Piti vielä kommentoida tuota etten pilko kompostiin jätteitä tai ole lisäillyt nyt talvella lainkaan kuiviketta.
Tyhjennän L&T:n kompostorini 2 kertaa vuodessa ja eipä ole ollut ongelmaa hajoamattomista jätteistä vaikken niitä pilkkonut ole, ei ole löytynyt banaanin tai kananmunan kuoria tunnistettavassa muodossa vaan ihan tasaista multamaista massaa olen kompostorista pois lappanut.
Tänä talvena en kuiviketta laittanut lainkaan, ettei kompostori turhaan täyttyisi. Pari viikkoa sitten kompostori heräsi käyntiin ilman mitään poppakonsteja ja pinta on vajentunut jo puoleen. Kuumana käy eikä mitenkään edes haise. Turvetta laitoin nyt sekaan kun massa näytti hiukan liian kostealta.
Sen verran eroa edelliseen talveen, että nyt kompostia tulee paljon vähemmän kuin edellisenä talvena, kun en säkkitavaraa ole kompostoitumaan laittanut.
Tähän mennessä en ole nähnyt mitään perustetta sille miksi jätteet alkaisin tulevaisuudessa pílkkoa tai miksi talvella pitäisi kuiviketta laittaa. Hyvin toimii näinkin.
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Ihmettelen hiukan edellä olevaa kirjoitusta. Joko hän tarkoittaa kuivikkeella ja seosaineella eri asioita, mikä kuitenkin on käytännösä sama asia. Palaminen vaatii typen lisäksi myös hiiltä=“kuiviketta”, joten en usko, hänen kompostinsa(kaan) ilman sitä kuumenee. Jätteethän vain mätänevät ja haju on kyllä sen mukainen. Olin tosin lukevinani jotain säkkitavarasta, mitähän hän mahtanee tarkoittaa. Jotain muutako kuin säkkitavaraa??hmmm…
Minä siis kerään tupperwaren muovikulhoon kodissamme syntyvät maatuvat jätteet, ruuan tähteet, hedelmien ja juuresten kuoret, suodatinpussit, kananmunan kuoret, kuihtuneet kukat, talouspaperit, vessapaperihylsyt, sekaan on mennyt myös nuorimmaisen puuvillaiset puolipotkarit ja isännän villasukka kaikki kokonaisena en ole leikellyt tai silpunnut tai pilkkonut mitään niistä. Kippaan kulhossa olevat roskat L&T:n Lahti kompostoriin ja laitan kannen kiinni. Koko talvena en ole laittanut muruakaan mitään säkeissä ostettavaa kompostikuiviketta tai edes itse sekoitettua kuiviketta sekaan vain ja ainoastaan jätteet.
Kompostori käy kuumana, mittaria ei valitettavasti ole. Eikä kompostorista tule mitään mädäntyneen tuoksua, ainoastaan kompostorilleni yleinen multamainen tuoksu. Tänään laitoin litran pari kuiviketurvetta (muovipaalissa olevaa) joukkoon, kun tuntui että massa saattaa olla ehkä hiukan liian kosteaa.
2 viikkoa sitten kompostorini oli aivan täysi ja jäässä, nyt se on vajentunut puoleen.
Omasta mielestäni kompostorini toimii kuten pitää, mutta voin toki olla väärässäkin…
Alkuperäinen kirjoittaja: Tuntematon tai poistettu käyttäjä
Meistä jokaisella on hieman oma tapa kompostoida ja oikeaan lopputulokseen pääsee todella monella tavalla.
Brittikirjallisuus neuvoo laittamaan keittiöjätteen sekaan taloudesta tulevan pehmopaperin, kartonkijätteen (ruokapakkaukset, myös aaltopahvi) sekä paperijätteen jota ei kierrätykseen laiteta. Hätätilassa myös sanomalehteä. Näissä painotetaan ettei puumaista jätettä saisi lisätä lainkaan (hake, oksat, sahanpuru jne) koska ne maatuvat niin hitaasti. Ilmason lämpenemisen ollessa muotijuttu hehkutetaan joka paikassa ettei turvetta pidä käyttää.
Eli on hyvin mahdollista että kotona kertyvä jäte sisältää valmiiksi riittävästi hiilipitoistakin tavaraa niin ettei erillisiä kuivike/ilmastusaineita tarvita.
Eri kompostorimallitkin toimivat eri tavoin. Toisissa voi ylimääräinen kosteus imeytyä helpommin maahan kuin toisissa, tällöin kuivikeainetta tarvitaan paljon vähemmän.
