Biolan ja L&T Lahti kompostori

Minulla on koko talven lämmöt ollut 40-50 astetta ihan normaalia keittiö jätettä samanlaista mitä Maaliskin on laittanut mutta minä en laita mitään kaupan kuiviketta ainoo mitä joskus olen laittanut niin kissan vessan tyhjennän tekevät nyt puupellitiin se pitää lämmöt korkeella. Tyhjensin valmiin mullan joulun jälkeen juuri ennen pakkasia luulin että nyt pysähtyy lämpö laskii 0 mutta nousi heti viikon sisällä normaaliin 20 pakkasta ulkona -20 sitten nousi 40 en sekoita mitenkään aina heitän siihen päälle vaan. Tyhjennyksessä laitoin lapiollisen puoliksipalanutta pohjalta päälle.
Meillä on vaan kahden ihmisen talous jätettä tulee noin kaksi kertaa 5 litran ämpäri yleensä vajaa.
Meillä komposti ihan avoimella paikalla ei mitään suojaa enkä ole suojannut mitenkään.

En myöskään enää sekoittele enkä tee reikiä. Kun lopetin sekoittamisen, alkoi lämpö pysymään korkeammalla ja tasaisempana. Tai sen verran sekoitan, jos joskus on iso satsi tuoretavaraa, niin siihen sekoitan seosainetta. Minulla on käytössä sekä biolanin oma kuivike, jota käytän, jos alkaa hajahtelemaan, sekä syksyllä ruohonleikkurilla mujuksi ajettua lehtisilppua, jota säilytän mustissa jätesäkeissä ja käytän pääsääntöisesti seosaineena. Biolanin kuivikkeella tulee massa helposti liian kuivaksi.

Aloitin kompostoinnin keväällä. Kesällä se toimi suht ok. Syksyllä tyhjensin pohjalta jonkun verran maatunutta ainesta. Lisään sinne n. kerran viikossa ämpärillisen tavaraa, pääsäänt. vihannesten ja hedelmien kuoria. Mukaan silppuan munakennoja. Komposti- ja huussikuiviketta laitan joka täytöllä. Silloin myös sekoitan pönttöä.
Vettä en oikein uskalla lisätä, jos vaikka jäätyy.

Jos kompostointi ei käynnisty, kannattako täyttö keskeyttää talveksi ja jättää rauhaan odotamaan kevään lämpenemistä?

Pia1, minusta voit huoletta täyttää kompostia niin kauan kuin sinne mahtuu tavaraa. Kyllä se siitä ilmojen lämmetessä käynnistyykin.

Tyhjensin Biolanini alaluukullisen joulun hujakoilla. Täytteeksi päätyi mm n 30 litraa jäätyneitä juureksia ja havua sekaisin haketettuna. Oli näämmä liian kylmä pläjäys kun pönttökin kylmeni. Sittemmin keittiöjätettä lisätty n ämpärillinen viikossa. Kuivikkeena käytän sahanpurun ja kuiviketurpeen seosta. En sekoita massaa.

Pönttö täyttyy hiljalleen. Jollei se ole nyt itsekseen lämminnyt, meinaan auttaa viikonloppuna. Eli laitan muovipulloihin kuumaa vettä ja pullot massan pinnalle lämmittämään. Yleensä on riittänyt kun kerran laittaa kuumavedet, pahimmillaan joutui vaihtamaan veden pulloihin kertaalleen.

Yleensä lämpökompostoreissa tuppaa liika kosteus olemaan ogelma ja siksi en suosittele veden kaatamista massan sekaan.

En sekoittele minäkään, kuivikkeena on lehtipuun purun (ei ihan hienoa purua vaan sellaista purun ja lastun välimuotoa) ja turpeen sekoitusta. Jätteenä kasvisten ja hedelmien kuoret ja muut jämät, kissanruokien jämät, kahvin ja teen porot, kananmunien kuoret ja kennot, talous- ja wc-paperien hylsyt, talouspaperit ja servetit. Kunnon talvina pömpeli on mennyt jäähän muttei viime eikä tänä talvena, ainakaan vielä. Jätemäärät ei ole isoja kun taloudessa kolme kissaa ja yksi ihminen.

Pia1, täytä vaan pömpeli täyteen, eiköhän se käynnisty kevään ja lämpimän sään mukana ihan itsestään. Kanankakkarakeita joskus alussa laitoin jätteen sekaan, käynnistyi niiden avulla aika hyvin.

Vajaa viis litraa eilen hulautin aika lämmintä vettä ja näköjään se on valunut ulos. Tuo kuumavesipulloidea onkin hyvä (paitsi mulla on niin täynnä, etten saa mitään pulloa mahtumaan sinne). Tai oikeastaan mulla olisi autonikkunanpesunestekanisteri ihan virattomana sitä varten. Ehkä saan sen kaivettua jotenkin jätteen sekaan.
Voisin kuvitella, että paljo paperi ja munakennot pitäisivät kompostorin liian kuivana, mutta riippuu tieysti muusta tavarasta ja sen määrästä.

