valtsu,miten nuot näyttää oranssin punasilta?? Vai johtuuko valosta väri?
Mullon Sugar Rushit keltasia?
Muoto kyllä passaa
valtsu,minun Sugar Rush on tämän värinen.
No,onko nuot muut värit Sugar Rushista sitten eri makusia? Vai onko vaan väri eri?
Chili Leek päätti idättää itse uuden kauden taimet. Sisältö tämän näköinen .
Pieniä chili vauvoja juurtumassa.
Onko fishpepperiä? Hitsi että se oli nätti patiolla pinkin petunian kanssa.
Joo on fishpepperiä suurin osa…Pari Carolina reaperia ja yksi villi. Tarkoitus on laittaa lisää pistokkaita juurtumaan talven aikana. N
Miten teillä on yleensä onnistunut pistokaslisäys? Ainakin rocoto tekee ihan vedessä nopsaan juuret. En nyt muista että oisinko muilla ees kokeillut. Ajattelin vain, kun talvetettavat ottavat monesti nokkiinsa kasvariin siirrettäessä, jos lisäis vain pistokkaista. No Carolina Reaper on niin komea kasvi, että se saa jäädä. Muut joutais napsia purkkiin.
Riivin toissapäivänä talvetettavista kauden viimeisen sadon. Sain yhteensä 144g hedelmäisenpolttavaa makua.
Punaiset C. baccatum ’Campane’ aka ’PI497974’ä ja keltaiset takana mullassa kasvaneita C. pubescens ’Orange Rocoto’a. Vesiviljellyt rocotot jäivät minikokoisiksi ilmeisesti liian vähäisen lannoituksen vuoksi.
Uusista kylvöksistä 7/11 itänyt ja ovat nyt sellaisia sentinkorkuisia minitaimia. Osassa on vielä siemenkuori sirkkalehtien peittona, joten saattavat kupsahtaa…
Vuonna 2017 en kasvattanut yhden yhtäkään chiliä, enkä kovin montaa lajiketta tomaattiakaan. Nyt meinaan kyllä kaivaa chilien siemenet esille ja laittaa tulemaan kaikkia niitä lajikkeita mitä mulla niistä löytyy miedoimmasta päästä. Sugar Rush ja Bishops Crown on niitä poltteettomia ja hyvän makuisia mistä mulla on siemeniä. Osaisko joku suositella muutamia muita vaihtoehtoja vastaavista tai sitten hyvin lievästi poltteisista lajikkeista ?
Nuu,minusta mietoja nämä:Guajillo,Trepadeira Werner ja Ancho Poblano
Poblanosta lisätietoa etsiessäni jouduin vanhaan penttiin. Siellä nimim. Tekla oli vuonna 2002 kirjoittanut näin:
“Chiliparvekkeella on juhlittu ensimmäisen Ancho Poblanon kypsymistä. Tuoreena, säästeliäästi maistelemalla, maku muistutti hiukan omenaa. Tänään nipistin kuivurissa kuivumassa olevasta Anchosta pienen palan ja se maistui aivan mahtavalta. Aromikas, toi veden kielelle, herkullinen, saa reseptit pyörimään mielessä… En osaa vielä paremmin kuvailla, kun niin vähän vasta maistoin. Kun nyt pian kypsyisi lisää satoa, niin pääsisi paremmin maistelemaan. Kuinka jaksan odottaa ensimmäisen Chilacan/Pasillan kypsymistä? Sitäkin kun on kuvattu erittäin herkullisen makuiseksi.”
Ja samassa paikassa nimim. Tyräkki kertoo ensikosketuksestaan Poblanoon näin:
“Kotona sitten aloitin siementen talteenoton leikkaamalla hedelmän päästä ohuen viipaleen suuhuni. Maku oli makea ja herkullisen aromikas, muttei lainkaan tulinen. Toinenkaan suurempi viipale ei sihahtanut kielellä. Mieleen hiipi jo epäilys sinänsä erinomaisen herkullisen paprikan chiliksi nimittämisen aiheettomuudesta. Kolmas pala, joka paljasti sitten jo siemeniäkin, kuitenkin pelasti tilanteen. Tulisuus oli paljon miedompaa kuin yhdessäkään itse kasvattamassani lajikkeessa. Miellyttävä kuumotus yhdistyi todella ihastuttavasti paprikan makean aromikkaaseen perusmakuun. Tulisuus edelleen hiukan lisääntyi, kun etenin kohti hedelmän kantaa. Kun viimein poistin siemeniä paprikan sisällä olevasta ”istukasta”, niin maistoin vielä sitäkin, ja totesin siellä olevan jo melko rajustikin poltetta.
