Voi kauheata, että kasveja vielä huijaamaan). Ainakin kaikkien kirjatietojen mukaan enkelinsiipi on helppo juurrutettava.

aurinkoBegonia boweri "Tiger" eli tiikeribegonia alkoi kukkimaan aurinko

No voi sentään! Ompa hienot kukat. Minulla on ollut tuollainen pari vuosikymmentä sitten, mutta ei se koskaan kukkinut-tosi kivan näköinenkieli ulkoa.

Puutarhamyymälät ovat äärimmäisen vaarallisia keväisen vastustuskyvyttömälle viherhörhölle... Tällainen kaunotar tarttui mukaan

Harmillista, että valokuvaaja ei saa parempia otoksia no-jaa

Onpa nätti!!!

Melkein voisi luulla että on tekokukkanaurua

Minun mukuloista kasvatettavissa begonioissa on jo kukkanuppuja ja melkein jokaisen lehden tyvessä. Taimista pisin on n. 20 cm. Kannattaisikohan nuo nuput nyppäistä vielä tässä vaiheessa pois? Jos se kukkiminen hidastaa muun kasvin kasvua?

Kysäsempä vielä "ennenkuin on liian myöhäistä". Mukuloista kasvattamissani amppelipegonioissa kukkanuput sen kuin lisääntyvät. Taimet ovat vasta parikymmensenttisiä. Kannattaisiko vielä tässävaiheessa nyppäistä nuput pois, että kukka saisi voimaa kasvuun?

Mukulat ovat halpahalliostoksia ja nyt olen huomannut, että kaksi samanvärisenä ostettua mukulapussia onkin osoittautuneet erivärisiksi. Toisessa amppelissa on ihan selvästi vaaleampia lehtiä ja toisessa tummiat, hieman punertava reunaiset? Missähän vaiheessa kukka alkaa kasvamaan amppelimaisesti alaspäin, nyt vasta sojotetaan suorana taivasta kohti. Voisikohan olla, että tässäkin on menneet amppeli ja tavallinen pussin pakkaajalta sekaisin?

Jatkan tätä yksinpuheluani täällä begonia osastollaapea. Tässä vaan mietin uskaltaisinkoha kyörätä amppelit jo kasvariin kasvamaan. Onkohan tuo kovinkin arka kylmälle? Taitaa olla "epämuodikas" kesä kukka tämä begonia, kun aiheuttaa keskustelua niin vähänsilmän isku?

Minä ainakin riennän paikalle jos joku kärsii yksinpuhelusta. Tiedän niin hyvin tunteen.

Olen laittanut begoniani kasvihuoneeseen sen H.Moilasen turvaan (lämpöpuhallin). Siellä ujosti kasvattelevat lehtiä. Yksi lehti taittui kummasti ja otin sen pois - en osaa sanoa oliko saanut siellä kasvihuoneen vetoisessa nurkassa kylmää vai olisiko siirrossa tullut vaurio. Jokaisessa begoniaruukussa on myös muutakin kasvillisuutta (isoja ruukkuja) ja ne kasvavat vähän liiankin nopeasti verrattuna begonioihin. Olletikkin joudun kohta harvennushommiin.

olen tainnut ostaa samanlaisia begonian mukuloita kuin välkehymy ja ylöspäin nekin sojottavat! mietin latvomista ja varovasti olenkin muutamaa latvonut ja laittanut latvat juurtumaan. yhdessä begoniassa on melkein kämmenen kokoiset kukat, tai oli. katkaisin sen latvan ja poistin kukat. mistä lie moinen johtunut... no, nyt vaan odottelen tuuhettumista.

Tälläinen oli terassin reunalla viime kesänä. Samaa yritän kasvattaa tänäkin vuonna.

Sitten oli tämmöinen punavalkoinen