Joskus kylmempinä talvina on minunkin kompostorini jäätynyt. Olen vaan lisännyt tavaraa kunnes on täynnä ja sitten olen laittanut ne jätteet, jotka eivät ole mahtunut sinne viereen paljuun. Keväällä ilmojen lämmettyä alkaa tapahtumaan: Lämpötila saattaa nousta 80-asteeseen ja kompostorin sisältä alkaa nousemaan höyryä. Ne paljuun varastoidut jätteetkin mahtuvat sinne pian, kun tilaa on tullut lisää kompostoinnin käynnistyessä.

Minäkään en laittaisi vettä sinne irrallaan, koska suotovettä tulee muutenkin runsaasti. Silloin kun kompostori oli meillä kivetyksen päällä piti alla oleva kiverys pestä joka kevät, kun oli mennyt niin likaiseksi noista ulos tihkuvista vesistä.

Olen ollut niin tyytyväinen Biolan kompostoriini, että en voisi kuvitella ollenkaa olevani ilman. Kompostointi on edullinen ja helppo keino hävittää talousjätteet. Bonuksena saa hyvää materiaalia maan parannukseen.

Pari puolentoistalitran pulloa riittää yleensä lämmittämään pintaa sen verran että maatuminen lähtee käyntiin.

Jaahans, pitäsköhän meidänkin sitten jättää tuo sekoittelu ainakin talvis aikaan. Onhan se ihan järkeenkäypää että hurja määrä lämpöä sieltä pääsee harakoille sekoittaessa ja vastaavasti tilalle tulee kylmää ilmaa. Ja kun ei tuota kompostoitumista kerta tapahdu, niin mistäpä sitä uutta lämpöäkään syntys. Kiitos tästä oivalluksesta! :slight_smile:

Sekoittamisesta vielä. Kesällä ollaan kyllä huomattu että sekottamisen jälkeen lämmöt nousee aina, eli kyllä se hyvääkin tekee vai…? Itsellä on ollut aika ristiriitaiset tunteet tuota sekoittamista kohtaan muutenkin. Opiskeluaikoina eräs viisas vanha professori sanoi, ettei kompostia missään nimessä saisi sekoittaa. Hajoituksen erivaiheista huolehtii eri mikrobit, bakteerit sun muut öttiäiset, jotka on sopeutunu juuri sen hajoitus vaiheen lämpöihin ja oloihin. Sit kun komposti myllätään ympäri sekottuu nuo kerrokset ja hajoittajat joutuu vääriin kerroksiin. Ja taas menee aikansa kunnes tuo hieno luonnon luoma systeemi palaa ennalleen ja hajoitustoiminta voi taas jatkua. Järkeenkäypää, eikö?

Mutta kumminkin, kaikissa komposti oppaissa käsketään sekoittamaan, miksi?

Tulipahan vielä mieleen… Liekö täällä muita vaippaikäisten äitejä, mut tuli tuossa syksyllä testattua nuo maatuvat vaipat (Nature Babycare -tai jotain sinne päin…)Leikkelin niistä tarrat ja vyötärön ja lahkeensuiden kuminauhat pois ja lopun vaipan laitoin kompostiin. Hyvin ovat sinne hävinneet! Eli ihan olivat lupaustensa mukaiset. Materiaali oli puusellua ja maissia. Muutoin käytetään kestovaippoja :slight_smile:

Tosta kuivikkeesta vielä, lisäättekö kuiviketta jokaisen täytön yhteydessä? Kuinka paljon laitatte? Jossain neuvossa oli, että puolet lisättävästä määrästä. Toistaalta jos vain pinnan peittää, niin kerros saattaa olla ohtukin...

Mie lisään joka täytöllä. Ohje tosiaan on tuo minkä Pia1 mainitsit. Jostain olen lukenut myös, että sama määrä kuin jätettäkin. Itse en kyllä ole koskaan mittaillut määrää, silleen sopivasti :wink: Kumminkin niin että jätteet peittyy. Ei sitä tosiaan kauhean vahvaa kerrosta tule, enemmäkin vois laittaa. Tuolla aiemmin tuli mainittua että käytetään biolanin omaa kuiviketta, mut minunkin makuun on vähän liian turpeista. Lisäksi heittelen sekaan puuliiterin pohjalle kertyvää moskaa.

Lämpökompostorissa kompostoituminen tapahtuu niin nopeasti, ettei kannata sekoittaa, menee helposti valmis ja puolivalmis tai jopa täysin maatumaton aines turhaan sekaisin.

