Ite en kaatas kompostiin vettä koska se tiivistyy → toiii huonommin ja ehkä sitten jäähtyykin helposti. Kanankakka/kompostiheräte saa käymään kuumana. Itse oon lämmittäny kompostiin menevät jätteet jos on päässy jäätyy. Biojäteroskis saunaan tai takan päälle ni on melkosen kuumaa ja lämmittää kompostia hyvin. Alle kuiviketta ja kakkarakeita. Mulla ainaki suli ja nousi lämpö 50 asteeseen näillä tempuilla muutamassa päivässä.
Mun Biolan oli nollilla edelleen kun menin perjantaina maalle. Se on lähes täynnä, yli puolet on uutta jätettä sekä kuiviketta, jäätyi kun uutenavuotena tyhjennyksen jälkeen latasin sinne 30 litraa jäistä juureksista ja havusta tehtyä haketta.
Perjantai-iltana laitoin pönttöön pinnalle 2 lähes kiehuvalla vedellä täytettyä limupulloa, isoja 1,5 litrasia. Lauantaina vein vielä yhden pullon lisää tehostamaan.
Nyt sunnuntaina iltapäivällä oli lämpö jo +36, eli hyvin oli hyrähtänyt käyntiin.
Kiitos neuvoista! Vielä yks tarkentava kysymys: sekoitanko kanankakan vanhan, ei kompostoituneen massan sekaan vai ripottelenko vaan pinnalle?
Mie oon sekottanu kanankakan (taikka kompostiherätteen) kuivikkeisiin. Teen pesuvatiin sellasen valmiin koktailin, ja siitä sitten heittelen jätteiden päälle.
Olen nyt kahteen kertaan kolannu lumet kompostorin ympärille, enkä ole putsannu kannelle satanutta 20cm lumikerrosta pois, ja lämmöt oli noussu viime käynnillä +13 asteeseen Heräilemässä henkiin siis meidänkin biolaitos :)))))
En usko että meillä olisi kuivikkeen käyttö estänyt jäätymistä. En pahemmin pilko jätteitä vaan jätän isohkoiksi könteiksi jottei tule liian tiivistä.
Täällä lapissa noi kompostit vain tahtoo jäätyä talvisin. Nytkin kompostori hyytyi kun pakkasmittari painui lähes -30 asteeseen.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Mitä pienempi jäte, sitä paremmin ja nopeammin lähtee maatumaan, tulee siis enemmän bakteeripintaa. Seosaineen tarkoitus ei ole pelkästään estää jäätymistä tai tiivistymistä vaan kompostoituminen tarvitsee myöskin hiiltä, ilman sitä kuumenemista tapahtuisi. Minä kyllä pienistän kaikki (mihin vielä voi koskea). Banaaninkuoret klimpsin saksilla, samoin kaalin päälimmäiset lehdet, nahistuneet perunat ja porkkanat yms leikkelen veitsellä pieniksi palasiksi, munat kuoret jätän kennoon pariksi päiväksi kuivahtamaan ja ne menevät sen jälkeen kämmenessä pieneksi muruksi. Ehkä siksi mulla kompostorin alapään tuotos on tasakokoista ja kokonaan maatunutta, ei minkäänlaisia osia alkuperästä näkyvissä.
Kanankakka ja kompostiherätteet ovat turhia ainakin keittiöjätekompostissa.
Typpeä (=kanankakka) on keittiöjätteessä muutenkin reilusti.
Hyviä hajottajabakteereita (=kompostiheräte) menee kompostiin joka tapauksessa muutenkin, ja jos kompostointia ekan kerran aloittaessa lisää pari kourallista pintamaata,tai rikkaruohoja joiden juurissa on multaa, tai vanhan ruukkukukan multineen niin bakteerikanta on viimeistään siinä.
Kanankakka on tarpeen jos tekee pelkästä hakkeesta tai syksyn haravointijätteestä tai oljesta tai muusta “ruskeasta” kompostikasan. Sellaisessa ei ole riittävästi typpeä edes kohtuunopeaan maatumiseen ja typpilisä on siten tarpeen.
