Carolina reaper ei ole vielä saanut tehtyä kuin muutaman kukan. Hidas on hän. Jos Jouluksi sitten vähän kinkkua sulattaan.
Eniten satoa on tullut tänä vuonna rocotosta. Se on viihtynyt kylmässä. Siitä onkin tullut ihan valtava puu. Tekis mieli tuoda sekin sisälle, mutta en tiedä mihin se mahtuu niin että saa valoa tarpeeksi. Muuten ollut aika huono chilivuosi. Ei oo isoja määriä tullut satoa, kaikki syöty sitä mukaa kun on tullut.
Minulla on kolme keskitulista ja yksi tulinen chili, siemenet ovat jostain siemenkirjeestä, joten nimiä en tiedä. Kaikissa on kyllä kukkia ympäri kasvia, mutta vain latvoihin on tullut jotain syötävän näköistä. Tulisessa törröttää muutama vihreä pystyssä kuin kynttilät ja keskitulisissa kaikki ovat pieniä ja pyöreitä, väriltään vaaleita, yhdessä näkyy violettia. Normaalia?
On ollut erikoinen chili vuosi. MIulla pääsato vasta tulossa. Chili puskia on joku parikymmentä erinlaista ja noin puolessa on podeja kypsymässä…kymmeniä. Loput on täynnä kukkia ja nuppuja. En tiedä mitä teen noitten kanssa…yritän varmaan talvettaa osan.
Täälä suurimmassa osaa puskista jo kypsiä ollu pitkään,muutamia joisseioo vielä yhtään kypsää.Ja yks josseioo vielä nupun nuppua.
Ja Orange Rocoto lähtee kompoariin,vasta alakannu kukkimaan vaikkon saanu mätiä autotallussa talaven.Ei oo ens talavia.
Mulla on muista jo tullut pikkuhiljaa satoa pakkaseenkin, mutta montufarit ei kypsy millään. Ensin ne oli ihan oudot taimet, lehdissä laikkuja ja käpertymiä, mutta kasvariin päästyään ne innostu kasvamaan.
Rupesin jo kukkia nyppimään pois kun en mä noita sisälle ota. Pari kertaa oon koittanut ja ensin ne nuupottaa ja sit iskee örkit. Talvetus ei oo mun laji.
Täällä kateellisena katson teidän chili-kuvianne. Olispa ihanaa, jos sais kerätä. Mä heitin keväällä mun kaikki chilit kompostiin pitkäaikaisen kirvaongelman takia.
Gambia red.
Kesänlapsi,musta tuntuu etten jaksa ootella tuon valamistumista.
Viime vuonna joulukuussa kypsytti ekat,nyt vein toukokuussa kasvariin ja vasta nyt punnertaa ekoja podejae.Ja soli siemenestä kasvatettu.Tämön mätinny jo talaven autotallissa ja nyt vasta herää.Ei sovi mulle,jossei aio hedelmöijjä menee komppariin.
Jos joku haluaa tämän roskan niin saa postimakulla.
Mikäs on mielestänne paras keino estää kirvainvaasio, kun siitää avomaan chilit sisälle?
Mulla ei ole avomaalla ollut yhtään chiliä, ulkotilassa on terassilla pari pientä käivänää omissa ruukuissaan, kompostiin meinaan ne nakata. Kasvihuoneesta toin yhden kasvin sisään viikko sitten, vielä ei kirvoja ole siinä näkynyt. Kaikki muut ehti tehdä satoa jo kasvihuoneessa, en talveta niitäkään. Tämän sisälle kantamani aioin talvettaa ihan ikkunalla omassa liian pienessä 2 litran ruukussaan, tuntuu olevan niin hidas kasvamaan. Vai lasketaankohan tämä paprikoihin. Dulce nimellä ostetuista hedelmistä otin siemenet, pikkusen vain tulisia ovat, passeleita haukkapaloja.
Siemenketäily alakannu.Tässä eka satsi väkeviä mussukalle.
Kannoin chilit sisälle jatkamaan satokautta. en millään raaskinut heittää pois kun on niin upean näköisiä kasveja. Osa tekee ensimmäsitä satoa ja osa jo toista satoaan. Olen koko vuoden tehnyt eräänlaista kokeilua suurimmalle osalle kasveista ja leikellyt niitä koko ajan…lehtiä siis. Sellaisia “puoli-bonsaita” lähes tulkoon kaikki. Kasvin koko on pysynyt maltillisena,paksut varret ja pieniä lehtiä…kukkia miljoona ja sitä mukaa myös podeja.