Kuiviketta laitan sen mukaan mitä sinne kompostoriin vien. Esim. joulun aikaan kun oli isompia porukoita syömässä niin tyhjennettävässä pöntössä oli paljon servettejä, silloin en laittanut muuta kuiviketta mukaan. Mutta jos sinne menee jotain märempää jätettä niin silloin laitan kuiviketta. Sisällä olevan pömpelin pohjalle alimmaiseksi silppuan aina puolikkaan munakennon, se imee itseensä tehokkaasti mahdollisesti pohjalle valuvat nesteet.

Hyvä nyrkkisääntö on että kuiviketta noin puolet keittiöjätteen määrästä. Sillä pärjää pitkälle.

Tuo kuivike ei ole vain siksi että se sitoisi liikaa kosteutta. Vaan tuo väliaine, kuivike, millä nimellä sitä sitten kutsuukin, on myös tarkoitettu tasapainottamaan ainesosia. Keittiöjäte on erittäin typpipitoista ja siksi siihen pitää lisätä hiilipitoista ainetta. Pehmopaperit, tyhjät munakennot, pehmopaperirullien hylsyt, jopa pakkauskartongit palasteltuna ja massan sekaan lisättynä kasvattavat hiilimäärää. Jos jätteen sekana menee paljon kartonkia tai paperia, ei väli- eli kuivikeainetta tarvita juuri lainkaan.

Jos pöntön sisältö haisee tai liejuuntuu, pitää väliaineen määrää lisätä. Jos tuntuu kuivalle, ei haise muttei maadukaan niin väliaineen määrää voi vähentää.

Nuo suhteet oppii pikkuhiljaa ihan näppituntumalla. Jokaisella meistä on oma tapansa kompostoida, jokaisen pönttöön päätyy erilaista jätettä, eri määriä. Mikä toimii yhdellä ei toimi toisella.

Parasta on kuitenkin se että aina se jäte maatuu. Hitaammin tai nopeammin, maatuu kuitenkin. Eli tässä lajissa voi tekemällä oppia, helposti. Ja kokeilla, kokeilla loputtomasti eri tapoja!

Mä en sekoittele lämpökompostoria, olen siihen liian laiska ja kun ilmankin toimii niin… :slight_smile:

Kesällä tulee jätettä paljon ja tyhjennän alaluukullisen jopa parin viikon välein. Kun pönttöön jääneen massan sitten pudottelee alaspäin niin ilmastus ja sekoittelu tulee siinä samalla.

Talvella maatuminen on hitaampaa, sille vain ei voi mitään, mutta talvellakin saa alaluukullisen tyhjentää yleensä 6-8 viikon välein ja taas tulee ilmastus hoidettua siinä samalla.

Lopuksi vielä pitää sanoa että kompostointi on hauskaa puuhaa eikä sitä kannata ottaa liian vakavasti. Joskus se pömpeli höyryää hurjan kuumana ja viikon päästä se on jo jäähtynyt, lämpölukemat ei koskaan ole tasaiset eikä niiden pidäkään olla. Ylös alas mennään niinkuin elämässä yleensä ja luonto hoitaa hommansa (meistä huolimatta :-))

Kiitos ritterina näistä lohduttavista ja kannustavista sanoista;-))

Minä en ole nyt talvella laittanut kuiviketta lainkaan. Totesin, että jos komposti jäätyy (kuten kävikin), vie kuivike vain turhaan tilaa kompostista.

Meillä menee aika paljon paperia kompostiin, kun vuoraan kompostiastian aina sanomalehden aukeamalla ja lisäksi kompostiin päätyy kananmunan kennot ja veskipaperin hylsyt.

Keväällä kun komposti hyrähtää taas käyntiin lisäilen sitten kuiviketta jos tilanne siltä näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä

Kuivike auttaa pitämään massan ilmavana-> komposti toimii paremmin ja siten se siis estää jäätymistä mielestäni. Loppu kuivike tuossa joku aika sitten ja en laiskuuttani hakenu lisää heti ja jäähän se meni. Yhden takan päällä lämminneen sankollisen vein, vähän kanankakkaa ja reilusti kuiviketta. Nyt oli 50 astetta taas. Ja oon tosiaan tänä talvena tyhjentäny reilun alaluukullisen vaikka syksyllä tyhjäsin melkein kokonaan. Meillä ei riitä tilat jos komposti pääsee jäätymään, pitää saada vähän välillä tyhjentääkkin että sopii.
En oo uskaltanu värillistä paperia laittaa kompostiin enää ku luin että servettien yms väreissä on raskasmetalleja jotka sit päätyis mun kasvimaalle mullan mukana…

Eli kun komposti käy siinä 2-5 asteessa, kannattaako sinne siis laittaa kuumaa vettä? kuinka paljon? Vai onko parempi aiemmin mainitut kuumavesipullot kompostin pinnalla? Voihan niitä tietty aina haudata narun päässä vähän syvemmällekin.