Ihme on tapahtunut! Kompostin Henki (syvä kumarrus) on leppynyt ja herännyt henkiin. Tämä aamuna mittari näytti ****48**** astetta! Mikä helpotus! Meillä on suunitelmissa siirtää kompostori kadunvarteen jäteastian viereen ja siinä sen ei parane haista tai herätämme kiusallista huomiota ohikulkijoissa. Nyt kompostin ohi kulkiessa otan kengät pois jalasta ettei töminä vain häiritse herkkää prosessia.
Kompostorissa on liian vähän väliainetta suhteessa keittiöjätteeseen.
Turve imee kosteutta ja karkeampi aines (hake, neulaset jne) pitää massan ilmavana.
Kuiviketta ja väliainetta pitäisi lisätä noin puolet keittiöjätteen määrästä, joskus jopa enemmänkin.
Kuvaavasti käyttämäsi sana “mönjä” kertoo siitä että kompostorin sisältö on liian märkää. Eli kaipaa kuivaa tavaraa kaverikseen. Samoin mönjä minun korviini kuullostaa hienojakoiselta massalta johon ei ilma mahdu, eli lisättävä raekooltaan suurempaa, hitaasti maatuvaa ainetta kuten oksasilppua. Aumaan sekoitettuna mönjän kosteus tasaantuu ja se saa happea ja vot, palaminen lähtee käyntiin ja kasa kuumenee.
No niin, nyt on meilläkin kompostori. Menin ostamaan L&TLahti kompostoria, mutta myyjän vakuuttavan myyntityön jälkeen päädyin Biolaniin. Paketti oli toki 60€ kalliimpi, mutta sisälsi myyjän mukaan kaiken, mitä tarvitsen ekan 2kk ajan (huussi kuiviketta, herätettä, "tikkuja" 2 kpl) Biolanin osto on ainakin tehty helpoksi. Ehkäpä se sillä ansaitsee markkinajohtajan asemansa.
Nyt näyttää että keittiöjätettä tulee yllättävän VÄHÄN (max 1L / vrk). Paljonko jätettä pitää kertyä, ennenkuin komposti alkaa toimia ja lämpötila nousta? Malttamattomana ihmettelen mittaria, joka ei nouse yli 15 asteen.
Pitääkö kuiviketta laittaa jokaisen jätelitran tyhjennyksen yhteydessä? Laitanko alkuvaiheessa myös herätettä jokaiseen jäteannokseen?
Onnea vaan. Kompostiin voit alkuun panna myös jotain mullansekaista puutarhajätettäkin niin saat massaa vähän kasvatettua ja normaaleja hajottajaeliöitä alkaa ilmestyä. Ilman herätteitä pärjää aivan hyvin ja lämpö eli toiminta alkaa lisääntyä kyllä, kunhan sopiva koostumus syntyy. Kuivikkeen määrää opit hyvin pian seuraamaan lisäämiesi ainesten laadun perusteella. Pyri nihkeyteen ja puolikarkeaan ilmavuuteen.
Meidän ongelmakompostori on nyt tämänaamuisen ihmeenkaltaisen lämpenemisen tapahtuessa viittä vaille täynnä. Eli näyttäisi toimivan kuin ydinreaktori, tarvitaan kriittinen massa jotta prosessi lähtee käyntiin. Meidän täytyy varmaan myös alkaa sotkea sekaan risusilppua jotta ilmavuus lisääntyy. Sen saatavuudessa ei onneksi ole ongelmia.
Voiko Biolanin Kivi-kompostoria käyttää ruoantaähteille taajama-alueillakin? En ole löytänyt tietoa onko jyrsijäsuojattu ja onko siinä minkäänlaista lämpöeristystä.
Ymmärtääkseni Biolanin Kivi kompostori on tarkoitettu sekä keittö- että puutarhajätteen kompoistiin, ts. se on jyrsiäsuojattu yms.
Siinä on ohut eriste, mutta se ei ole tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön, kuten esim. hankkimani Biolan pikakompostori.
Mulla on nyt ollut kompostori toiminnassa noin kolmisen viikkoa, ruoantähteet, hiukan puutarhajätettä ja kuivikkeeksi olen laittanut olkia, sillälailla käsissä silputtuna, no vähän risuja ja sammaltakin huiskaisin kompostiin. Kyllä se nyt jo lämpenee asteita, täytyiskin veidä joku vanha lämpömittari sinne vaikka narusta roikkumaan.. Niin mulla on se maapalloversio ja en ole käyttänyt herätteitä, ihan vaan pissaa ja nokkosia silppusin sinne myös sekaan. Anteeks muuten kirjoitin ihan väärän ketjuun ;) innostuksissani vain
Olen muuten havainnut, ja jostain luotettavasta lähteestä myös lukenut, että sammal ei kompostoidu sitten millään. Anteeksi, ei tämäkään liity yksinomaan näihin pömpeleihin.
