Mutta tästä minä eniten tykkäsin.
onko se ruusubegonia? ostin sellaisia pastellin värisinä, aika kehnosti nousevat ja kasvavat. olisko kasvatusvinkkejä?
onko ne sinulla korkeassa ruukussa? alkaa tuntua että omani ovat liian matalassa ruukussa, muovisellaisessa. olisko saviruukku parempi? laittaakohan se nyt pahakseen jos menee siirtämään toiseen ruukkuun... tulikin mieleen että pitää mennä tonkimaan paria ruukkua kun kaikki eivät itäneet ollenkaan. tiedä vaikka olis mukula väärinpäin![]()
Esikasvatin nämä begoniat tosi matalassa muovikipossa ja sitten laitoin eloon heräänneet sellaisiin 8 litran muoviruukkuihin, ja ilman muuta alle vahva kerron hyvin palanutta hevonpeetä ja multaan sekoitin tuhkaa.
Kasvoivat aika julmetuiksi. Saa nähdä mihin voimat riittävät tänä vuonna.
Oih, ihania ovat Temskukan begoniat! Tuo punakukkainen lehtineen näyttää ihan minun halpahalliostoksilla. Nyt ovat varret alkaneet painumaan alaspäin, toivottavasti kuuluu kuvaan (mukulapaketissa väittivät amppeli mallilta) eikä johdu "kuolonkamppailuista"? Minä myös istutin ne aika matalaan amppeliin. Taidan lisätä vielä multaa ja vaikka kanankakka rakeita. Kukkanuput kyllä nyppäisen vielä pois. Jos saan samanlaiset kuin myyntipussin kuvassa, niin laitan kyllä tännekin kuvia![]()
Tässä begonia kukassaan: Crispa marginata. 
Mitä tehdä, kun rex-begonia ei tee uusia lehtiä? Siinä on tällä hetkellä enää viisi lehteä, josta kaksi ovat elinkaarensa loppusuoralla, eli vähin erin kuihtumassa. Tällätavalla jos kehitys jatkuu, tuo kasvi lakkaa olemasta.
Heinäpuu, oletko lannoittanut tarpeeksi?
Olen minä ravinnepuikon laittanut multiin ihan vasta, ja multakin on uutta, kun olen hankkinut tuon kasvin toukokuussa ja istutin sen silloin uudestaan. Multaakaan ei ole päässyt ihan rutikuivaksi koskaan. Toisaalta en minä sitä uittanutkaan ole. Olen yrittänyt kasvattaa tuosta pistokkaita, mutta nekin kuivuvat pois...
Jaa no sitten en tiedä... johan nyt on kumma ![]()
Minä sitten annoin tujauksen nestemäistä lannoitetta tuolle rexille. Viikossa tuo begonia kasvatti monta pientä lehden alkua. Tänään huomasin, että se oli kuivattanut niistä varmaan puolet ruskeiksi ja kuolleiksi. (Laitoin taas lannoitetta, vaikkei sitä olisi tarvinnut kastella) Siis millainen ravinnesyöppö tuo rex nyt sitten oikein on?![]()
Tämä ei ole rex. Siitä en kehtaisi kuvaa laittaa!
Pystyykö begonian mukulaa jotenkin säilyttämään talven yli?
Nyt minun euron begonian mukulat alkavat näyttämään ihan siedettäviltä amppelikukilta. Alkukesästä suuri osa lehdistä paloi eikä kukka muutenkaan muistuttanut yhtään siltä mitä myyntipussin kyljessä luvattiin
. Oksat kyllä harottaa ihan minne sattuu, mutta ihan hintansa väärtti, etenkin jos näistä saa mukulat vielä talteen. Ostin mielestäni kaksi samanlaista pussia, mutta toinen on vaalealehtisempi kuin toinen ja vain toisessa on kerrotut kukat vaikka piti olla kummassakin. Halpahalliostokset on yllätyksiä täynnä![]()

Enkelinsiipi piti taukoa ja kukkii jälleen![]()

Tämmöinen Karjalanneito mulla tänä kesänä roikkuu parvekkeella.

Tämä enkelinsiipikin sitten innostui kukkimaan ![]()

Tämän pitäisi olla kesäbegonia. Kevättalvella ostin tämän amppelin ja olipa vaikea löytää siihen sopivankokoiset ja -väriset ruukut ja kukat. Ruukut maalasin vanhoista keittiökulhoista. Kuvassa vähän synkän näköinen.
Minä olen aina tykännyt punaisista kukista
heinäpuu.olen onnistunut talveuttamaan pegonin mukulan jo kolmena vuotena.yleensä pegonit kasvatetaan pistokkaista mutta jotkut muodostavat mukulan.aluksi pienen ja vuosi vuodelta suuremman.syksyllä kun kasvi on lopettanut kasvunsa ja kuihtunut otat mahdollisen mukulan ja putsaat sen mullasta ja kuivatat.itse pidän mukuloita munakennossa ja kuivassa purussa noin 15 asteisessa huoneessa.munakenno on hyvä siihen on helppo merkitä mikä mukula on kyseessä.sitten joskus huhtiuun alussa laitan mukulan multaan ja alan kastella .tietysti jos on lämmin kasvihuone kasvu tapahtuu nopeammin mutta ihan huoneen lämmössäkin kasvaa juhannksena kukkivia pegonioita.mielenkiintoista .onnea yritykselle!
Yksi oksa on tykänny roikkua alaspäin