No, yleisin ongelmatilanne toimimattoman lämpökompostorin kanssa on kuitenkin se että massa on liian kostea ja tiiviiksi painunut jolloin happea ei ole riittävästi jotta hajoittajaeliöt voisivat massan mullaksi muuttaa. (Viimeistään) tällöin on syytä lisätä kuiviketta ja karkeaa väliainetta, joko pussista tai omasta pihasta haravoituna.
Ritterina, sinulta kun tulee aina asiallisia ja asiapitoisia vastauksia, niin kerropa kesää ajatellen, tappaako lämpökompostori rikkaruohot niin, ettei ne leviä maahan uudelleen levitettävän aineen mukana? Joku kerran tokaisi, että et kai heitä rikkaruohoja lehtikompostiin, koska ne leviävät sieltä uudelleen ei toivottuihin paikkoihin. Tuntuu kuitenkin hieman oudolta laittaa rikkaruohot jätteiden sekaan…
Psst... Vähän asian vierestä, mut pakko kysyä: voiko tohon Biolanin lämpökompostoriin vaihtaa uuden lämpömittarin? Jos voi, onko se miten vaikea toimitus? Onko kellään kokemusta? Meillä pienet poikaset leikki toissakesänä ritsalla, ja tarkkoina ampujina saivat napakympin mittariin... aaarrgh. Sen jälkeen se ei ole nollasta juuri heilahtanut, vaikka mimmoiset höyryt luukusta nousis. Kesällä se ei niin haittaa, mut just tähän aikaan vuodesta sitä kaipaa...
Mä olen kompostoinut toimivassa LÄMPÖKOMPOSTORISSA juolavehnänjuuret ja juurineen nypityt voikukat, samoin tietysti kaikki muut moni- ja yksivuotiset jotka eivät ole ehtineet siemenvaiheeseen. Ja niin juolat kuin muutkin juuririkkakasvit ovat menettäneet siellä kasvumahdollisuutensa, tulevahan ne parhaimmillaan “keitetyksi” jopa 60 asteeseen nousevassa lämmössä. Siemenet eivät lämpökompostorissa yleensä mene piloille eli ne saattavat säilyttävät itämisvoimansa.
Tässä pitää kuitenkin huomioida että lämpökompostorin täytyy tosiaan toimia kunnolla jotta ne juuririkat tuhoutuisivat. Lämpöä täytyy olla. Jos lämpökompostoriin laittaa ainoastaan vaikkapa syksyn haravoidut lehdet, ei lämpö nouse sellaiseksi että juuririkat tuhoutuisivat. Mä laitan aina juuririkkojen kanssa samaan aikaan vähintään ämpärillisen ojanvarresta riivittyä sekalaista kasvustoa sekä vähän kuiviketta jotta kompostorissa olisi varmasti riittävästi materiaalia riittävää lämpenemistä ajatellen.
Tavallinen avoin eristämätön puutarhakomposti johon satunnaisesti lisätään tavaraa, ei yleensä kuumene riittävästi. Tällöin monivuotiset juurilla leviävät rikat pääsevät oikein juhlimaan kompostikasassa. Eli ei missään tapauksessa kannata yrittää tuhota juolavehnää tai valvattia avokompostissa. Samoin siemenet pysyvät tällaisessa kompostissa takuuvarmasti täysin itämiskykyisenä.
Avokompostiin lentää myös ympäristöstä siemeniä joten se ei koskaan ole kovin steriiliä noin rikkaruohomielessä. Kuitenkin kompostin lisääminen puutarhaan auttaa rikkakasvien torjunnassa. Kompostin myötä lierot muokkaavat maan kuohkeammaksi ja sekä kitkeminen että haraaminen helpottuvat.
Juuririkkikset jätän lojumaan päiväksi tai pariksi kuumaan aurinkoon (!) ja vien vasta sitten avokompostiin. Toivon että kuiva/kuuma-käsittely tappaa ne niin etteivät jaksa alkaa kasvamaan siellä kompostissa.
Minä kuivatan myös juolavehnän ja voikukat ja laitan erikseen muovisäkkiin kompostoitumaan. Siellä saavat olla niin kauan kuin muistuttavat multaa, tai ainakin ovat selvästi hajonneet.
Saviheinät, vesiheinät sun muut yksivuotiset rikat laitan suoraan kasvimaan katteeksi tai kompostiin.
Kyllä mun biolanista tulee ulos just sellaista tummaa muhevaa ainesta kuin mainoslehtisten kuvissakin näkyy ei ole munakennon palasia eikä appelsiininkuoria. Munan kuoret annan kuivahtaa päivän kennossa ja murskaan kämmenessä pieneksi. Kompostinhan ei pidäkään olla multaa vaan se on nimenomaan maanparannusainetta.