Käyttämäni sammal, eli se minkä heitin kompostiin, oli sellaista syksyn/talven sammaltöissä=sammalsydämessä ja sammalpalloissa ollutta tavaraa, eli tässä vaiheessa kesää jo ihan käsissä rapisevaa ja rutikuivaa, ajattelin että sitä vois käyttää ihan kuivikkeena kompostorissa… no sinne se ainakin hävisi ihan tyystin… tämäkään lisäys ei liity varsinaisesti aiheeseen. Sori taas : )
Niin että kuinkas teillä muilla lämpökompostorit toimii näin talvikuukausina? Itse just tänään kävin lapioimassa lunta tuon Biolanin 220l pikakompostorin ympärille. Lämmöt siellä oli +5, kun ulkona on -3. Eipä tuo juuri tuon lämpimämpänä talvisin käy, välillä laskee nollaankin. Mites teillä muilla? Minkälaisia maximi lämpöjä olette saaneet talvisin? Täytöstä ei meillä ole puutetta! Nytkin on vähän se tilanne, että pitäs ruveta tuota biojätettä varastoimaan johonkin, kun komposti on lähes täysi, eikä juuri tyhjennettävääkän ole, ellei sitten tyhjennä sitä puolivalmista moskaa ulos.
Hyvin hyrrää, just aamulla kävin sinne jätettä viemässä ja mittari näytti melkein +30 astetta. Lämmin tuulahdus sieltä naamalle tuli kun kannen aukaisin. Ja Biolan 220 minullakin on.
Sama kompostori, mutta nyt lämpöä vain +23 astetta, vaikka olen ruokkinut viimeksi eilen. Taidan kaataa vähän lämmintä vettä, sillä vaikutti vähän kuivalta. Viime viikolla oli +40, vaikka oli pakkasta reippaasti.
Maalis, löydät kompostointia koskeneen viestisi nyt täältä. Laitoin sinulle privaattiviestin myös, katsopa postiasi
Meidän biolan ei lämpiä ollenkaan, lähellä 0 pysyy. Kumpi olisi parmepi, täyttää päivittäin ja vähän vai kerran viikossa ja enemmän? Tämä on eka talvi kun kompostoin…
Ensimmäinen vuosi oli minullakin ettei lämmennyt, mutta nyt on 30 asteesta ylöspäin jatkuvasti eli varmaan tarvii ne hajottajat muodostua sinne jotta alkaa toimimaan kunnolla.
Meillä tyhjennetään välillä pienen pojan pissapotta sinne ja muuta käynnistyksiä ei ole käytetty. Oikea kosteus on varmaan myös tärkeää…
Kuinkas kummassa saatte lämmöt pysymään noin korkealla??? Minkälaiseen paikkaan kompostori on sijoitettu? Olen vähän uumoillut että liekö tuo meiän pönttö vähän turhan avoimella paikalla, tuulten tuiverruksessa.
Kerran viikossa tai viiden päivän välein olisi hyvä lisäysväli tai tietysti, jos materiaalia tulee paljon, niin useammin. Jos ämpärillisen saa kerralla lisättyä, niin varmasti lämpö nousee.
Meillä on suht avonaisella paikalla, autokatoksen jatkeena, mutta kuitenkin taivasalla. Voi sijaintikin osaltaan vaikuttaa, mutta uskoisin, että ratkaisevaa on sisältö. Pia1, milloin olet aloittanut kompostoinnin ja mitä yleensä ja paljonko laitat sinne tavaraa.
Kuinka usein sekoitatte kompostia ja minkä verran käytätte kuivikkeita, ja minkälaista kuiviketta?
Meillä jätettä lisätään n.3päivän välein. Enimmäkseen on juuresten/hedelmien kuoria, kahvinpuruja ja jonkin verran lapselta jäävää ruokaa. Talouspaperiakin tulee välillä tuikattua sekaan. Seosaineena on käytetty Biolanin komposti- ja huussikuiviketta, jota pistän joka kerta sen verran että jätteet peittyy. Ja myös Biolanin kompostiheräte käytössä. Kompostin sekoitus on ollu miehen vastuulla, kun itelle se on vähän hankalaa, melkein tarviis olla jakkara että yltää ;)Sekoitus siis tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti, en etes osaa sanoa kuinka usein. Mut noin ylipäätää tuntuu että kompostia hoidetaan niinku pitääkin, mut silti lämmöt ei kestä. Syksyllä lämmöt oli pitkään -varmaan jonnekin marraskuun loppuun- +30. Tuon jälkeen alkovat laskee, tyhjennettiin pohjalta valmista multaa pois(osa jätettiin vielä käynnistelemään uutta satsia), sekotettiin, mut ei lähtenyt enää sen jälkeen käyntiin. Oisko tuo tyhjennys sitten sattunut huonoon aikaan, eikä kompostoituminen enää jaksanu lähteä käyntiin?
Mulla jäähtyy eli jäätyy kylmimmäksi talveksi (Biolan). Tyhjennän sen varsin tyhjilleen yleensä marras-joulukuussa, kun se kylmenee, että mahtuu mahd pitkään roskaämpäri sinne. Syksyllä pysyy lämpimänä, jos on lähempänä täyttä kuin puolillaan. Käytän kuivia lehtiä väliaineena ja reikiä painelen massaan pari-kolme, kun täytän sitä. En sekoita erikseen.
Luulen, että sinulla on liian tyhjilleen jäänyt kylmään aikaan kompostori, kuten arvelitkin.