Oli kuitenkin,mutta ku näit minun pipelot vetäydyit kisasta :))
Voisko tämä olla Hungarian Hot Wax?
Vois.
Minusta tämä Black Royal on kaunis kasvi.ehdottomasti kaunein chili mikä minulla on.
Olin kirjoittanut kylttiin Black Piquin, mutta sellaista ei ilmeisesti ole? Oisko tämä sitten Royal Black vai mikä? Raakileet on mustia, ja tällä hetkellä vihannespunkkien kohteena... Mikä nyt onkaan, niin mimmosia nuo ois kypsinä (väri jne.) Vai onko ihan koristechili?
Ja kukka. (Pienensin edellisen kuva, ja tämä vain skaalaa sen täysleveäksi pikselimössöksi...)
Tänä vuonna kasvattelen kasvarissa Pink habaneroa, Anchoa, K-kaupan Pirkka-chiliä ja tavallista paprikaa. Tämän kuvan kuvittelisin olevan Pirkkaa, sillä ei oikein täsmää muihin (vaikka kuvittelin siinä ruukussa kyl kasvavan tavispaprikaa). Tuntikausia olen googlettanut suomeksi sekä englanniksi, enkä vaan oikein ole keksinyt ongelmalle nimeä (paitsi ehkä joku bakteerijuttu), mutta nimestä viis, kunhan joku sanoisi et mitä voisi tehdä.
Chilin lehdet näyttävät hyvältä, tekee podeja ja kasvaa hyvin, mutta 4 podissa on ollut tällaisia laikkuja. Onkohan kellään muulla moista probleemaa? Tahtoisin välttyä tältä ensi vuonna (onneksi ovat ruukussa niin mullan kautta ei leviä mikään)
Tosin, ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin, en halunnut että laikut leviävät, joten otin chilit raakoina, leikkasin huonon osan pois ja maistoin raakana. Oli aika kiva "hedelmäisen" oloinen, eikä polttanut:-) En taidakaan antaa kaikkien kypsyä punaisiksi (liekö ehtivätkään).
Nyt tulee muutama tyhymä kymysys
Sii, voiko chilejä syödä jo vihreänä ? Päteekö sama paprikoihinkin ?
Onko meek and mild chili vai paprika, voiko sitä syödä vihreänä (ku se näyttää vihreänä ihan jo syötävältä)
Mul on pikku ongelma, ku mie en tiedä puolistakaan mun chileistä, minkä värisiä ne on kypsänä. Pitäs vissiin googlettaa ahkerammin
Ja vielä, se mun oletettu sun glow jatkaa vaan mustumistaan, mikähän se mahtaa olla
annitainen, onhan kaupassakin vihreitä paprikoita:-) Ja tuo minun chilini oli ainakin erinomainen raakanakin. Toki voi syödä (en ole ainakaan vielä saanut mitään kriittisiä oireita:-)
Tartteekin sitten ruveta maistelemaan noita chilejä
Mulla ku ei aikaisemmin ole ollut tälläista määrää erilaisia chilejä ja paprikoita, tää on kyl mielenkiintoista.
Eilen illalla poimin Fish Pepperin podeja sisälle kuivumaan. Tarkoitus osa kuivata talveksi ja osa käyttää chilikurkkuihin ja muutamasta otan siemenet talteen. Eli Karvari, kohta täältä lähtee chilinsiemeniä sinne suuntaan
Jeeee,täällä valmiina ottamaan kopin!
“Nostan” vähän chilikyssäriäni sivulla 27, josko olisi jotain kasvattajia linjoilla. Vai eikö kellään muulla ole podeissa vikaa? Sehän toki oliskin mainiota.
Latvamätä näyttäis olevan. Eli kalsiumin imeytymishäiriö kyseessä. Lisä kalkkia/tuhkaa kasvien juurelle ja kastele päältä.
Höytyvän chilillä taitaa olla kalsiumin puute. Siitä seurauksena latvamätä. Luulisin.
Minäkin nostan tuota aikaisemmin kysymääni chiliä ‘Black Piquin’. Onko semmosta? Kuvat on edellisellä sivulla.
Uskallankohan taas mainostaa sitä kalsiumnitraattia lannoitteena.
Ei ole enää ollut latvamätää paprikoilla ja chileillä, kun aloin käyttämään sitä. Typen vuoksi annan sitä chileille vähemmän kuin tomaateille, mutta se näyttäisi silti tehoavan.
Kesänlapsi, Black Pequin on olemassa, oisko se?
Onkohan murskatuissa munankuorissa liikaa potkua?