Bow Bells x C mossiae var. wagneri avasi kukkat huhtikuun lopulla.
Viellä ovat hyvän näköiset.
Todella ovatkin! Kiva kun laitoit kuvan, Attacus.
Yhteistilauksesta tulleet katleijat Cattleya gaskelliana var. alba ja Blc Chia Lin New City ovat päässeet valoisalle länsi-ikkunalle amppeleihin tutustumaan kesän valoon. Tuntuvat viihtyvän melko hyvin. Kummassakin on jo melko suuret uudet versot - saa nähdä, riittääkö kesän valo ym. kukittamiseen asti?
Olen tähän asti lykännyt kunnianarvoisan Kauppaneuvos-katleijan uudelleen ruukuttamista. Kyseessähän on alunalkaen Björn Biesen valkoinen röyhelökatleija, jonka sain kolmisen vuotta sitten Veijo Koluselta. Veijon kaikki katleijat kasvavat upeasti GreenMixissä, mikä taas on itselleni vieras kasvualusta.
Tänään rohkaisin mieleni ja tältä näytti kakku ruukun poistamisen jälkeen.
Noin tunnin kestäneen varovaisen liottamisen jälkeen sain vyyhden purettua - ja kyllä siinä piti varoa myös, ettei GreenMix tukkisi viemäriä. Tulos on tämä:
Juuret olivat hämmästyttävän hyvässä kunnossa! Ja lähes kaikissa aika pulska silmukin. Vain vanhimmassa jakopalassa (kellertävä lehti) olivat juuret lähes kaikki kuolleita.
Nyt sitten on neljä uutta Kauppaneuvoksen omistajaa: kaksi naista ja kaksi miestä - tasapuolisesti
Tuon Kauppaneuvoksen ruukun kulmasta löytyi myös irrallinen bonuskasvi:
Senkin juuret tosi hyvät ja pullea silmu odottamassa.
Komea kasvi hienossa kunnossa. Miten se on kukkinut?
On syyskukkija ja on kukkinut kumpanakin vuonna luonani.
Siitä on juttua myös Orkidealehden katleijanumerossa 5-6/2009. Kukan läpimitta noin 18 cm ja tuoksuu päivisin. Mummi jakoi omansa vuosi sitten.
Hei olen huomannut, että yhden cattleyani kasvualustan pintaa peittää moninpaikoin karvainen homekerros enkä ole varma mitä tulisi tehdä. Kasvi itsessään voi oikein hyvin ja jatkaa kasvuaan normaalisti. Tulisiko kasvualusta vaihtaa välittömästi? Pelkään, että se lopettaisi cattleyani kasvun.
Homesieni tarvitsee kasvaakseen kosteutta, minkähänlainen kasvualusta tuolla katleijalla on? Voisit kokeilla myös auringonvalon tehoa ennen kuin alat kasvualustan vaihtoon.
Siinä oli kyllä alkujaan peittävä sammalkerros päällä ja osa siitäkin on vielä jäljellä. Ehkä se poistaminen auttaisi. Pitänee varmaan tarkistaa jo purkin sisälläkin on sammalta.
Alusta saattaa olla myös sen vertaa tiivis, että kosteus säilyy siellä paremmin. Se homekerros oli kyllä kasvanut, kun olin jättänyt cattleyani veteen lähes 12 tunniksi.
Mä sain vihdoin Iwanagaran kukkimaan! Mokasin vaan 3 nuppua , onneksi yksi edes aukesi:D
Laitan kuvan kunhan opettelen käyttämään tätä uutta konetta
Opinhan vihdoin, eli tässähän tämä Iwanagara, upee kukka!
Millä menettelyllä onnistuit? Mulla on ollut Iwana 4 vuotta enkä ole onnistunut saamaan sitä kukkimaan. Ekana kesänä se teki nupun, jonka sitten kuivatti ja sen jälkeen ei mitään.
Moi ratu, laitoin Iwanan aikaste keväällä ulos, sai varmasti hallaa yöllä ja pvt oli lämpimiä, kastelua sai reippaasti, paitsi sit ku unohin kastelun se kuivatti 3 nuppua, mut hyvin jakso kuiteski sit ton yhen väkertää, eli tarttee varmasti huippu lämpötilan vaihtelun ja kenties vähän pimeetä yöllä.
Kiitos infosta, pas…
Blc. Chia Lin "New City" tuli kevään yhteistilauksessa. Bulbit pääsi rutistumaan helteissä ja ulkona tuli versoihin punotusta.
Nyt tyhmä kysymys… Rehu on kasvattanut tuohon vasemmalle tommoisen 25-senttisen miekan. Siitä kai pitäisi tulla bulbi ja lehti? En vaan nyt ihan hoksaa, mihin tuohon umpinaiseen pötkylään sen lehden pitäis ilmestyä (kukasta puhumattakaan). Voisko joku valottaa mulle kattisten sielunelämää? Miten tota pitäisi nyt hoitaa, kun syksy tulee?
Tuon pötkylän puolivälin alapuolella on tuo vino raita, sen alapuolinen osa alkaa kohta pullistua ns. bulbiksi. Yläosa alkaa avautua lehdeksi ja sieltä liitoskohdasta tulee nupputuppi, ehkä, sillä ihan kaikille sitä ei tule. Mutta sieltä joka tapauksessa pitäisi sitten kukkavarren tulla.
Nyt pitäisi vielä saada lämpöä, valoa, ravintoa ja vettä, kunnes tuo prosessi on saatu loppuun. Risteymä taitaa olla syyskukkija, joten nuppujenkin ja hehkeänpunaisten kukkienkin pitäisi ilmestyä. Kukinnan jälkeen kastelua vähennetään, mutta ei ihan kuivilleen päästetä sittenkään. Keväällä ruukun vaihto kun uusia juuria alkaa kasvaa tuon pötkylän viereen kasvavaan silmuun, sillä seuraava pötkylä ei enää kunnolla mahdu kasvamaan. Onnea ja menestystä!
Kiitos Olivia, se oli selvästi selostettu! Nyt siis jatketaan vielä samaan malliin