Laskin että nyt on 45 uutta lajia lautalla + lisäksi kymmenen erinlaista taimea. Lautalla olvia on useampi siemen per laji. Näillä varmaankin jo pärjään ensi kesän.
Valkkasin äsken tänä vuonna kasvatkseen pääsevät chilit, mukaan otin myös yhden paprikan lapsenlapsia ajatellen. Uusia tuttavuuksia kolme: Trepadeira do Werner (capsicum baccatum, mieto-keskitulinen), Blue Christmas (capsicum annuum, keskitulinen), Ancho Poblano (capsicum annuum, mieto). Entiset luottolajit: Sugar Rush (capsicum baccatum, mieto) ja Bishops Crown (capsicum baccatum, mieto). Paprikasta valkkasin Red Cheese-lajikkeen sinne noiden chilien joukkoon kasvamaan.
Huomasin että noita itsekerättyjä Sugar Rushin ja Bishops Crownin siemeniä mulla on reippaasti yli oman tarpeen. Ne on kerätty omista poltteettomista kasvatuksista. Käytössä minulla paprikan tapaan. Paprikaa en oikeastaan enää viitsi kasvattaakaan (kuin sen lapsenlapsille tarkoitetun yhden kasvin), sillä nämä “korvikkeet” on niin valtavan paljon satoisempia etten näe mitään mieltä vähäsatoisilla paprikakasveilla kasvihuonetta täyttää.
Laitan tuonne siemeniä-osioon noista kahdesta viestiä, katsokaa sieltä jos jollekin tuli pakonomainen tarve saada niitä ensi kesäksi kasvamaan
Otin syksyllä sisälle talvetukseen sekä viimeisiä podeja kypsyttämään kymmenkunta chilipuskaa. Pikkuhiljaa sadot korjattu ja yks toisensa perään kuolla kupsahtanut.En ole antanut lisävaloa ollenkaan vaan olleet ihan huone valossa.
Viisi sitkeää sissiä on kuitenkin pärjännyt hyvin ; 2x galabagoense, carolina reaper, black scorpion tongue ja Capsicum rhomboideum. Nämä voivat hyvin ja alkaneet jo kasvattaa uusia versoja ja lehtiä. Chilitkin tietää että päivät pitenee ja valoistuu =)
Tämän vuoden chili valinnat on valmiit .Neljässä eri erässä laitoin ja varsin sekalainen seurakunta on. Paljon on ihan uusia joita kokeilen millaisia ovat ,mutta paljon vanhoja tuttuja.
Listan tynkää jotka luatalle päässeet,kaikki eivät ole vielä itäneet:
-Galabagoense
-Candle light mutant
-Oxhorn of garmagnola red
-PI441552
- Colombian Orange
- Black chili NN
- Aji Finlandia
-Giant Rocoto
-Rocoto Pineapple
-Leek
-Banda Ma Jasques
-Purple Tiger
-Pink tiger
- Serrano Monte dóro
-Indian chilibullet
-Brasilian sterfish
-Trapadeira do werner
-Patill Yellow
-Devils Brain upright
-fish pepper
-sugar rush keltainen
-sugar rush peach
-Giant Aconcagua
-Peter pepper black
-Peter pepper yellow
-fatalii yellow
-Pink habanero
-Pimenta Luna
-Purple ufo
-Black cobra
-Lilac
-Bishops hat
-Erotico
-starfish
-Habaneo Lemon
Trinidad douglas
-Blue Christmas
-Comets tail
-Lemon drop
-Ancho Poblano
-Indian red
-Puno Blanco
Pisac Ornage
-Cuzco Manzano
-surquillo Rojo
- Picante San Camilo
- Arequipa Orange
Näillä kokeillaan =)
Oho,ookko Nasty aivan varma että nuot riittää?
Nasty, jäi vielä 50 vähän vajaaks. Muutama vielä pitäis keksiä. Minä pähkäilen jo nyt mihin sijoitan muutamaan purkin. Tuollaista määrää en saisi sijoitettua mihinkään.
Jokaista lajia on kuitenkin lautalla 2-4 kappaletta ,joten eiköhän nuo riitä. TOSIN, jos joku mukava sattuu sormiin tuolta kansiosta tai muualta niin ainahan voi laittaa :w00t:
Omat tän kauden chilini oon nyt kylvänyt. 5 lajiketta ja yhteensä 14 pottia joissa kussakin 1 siemen. Paprikat lisää pottimäärää kolmella. Luulen että tää vastaa hyvin mun tarvetta säilöntöineen, ja tästä määrästä lähtee myös muutamia taimia ystäville. Chileissä on mulle kolmea uutta lajiketta, hirmu mukava päästä kokeilemaan taas jotain ihan uutta
Miekin laitoin 10 lajia idätyslautalle. Rocoto Guatemala Orange on jo itänyt, mutta sen pistinkin jo 1.1. Jännityksellä odotan, kuinka chilit onnistuu
Sain uusia perulaisia Rocoton siemeniä kuutta eri lajia. En osannut päättää että mitä laitan lautalle joten laitoin kaikkia . Mielenkiinnolla odotan sato kautta tuleeko … podit on parhaimmillaan omenan kokoisia
Joo niin tais mennä. Tuohon päälle vielä talvetetut chilit joita on kymmenkunta. Riittää tälle vuodelle. Eikös
Kyllä taas huomaa, miten itsekerätyt siemenet itää kaupan tavaraa paremmin. Viikko sitten lautalle laitetuista on kaikki itsekerätyt itäneet, mukaanlukien rocoto montufar, joka on aiemmin ollut aika hidas. Kaikki kaupan siemenet on vailla elonmerkkejä vielä.
8 chiliä enemmän tai vähemmän hengissä autotallissa.Paraassa kunnossa oli Pink Habanero ja Blue Christmas,molemmissa uutta kasvua.Leikkelin kuivat ja liiat latvat pois.Katotaan pärijäöväkkö kesään.
Milloinkas nämä nyt sitten koulittiin ja kuinka syvälle varren sai laittaa.Nämä on niistä minun omista joita ostin chiloharrastajalat viime syksynä. Kuvankin laitoin tänne.
Ei ois varmaan kantsinnu laittaa nuin monta yhteen ruukkuun,vaikia tuosta irrotella etteivät menis rikki.
Minoon laittannu kaulaa myöten,sieltä net sitten puskee ja tekee uusia lehtiä.
Ylemmässä kuvassa on kivasti päässyt tuholaistorjujakin mukaan kuvaan.
Söpö.
Kyllä ne vielä nippa nippanappa tuosta koulii mutta pikaiseen ettei juuret kärsi. Ihan koko varren laitan mullan alle jotta vahvistuu.
Ihan hyvässä vauhdissa. Aji Fantasy ja omnicolor miettii vielä, että alkaisko millekään. Scor naga on ihan tappi, saapa nähä tuleeko siitä mitään. Valkoisen habaneron sirkkalehdet on hassun poimuiset. Muut on kyllä ihan hyvän näköisiä.
Carolina Reaper voi hyvin. Eikö ookki mehumaijan kattila nätti kukkaruukku?
Onko ihan oikeasti nyt jo pantava chilit kasvamaan vai milloin on se viimeinen h-hetki mielestänne? Haluaisin lykätä viimetippaan kun nuo valaistushommat…mutta olisi mukava joku hedelmäkin nähdä. Entä paprikat?