Pilkkominen on makuasia. Mitä enemmän bakteereille on tarttumispintaa sitä nopeammin ja perusteellisemmin maatuminen tapahtuu. Toinen puoltava seikka on se, että pieniksi pilkotut ainekset vievät vähemmän tilaa. Kullakin tapansa, tärkeintä on lopputulos.
Meillä tulee vissiin sen verran paljon jätettä ettei lämpökompostorissa voi seisottaa massaa kovin kauaa. Alaluukullinen tyhjennetään meillä kesällä joka toinen viikko ja talvella 4-6 viikon välein. Silti tuppaa pönttö olemaan kovin täysi.
Ja olen aina luullut että meidän talvinen 1,5 ämpäriä jätettä ja 0,5-1 ämpäriä kuiviketta on vähän
Sellaista mainoskuvien multaa tulee meillä puolitoista vuotta maatuineissa avokomposteissa. Se on silloin täysin valmista, rakeista, valuvaa, tasalaatuista mustaa tuoksuvaa multaa eikä enää kompostia. Toimii hyvin vaikka hiekaan sekotettuna taimikylvöalustana.
Eikös tuo kuivike suhde ole keskimääräisesti aika yleispätevä. Tietysti, jos paljon laittaa paperia yms. jätettä, voi määrä olla jotn muuta. Itse olen (ylenpalttisen) talouspaperinkäytön vastustaja, joten meillä sitä ei niin paljon tule, että sillä lämpenemistä kompostorissa tapahtuisi. Itse asiassa meillä jäte on pääasiassa ruokajätettä. Munakennojakaan ei tule kuin 1-2/kk
Ihanaa, huomasin , että Biolanin lämpökompostorini on alkanut "käymään". Kompostori meni kohmeeseen tammikuussa ja jännäsin, että mahtuuko lopputalven biojätteet sinne. Tiedän, että kompostoria olisi pitänyt tyhjentää, mutta joku on tehnyt huolimattomasti lumityöt, eikä tyhjentäminen vieläkään onnistu. Tämä on eka talvi, kun jätteet on mahtuneet suoraan kompostoriin. Muina talvina olen kerännyt biojätettä kannelliseen saaviin, kun kompostori täyttyi.
Olemme juuri muuttaneet omakotitaloon ja ensimmäinen isompi hankinta oli Biolanin pikakompostori. Haimme sen eilen ja tänään pääsen aloittelemaan kompostointia. Asuimme aiemmin rivarissa ja siellä kerättiin biojäte erikseen, joten en voinut kuvitellakkaan laittavani sitä sekajätteen sekaan. Nyt sitten jännityksellä odotan, miten kompostointi alkaa sujua.
Leinikillä alkaa mukava opetteluaika Täällä onkin sitten monessa ketjussa paljon neuvoja kuinka toimia missäkin tilanteessa…Luulen että saatat piipahtaa täällä toistekin
Biolan-lämpökompostorin omistajat: pidättekö kannessa olevassa tuuletusputkessa kantta päällä vai ette? Meillä on tähän asti ollut kansi päällä. Luulin, että se on tarpeellinen, että ei tule kärpäsiä. Mutta eipä ole tullut multaakaan vaan haisevaa mössöä. Kun saman mössön tyhjentää simppeliin kannelliseen laatikkokompostoriin niin jopa lämpiää. Olisiko vika ollut kannen tukkimisessa?
Meidän Biolan on nyt vähän aikaa tyhjillään. Kippaamme talousjätteet siihen laatikkokompostoriin jotta saadaan kitketyt voikukat poltettua mullaksi. Kitkuujätettä tuli niin paljon, että ei mahtunut biolaniin.
Aina on ollut tuuletusputken kansi päällä enkä oikein jaksa uskoa että se lopputuloksen haisemiseen vaikuttaisi. Ensimmäisenä tulee mieleen että haiseva massa on liian märkää eli kuiviketta käytetty liian vähän?
Biolanin ohjeissa näytetään, että kompostori vetää ilmaa sisään lämpömittarin alla olevasta tuuletusaukosta, siitä, jota voi rullata isommalle tai pienemmälle. Ja yläosasta pitäisi mennä ilmaa ulos. tämän takia ajattelin, että kansi pitäisi poistaa.
Jos kompostori haisee, niin massa on liian märkää ja tiivistä. Lisää kunnolla kompostikuiviketta, jotta massa saa ilmaa. Ilmanvaihtoa säädellä etuosan pyöreän venttiilin kautta Biolanissa. Näin kesällä se on meillä aika suurella ja talvella vain 10-20 tai jopa lähes kiinni. Ja hyvin toimii läpi vuoden. Ensimämäinen talvi meni opetellessa, mutta nyt ei enää ole mitään ongelmia. Kesällä lämpö pyörii 70 asteessa ja talvella 30-40.