Trekooli kirjoittelee asiaa! Mut lisäisin vielä että kuivikkeen, taikka tässä tapauksessa vois puhua seosaineesta, tarkotuksena on myös ilmastus. Eli siis kompostoituminen tarvitsee myös happea! Miulla kans on tapana pieniä kompostiin menevät perunat ja muut isommat jätteet, mut ihan niin aikaansaapa en ole että banaanin tai kaalin kuoret pilkkoisin… Naureskelin täällä tuota "alapään tuotosta" Eli meillä sieltä kyllä tulee läpi esim. viherkasvien lehdet ja ne banaaninkuoretkin, eli ei kyllä olis pahitteeksi vielä pienemmäksi jätteitä pilkkoa.
Kävin tänään taas kurkkaamassa tuota kompostorin lämpömittaria ja lämmöt oli jo +36 : Ja huomasin nyt sellaisen ilmiön, kun siinä kannella on se lumikerros, niin kannen reunoissa roikkuu jääpuikot! Ilmeisesti siis kansi falskaa aika reilusti lämpöä. Onkos muilla ollu tätä?
Kompostiherätettä käytän, kun sellainen pönttö tuli kerta joskus hankittua… Olen sitä viskonu lehtikompostiinkin, mut yllättävän riittoisa se 5l ämpäri on.
Palasin vielä tuosta tyhjennyksestä kysymään, et mitäs te muut Biolanin kompostorin omistajat tykkäätte sen tyhjennettävyydestä? Miulla ainakin on sellanen ongelma, et kun edestä kaivaa valmista tavaraa pois, lähes aina yläpuolella oleva maatumaton jäte romahtaa alas, ja takalaita jää tyhjentämättä Käykö teillä muilla näin? Vai ootteko jonkun kikkakolmosen kehitelleet tähän ongelmaan? Olen nähnyt jollakin muulla valmistajalla vastaavan kokoisessa kompostorissa tyhjennysluukut edessä ja takana, miusta tuo on Biolanissa suuri puutos!
Mitään ostoaineita tai herätteitä en kompostoriin ole ostanut on se toiminut ihan hyvin kotoisilla tuotoksillakin
Tyhjennys on tosiaan hankalaa yhden luukun kautta, mutta meillä ei ole pudonnut alas, enne kuin on päältä työntänyt. Ehkä siksi, että valmis massa on niin hyvin maatunut ja aika tiiviissä muodossa jo siellä alakerrassa. Kiiltävän tumman ruskeaa ja kosteaa. Siis emme lakanneet ihmettelemästä sitä ihanuutta, kun ensimmäisen kerran tyhjensimme kompostoria.
Jos vain viitseliäisyyttä riittää, niin suosittelen tuota saksimista. Riivin joku aika sitten kiinarista kaikki isot lehdet ja niitä oli muutama kymmenen. Tein niistä nipun käteeni ja leikkasin suikaleiksi. Aikaa meni varmaan kokonaista kymmenen sekuntia. Minä ainakin viitsin silputa ja pieniä, koska lopputulos on näin tasaisempi. Sen tavan (pilkkomisen) kun ottaa, niin huomaa, että itse asiassa se on ihan kivaa puuhaa.
Meillä pysyy keskenmaatunut kama ylhäällä ja kaikki tyhjennettäväksi kelpaava tulee helposti alaluukusta ulos. Keskenmaatunutta joutuu sitten avittamaan alaspäin tyhjennyksen jälkeen.
Lämpökompostorinkin eristeet ovat rajalliset, on luonnollista että lämpöä hieman karkaa. Kyllä, meillä muodostuu myös jääpuikkoja jos pöntön kannella on reilu lumikerros ja pönttö käy kuumana.
Ja mihinkäs se lämpö nousisi ellei ylös.
On heräte tosiaan riitoisaa. Mulla se pieni purkki joka kaupan päälisiä tuli on yhä yli puolillaan. Turhaahan se tosiaan on jos ei oo hätähousu.