Mikä vaivaa habaroa (Caribbean Red), kun oksia menee ruskeaksi ja ontoksi? Sisälle noston jälkeen on alkanut tummuttaan oksia. Ensin on pieni ruskea läntti, joka leviää melko nopeasti latvaa kohden. Nestekierto estyy, ja lehdet kuihtuvat varresta melko nopeasti. Kun kuolleen oksan halkaisee, niin ei näy mitään mätää tai kosteutta, vaan oksa on kuivunut ontoksi. Kosteus on tasainen, välillä annan kuivahtaa, sillä habanero ei tykkää liika kosteudesta. Ei ole liian kuivakaan, sillä lehdet ovat ihan tanakat ja terveen väriset, ei karista. Kukkii ihan hulluna, ja kypsyttää podeja vauhdilla. Joku tauti ehkä? Ötököitä ei näy. Vai eikö tuo punainen ole vain kovin sovelias sisäkasvatukseen? Keltainen on selvinnyt todella hienosti talvet huonekasvina.
Kohta pitäisi vissiin alkaa kylvämään ensi kauden chilejä?
Minulla on 2kpl Trinidad Perfume-chiliä kasvamassa lampun alla. Mutta sen kasvu tapa poikkeaa kaikista aikaisemmista chileistäni. (mm. Jättimäisiä lehtiä ja käsittämättömän vahvat rungot/oksat sekä kasvu nopeus ylöspäin.)
Olisiko kellään täällä aikaisempaa kokemusta kyseisestä lajista? Olisi mielenkiintoista kuulla muiden kokemuksia tästä lajista mikäli niitä on.
Minäkään en tuota isolehtistä 'Trinidad perfume’a tunne. Olen antanut itseni ymmärtää, että nuo trinidadilaiset olisivat aika ärhäkkää sorttia ja ite haen enemmän makua kuin poltetta sata lasissa. Tosin kävin nyt katsomassa ko. lajin specsit ja niissä kehuttiin makua ja vähäpoltteisuutta.
http://www.pepperseeds.eu/trinidad-perfume.html
https://davesgarden.com/guides/pf/go/88219/
Jännää, että toinen linkki luokittelee annuumiksi ja toinen chinenseksi.
Itelläni on viime talvesta selvinnyt C. chinense ‘Harold St. Barts’ vesiviljelyssä ja nyt talvetuksessa sisällä. En saanut kasvista viime vuonna lainkaan satoa. Nyt siinä sentään on vajaan sentin halkaisijaltaan olevia vihreitä raakileita. Mulla tää on sellainen noin 30 cm korkea, kaksivartinen raakku. Säästin kasvin lähinnä siksi, että on ainoa C. chinenseni ja haluan maistaa edes yhden podin ennen kompostia. ;)
Minä taas tykkään eniten c. chinenseistä. Rakastan tulta ja tappuraa. <3 Ovat myös talvehtineet sisällä huonekasvina todella hyvin. Erityisesti habanerot on uskomattoman kauniita. Nyt jätin talvehtimaan sisälle habanero 'Caribbean Red’in, parturoidun rocoton ja 'Carolina Reaper’in. Punaisia habaneroja napsin raakana, jos migreeni yrittää päälle. (Suosittelen kokeilemaan, auttaa paremmin kuin lääkkeet) Fatalii Gourmee Jigsaw oli myös niin kuin kaunis puu, lähes bonsaimainen ihan ittekseen. Samoin Trinidad Scorpion. Nyt ne kasvoi jo niin isoiksi, että oli pakko laittaa kompostiin. Muuten ei ois ollut tilaa kasvattaa uusia chilejä. Syvän huokauksen saattelemana jouduin luopumaan niistä.
Kypsät kerätty.Vas.Fish Pepper,Yellow Datil,Blue Christmas,Pink Habanero,Trepadeira Werner,Sugar Rush,Bolivian Starfish,Lemon Drop,Jamaica Bell,Bishops Hat.Ylyhäällä vas raaka Ancho Poblano,Montufar ja alahaalla pitkät punaset Guajillo.
Kaikista otettu siemeniä,halukkaat saapi.Jos kovasti tunkua voin laittaa chilikirijeen liikenteeseen,tuohon löytyy vielä muutamia varastosta.
valtsu,nuot jälijellä tässä vaiheessa.Osa syöty ja suuri osa pakastettu (miedot mulle) jo aiemmin,nämä autotalli kasvatteja.
Ei kyllä jääny ku muuan rupu raakile jälijelle.Ei niillä kyllä ees tarvetta kypsyä.