Tästä tahdoin kertoa siksi, että muistelen tämän keskustelun alkuaikoina (vanhoissa) joidenkin kirjoittajien mielineen kasvateikseen sellaisia mietoja chilejä joita voisi syödä irvistelemättä vaikka sinällään. Tämän kokemukseni perusteella poblano on nimittäin juuri sitä. Lisäksi itse paprikan perusmaku on ehkä parasta jota olen itse maistanut.”
Niin että mistä tuota Poblanoa saa ostettua ? Pakkohan sitä on saada.
Minä tilasin fataliilta. Jos muutana siemen riittää, ni laita yv.
Ajattelin että olisiko näissä rypistyneissä chileissä siemeniä ja voisiko kokeilla kylvää. Ensimmäisessä kuvassa samat tuoreena kun ostin ne elokuussa yhdeltä chili-kasvattajalta. Kaikille oli hänellä nimetkin mutta ei ole minulla Toisessa samat tänä päivänä kuivina ja ryppyisinä.
Halkaise ja kato mitä ne siemenet sanoo. Nuihin ylikypsiin tuppaa tulemaan aika helposti semmosta mustaa hometta sisälle. Vaikka on ne itänyt vaikka on vähän karvoja kyljessä kasvanutkin, kunhan siemen on siisti. Chinensejä näyttäis olevan aika paljon, että potkua luulis löytyvän. Tuo ruskia näyttää muuten ihan carolina reaperiltä, mutta onkin ruskea. Källin näköinen häntäveikko.
Mikset oo hoyabella syöny nuita?
Tulenkohan olemaan pississä noiden chilinalkujen kanssa. 29.12 laitoin lautalle kaamosmasennuskirjeestä otettuja. Juuri näkyvissä nyt:
Nastyn oranssi pieni pyöreä 3/4
Maariankellon Aji fantasy 3 / 3
Nastyn lombardossa ei vielä yhdessäkään
Nastun Tequila Sunrise 2 / 4
Fataliin
Ancho poblano 2 / 3
El Oro De Ecuador 1 / 5
Trepadeira Werner 1 / 5
Numex Twilihgh 0 / 5
Black Pearl 2 / 3
Aika kiva tuo Fatalii. 3 tilasin, 2 lajia tuli kylkiäsinä.
Nopea itämään näyttää olevan se Ancho Poblano, jos se on laitettu samaan aikaan itämään kuin ne siemenkirjeestä otetut ?
Laitoin siis ensimmäiset chilit lautalle josksu marraskuussa? joista taimeksi asti selvisi kymmenen. Valtaosa iti hyvin,mutta sitten kun meni olo kehnoksi itselle en jotenkin jaksanut niitä hyysätä, tuli harsosääskijä ja vei suurimman osan.Nuo kymmenen selvisi ja ovat hyvässä kasvussa.
Tänään laitoin lautalle 30 uutta lajia ,kaikkia 2-4 siemenstä.Harsosääki taistelu alkoi ansoilla, vermikuliitilla ja hukuttamalla.saisi kuriin ne ennekuin uusi chili sukupolvi on multaan valmis
Ensimäiset 11 sirkkalehdelle ehtinyttä siirsin illalla lautalta multiin. Väsäsin niille ötökän pitävän kasvarin sellaiseta muovisesta säilytyslaatikosta, johon laitoin tiiviin elmukelmukannen. Jos tulee ötökkää, niin voi niistä kiittää biolania. Valon viritys olikin sitten mielenkiintoista. Koukkupaketti oli kadonnut kaapista, enkä löytänyt mistään, isännys tietty tarvinnu ja kamat jää sen jäliltä siihen, mihin käestä tippuu. Ny on katossa kahden ruuvin välissä sitten terässurrilankaa ja valo roikkuu siinä. Oli valmiit reiät, en tälläkertaa tehny uusia
Aji fantasy oli rustettanu sirkkalehden alut. Nyppäsin kiireesti pois lautalta ja laitoin pari viimeistä siementä yksittäin purkkeihin, multaan tein kissanhiekkapoterot.