Kyllä mä saan takalaitaa myöden tyhjennettyä. Se sit itekseen tippuu kyllä alas ennen ku seuraavan kerran meen. Ennen kolistelin ja tökin alas mutta onpas tuo omia aikojaankin siellä tippunut ku en oo enää viittiny.
Kävin tyhjäämässä ruuantähteitä tavalliseen eristämättömään biolanin kompostoriin. Hämmästys oli suuri kun puolet kompostorin sisällöstä oli sulaa ja madot täydessä työntouhussa. Ensi kertaa sekoittelin seosta syksyn tyhjennyksen jälkeen ja yhtään kuiviketta en ole lisäillyt.
Meillä nuo lämmöt ei vaan nouse. Laitoin kuumavesi pulloja ja lämpötila nousi hetkellisesti melkein 20 asteeseen, mutta laski saman tien. Nyt lähellä 0. En enää jaksa ressata. käyköön kylmänä kevääseen asti. Täytän sitä sen verran kun siihen enää mahtuu.
Pia1, luin viestisi läpi. Ilmeisesti sulla on edellisestä tyhjennyksestä kulunut jo aika paljon aikaa? Useampi kuukausi?
Kurkkaa alaluukusta. Jos siellä on ruskeaa massaa josta ei enää erotu kuin korkeintaan munankuoret ja ehkä appelsiinin kuoret, niin se selittää lämpömittarin alhaiset lukemat. Komposti alkaa olla puolivalmista.
Puolivalmis komposti ei enää kuumene vaikka sitä sekottaisi tai lämmittäisi. Biolanin pöntön lämpömittari on pöntön keskellä. Jos alaosa on täynnä valmista kompostia joka pysyy viileänä, näyttää pöntön mittari alhaisempia lukemia kuin olettaisi. Pinta saattaa silti höyrytä ja massa muuttaa muotoaan kovaa kyytiä.
Eli tarkista nyt onko aika tyhjentää alaluukullinen. Tyhjennetyn massan voi sekoittaa aumakompostiin jatkomaatumaan, tai jollei sellaista ole niin kannelliseen saaviin josta sen voi keväällä laittaa pintakatteeksi vaikkapa marjapuskien juurelle.
Meillä tosiaan talvinen tyhjennysväli on 4-8 viikkoa, talvella jätettä ja kuiviketta päätyy astiaan n 2 ämpärillistä viikossa.
Kesällä jätettä tulee enemmän ja ulkolämpötila nopeuttaa prosessia ja tyhjennys tapahtuu 2-4 viikon välein.
Hyvin toimii kompostointi. TOisen luukullisen tyhjäsin tänä talvena jo. Viime talvena mullakin oli pitkään kompostoitunutta jätettä paljon kompostissa ja kyllä kävi kylmänä.
Ritterina, kiitos vinkistä! Avasin alaluukin ja siellä oli kuin olikin puolivalmista, hieman jäätynyttä, happamalle “tuoksahtavaa” tavaraa luukullinen. Tyhjensin sen ja nyt odottelen, mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään…
Siitä se höröhtää käyntiin kun tuoretta tavaraa ja kuiviketta tulee!
Tänään oli hyvä keli tyhjentää lämpökompostoria! Säkillisen tuotosta vein kasvihuoneeseen odottamaan kevättä, pari tuntia tyhjennyksen jälkeen kun menin kompostorille niin lämpö oli noussut heti yli 30 asteeseen (ennen tyhjennystä oli vain reilu 10 astetta). Osui taas se kuumempi tavara siihen lämpömittarin kohdalle.
Meillä myös tyhjennettiin eilen kompostoria. Reilu 1/3 kompostorin tilavuudesta tuli täyttä tavaraa uunista ulos. Lämpö pysynyt samassa, n. 23 asteessa, mutta loppuviikolla, kun on taas isompi täyttö, niin uskon lämmön nousevan yli kolmeenkymmeneen.
Onnistuin katkaisemaan sen tyhjennyskauhan, kun yritin pudotella yläosan massaa alas Ehkä niitä saa uusia tai pitänee keksiä jokin muu krääkki tyhjentämistä varten