Begonia, Begonia

Bobbie,entiiä nimiä,kesäbegoniana myytiin mulle.
Tuo on tavis mustassa mullassa.

+x[quote]
[b]Manni - 21.1.2021[/b]
Kyllä mullakin jo jotain on tulemassa vaikken noita tomskuja ihan vielä laitakkaan. Begoniat jo varsinaisella lehdellä, neilikat sais jo koulia, nukenkaulukset pinnalla ja verbeenat saa jo viikonloppuna varmaan koulia.
Miljkellon pistokkaita joka paikka täynnä 😂 ja niitäkin piti vielä kylvää lisää 🙈 Riippaorvokit piti tänään kylvää mutta Emmerdalen pitää ensin kattoo. 
Ruusulissujen kanssa vielä tahin. Kyllä taas hulluus huipussaan... 
[/quote]

Minkälainen niksi begonien kylvämisessä?
Kerran olen kokeillut ja epäonnistuin.
+x[quote]
[b]Kurppa. - 21.1.2021[/b]
+x[quote]
[b]Manni - 21.1.2021[/b]
Kyllä mullakin jo jotain on tulemassa vaikken noita tomskuja ihan vielä laitakkaan. Begoniat jo varsinaisella lehdellä, neilikat sais jo koulia, nukenkaulukset pinnalla ja verbeenat saa jo viikonloppuna varmaan koulia.
Miljkellon pistokkaita joka paikka täynnä 😂 ja niitäkin piti vielä kylvää lisää 🙈 Riippaorvokit piti tänään kylvää mutta Emmerdalen pitää ensin kattoo. 
[/quote]

[/quote]

Eipä sen kummempaa niksiä kuin kärsivällisyys ja lämpömatto. Ovat ihan yhtä helppoja kuin mikä tahansa kukka. Käytän kylvömultaa enkä tasoita tai tiivistä. Kopautan vaan vähän. Siemenet pinnalle ja sumulla vettä. Elmukelmu päälle ja lämmittelemään hyvän valon alle. Ainoa ero muihin on se että ne on koulittava tosi pieninä. Juuret on lyhyet ja pinnassa ja se on aika tarkkaa puuhaa jotta saa ne istumaan multaan. Koulin ne ensin 6x6 purkkeihin ja maaliskuussa vasta 12 cm ruukkuihin kun siirrän ne kasvariin.
+x[quote]
[b]Manni - 21.1.2021[/b]
+x[quote]
[b]Kurppa. - 21.1.2021[/b]
+x[quote]
[b]Manni - 21.1.2021[/b]
[/quote]

[/quote]

Eipä sen kummempaa niksiä kuin kärsivällisyys ja lämpömatto. Ovat ihan yhtä helppoja kuin mikä tahansa kukka. Käytän kylvömultaa enkä tasoita tai tiivistä. Kopautan vaan vähän. Siemenet pinnalle ja sumulla vettä. Elmukelmu päälle ja lämmittelemään hyvän valon alle. Ainoa ero muihin on se että ne on koulittava tosi pieninä. Juuret on lyhyet ja pinnassa ja se on aika tarkkaa puuhaa jotta saa ne istumaan multaan. Koulin ne ensin 6x6 purkkeihin ja maaliskuussa vasta 12 cm ruukkuihin kun siirrän ne kasvariin.
[/quote]

Kiitos neuvoista. Jos ensi keväänä muistan niin kokeilen. Nyt on muut suunnitelmat:

Nämä ihanat,keltanen vasta alottelee.

Onko neitobegoniasta olemassa tummanpunaista lajiketta? Siis tummempaa kuin karjalanneito?

Taas punanen ehtii ensin.

Begoniaketju löytyyi täältä

Kiitos valtsu. Minä kurkin ajoittain siitä ketjusta jossa kysyin kun siitä on muistutin. Hyvä että löytyi👍.

Ostin kesällä tämän begonian ja kuva on heinäkuun alusta. Myyjän mukaan oli karjalanneito. Kukki koko kesän mahtavia kukanröllyköitä ja tykkäsin kukasta paljon, omat karjalanneidot on ohut ja pienikukkaisempia. Nyt tänään vasta aloin kaivaa mukulaa ruukusta ja eihän siellä sitä ollutkaan. Eli onko sellaisiakin neitoja jotka ei mukulaa tee, tämä nyt ainakin, olisin halunut talvettaa ja ihastella ensi kesänäkin tätä ihanuutta!

Kokeile pitää se viilessä paikassa sisällä talven yli. Toiset begoniat ei tee mukulaa ja kukkakaupassa muuten oli tänään koristebegonioita sisäkukiksi. Pidin vuosia sitten punaisen karjalanneidon (?) sisällä talven yli ja nypin aina kaikki kukan aihiot pois ja pidin varret lyhyinä. Toissapäivänä vein kaksi isoa begonianmukulaa talveksi kylmään kellariin ja yksi peruspertti jää sisälle kun tila loppui.

Kyllä se jo eilen joutui kompostoriin vaikka kuistissa olleena oli vielä suht hyvän kuntoinen. Mukulat on  helpompia säilöä vaikka joskus hiiret niitäkin on syönyt, minulla ollut lattian alla ns.kellarissa.

Nyt ajattelin ottaa tuon sisälle jätetyn mukulabegonian käsittelyyn eli vaihtaa sille mullan. Se on ollut koko talven ikkunalla omassa kymppilitraisessa ruukussaan joten se on saanut aika harvoin vettä kun multatila on iso.  Kuukausi sitten se oli aika pieni ja nuupahtanut mutta nyt on kasvattanut tosi vahvoja lehtiä. Olisi joutunut pihalle jos ei olisi virkistynyt. Saa nähdä selviänkö varsia katkomatta. Siitä kasvaa valtavan isokukkainen ja isohko kasvi jos tulee samanlaiseksi kun viime vuonna. Jossain täällä on siitä kuva, en muista missä.

Napsin just ennen pakkasia kaupungin istutuksista pistokkaita Florencio-begonioista.
Ovat nyt olleet pitkään jo vedessä, mutta eivät ole juurtuneet.
Pitäisikö mun yrittää juurruttaa niitä lehdistä vai laittamalla koko pistokas multaan?
Tämä on ensimmäinen kokeiluni begonian kanssa.

4 tykkäystä

Muutan tämän otsikon myöhemmin muotoon: Begonia (vinolehti), Begonia

Nyt kun kuvien siirto vanhasta pentistä (ajalta 2007-2024-kevät) tänne uuteen (2024 kesä->) on vielä kesken niin jos otsikkoja muuttaa eivät kuvat enää löydä paikkojaan.

Jos huomaatte joskus pitemmän ajan kuluttua että otsikko on jäänyt muuttamatta niin muistuttakaa minua !

Apua auttakaa! En tiedä mitä teen väärin näiden kanssa :sweat_smile: Kasvaako nämä aina näin hitaasti? Tuntuu, että ovat jumahtaneet tuon kokoisiksi eikä edistystä näy!

Ja tämä yksi on jostain syystä hirmuisen korkea :dizzy_face:

3 tykkäystä

Hyvän näköisiä ovat. Kyllä ne vielä ehtii kukkimaankin.

Mulla vasta mullasta pilikistävät :joy:

Taidan vähän hätäillä turhaan näiden kanssa siis :sweat_smile:

1 tykkäys