Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Chilit ainakin näyttävät nauttivan helteisistä päivistä. Värit muuttuvat ihan silmissä ja tänään kerättiin jo ekat pakastettavat.

Hungarian Hot Wax näyttää tänä kesänä olevan ainoa satoa tuottava lajike. Ensimmäiset raakileet alkavat kypsyä :) Liekö kellään kokemusta kyseisen lajikkeen mausta / tulisuudesta? Tämä eksyi mukaani kaupasta nyt ensimmäistä kertaa. kuva

kuvaMinun Hungarian Hot Wax.Heh,arvelinkin nimilappujen menneen sekaisin.Olisko tuo Gourmet paprika?

Olen parina kolmena kesänä kasvattanut. Mies kehuu sopivan tuliseks, hyvänmakuseks.

Itselle liian tulinen, H Hot Wax siis.

Ja Karvarilla tosiaan joku muu.

Pari ensimmäistä chiliä meni jo ruokiin ja näyttää että tusinan verran on taas lisää kypsiä minun parissa pienessä puskassa. Ihan sopivan tulinen se oli minulle. Menivät kuitenkin lähinnä tomaattisoseeseen tällä kertaa. Myös se toinen laji jossa on lyhempia ja hieman pulleampia chilejä alkaa kypsyttää podeja.

On tullut kasteltua niitä ihan vedellä kun olen sen verran usein niille joutunut näillä helteillä antamaan vettä. Että en viitsi antaa lannoitteita veden mukana, vaikka aika mietoa se minun lannoiteen anto Chileille yleensä on.

kuva

Fish Pepperkuva

kuva

Oi miten hieno!

Joo,onpa vaan erikoinen.Onko kuinka tulinen? Voiko jonottaa siemeniä jos tulee?

Goats Weed ja taustalla Aji Fantasyn keltaisia podeja kuva

kuva

Muutama Fish Pepperin podi on jo muuttunut punaiseksi, aika tylsää kun olis kyllä hauskempaa jos ne pysyisivät raidallisina. Mausta en vielä tiedä kun ensimmäistä kertaa tätä kasvattelen. Lehdet ovat upean väriset ja jo sen vuoksi tätä kannattaa kasvattaa. Tarkoitus on kyllä kerätä siemenet näistä. Laitan sulle Karvari siemeniä tulemaan kypsistä podeista heti kun olen ne poiminut ja kuivannut 

Bolivian Rainbowkuva

Satu-71, kauniita ja hyvinvoivan näköisiä chilejä sinulla.

Ja kiitos jo etukäteen!

Jaaha pitäisi päättää että pakastanko vai kuivaanko chilejä talvea varten. Molemmat mahdollisuudet olisi ihan yhtä helposti olemassa. Siinäpä pulma.

No se riippuu siitä miten chiliä yleensä käyttää. Me ostetaan paljon tuoretta chiliä kaupasta, joten pakastan suurimman osan sadosta. Viime talvena ei tarvinnut lainkaan ostaa, vaan oltiin ihan chiliomavaraisia. Sitäpaitsi nämä lajikkeet on parempia kuin kaupan pahvinmakuiset nimettömät pakkaukset. Voi oikein valita, sopisko tähän ruokaan paremmin lemon drop vai aji fantasy. Kuivattua chiliä on jauheena, kokonaisina ja chilisuolana useamman vuoden tarpeiksi.

kuva Chili ja paprikahuone tänään.

No on kyllä leuhkana Kyssis :wink:

Hienon näköistä ja rehevää.Mulla vaan yksi käytävä,niin pieni kasvari :frowning:

Kyllä toi vielä kostautuu. Nyt jo vaikeuksia kastelukannun kanssa navigoida välissä ja alkavat kaatuilla, kun podit vähän kasvavat.

Joo Kyssis,varo vaan ettei sun mahti pipelo katkea :wink:

Eipä oo tänä vuonna pipeloita kasvamassa.