Basket of fire on eka ja ainoa, jossa kypsynyt:
Osaksi koristeena kasvatan…
Vasta tänä vuonna kokeilin kasvattaa vahvimpia chilejä. Esim. Carolina Reaperia ja 7 Podia.
Käsitys on, että ovat hiukan hankalempia kasvattaa kuin Habanerot. Molemmista on päässyt maistamaan kypsää. On kyllä hirvittävän tulista. Ei ole kyllä mitään aikomusta, että söisi kokonaisen hyvin pureksittuna, eikä vähemmänkään hyvin pureksittuna. Vaikea uskoa, että joku syö kokonaisen chilin, kuten esittävät, mutta ehkä se tulisuus ei siitä juuri kohoa vaikka isomman palan maistaisikin. Minä en kuitenkaan sitä tee. Säälin suolistoani.
Keväällä söin yhden vihreän Reaperin ja ei ollut tulista. Maussa oli hedelmäisyyttä. Näissä kypsissä ei mitään hyvää makua ollut havaittavissa. Ainoastaan tulisuus. Koska maku ei ole kovin hyvä, eikä satoisuus, niin voi olla, että jää kasvatus yhteen kertaan.
Maku on peruspunaisessa “Habanerossa” niin paljon parempi, että taidan kasvattaa ainoastaan niitä jatkossa, näistä vahvemmista. Lisäksi satoisia ja helppoja kasvattaa. V
Bobbie,karsi lehtiä reilusti ja napsi pois kaikki kukat ja nuput.Vois kokeilla vähentää kastelua.Ja sormet ja varpaat ristiin että kerkiävät kypsyä ![]()
Kiusattu (=parturoitu rankasti kukkia, nuppuja ja latvoja), ei vielä kaikkia käsitelty.
Satoa pakastamassa
Nonni, meikä onnistu hujauttamaan vahvassa kasvussa olevan cayennepaprikan nurin niin että vain kaks oksaa jäi runkoon kasvamaan. Varmaa 70 paprikaa on nyt oksineen vesiastiassa ja yks on alkanu punastumaan vasta ![]()
Nakkaanko mää ne kompostiin vai saisko niitä kypsytettyä niinku tomaatteja irtaallaan? Lehet ainaki näyttää siltä että ei ne vesiastiassa elä ![]()
Oolrait, kiitos
eka kertaa on chilikasvustoa kokeilussa ![]()
Eka Piriz kypsä, sopivasti keskitulinen, vieläkin huulissa tuntuu, kun pienen palan maistoin:
Mulle ihan uutta ajateltavaa että jotain lajiketta pitäis kasvattaa muulla tavalla kuin jotain muuta. Leikata ymv. LL:n kirjoitus sellasen ajatuslampun sytytti, aattelin että onpa hyvä lähentymistapa chilinkasvatukseen. Ite kun vaan valkkaan satoisan ja tulisuudeltaan sopivan ja annan mennä.
Tällasen kasvattelijan on mukava seurata kasvattajien ajatuksia ja kasvatuksia ![]()
Minulla on kasvamassa Morulagh (chinense) ja aji norteno (baccatum). Uutta oli minullekin, että eri chilejä kasvatetaan erilaille. Moruglah on jo vuodelta 2019, aji nortenon (vahvuus 7) aloitin joskus alkuvuonna. Muutaman chilin on tehnyt kumpikin. Moruglahista ei ole niin väliä kun se on yksi vahvimmista chileistä, mutta se on kivan näköinen pikku puska. Nyt siitä pitää leikata yksi piiska pois, että se mahtuu ikkunalaudalle. Aji norteno kasvoi pitkäksi huiskaksi, mutta sitä ei voi leikata nyt kun se kukkii. Millä lannoitatte talvehtivia chilejä ja kuinka paljon?
Mun chilit ja paprikat on ihan vihreitä vielä. Mitä teen jos ei ne kerkiä punastua? Tytär on kyllä käyttänyt niitä vihreitäkin.
Habanero lemon puska on nyt sitten kuvattu edestä ja takaa. On se kaunis, kun on keltaisenaan hedelmiä.
Uudistin siemenet ja tarkistin, että itääkö ja itihän ne. En pidä mausta. Aikoinaan tehosekoittajalla laitoin hienoksi ja säilöin sokeriin ja muutama purkki vieläkin syömättä. Vaikka kuinka laittaa sokeria niin ei maistu marmelaadilta.
Nyt kuivaan nämä parin puskan marjat.
Tämmöisiä vahvoja chilejä kun pienii, niin lopulta alkaa joka paikasta löytymään chilin makua. Vaikka kuinka varovasti toimii.
Silmäänhän sitä on menossa nytkin.
Itämiskokeiluchililautta ensi vuotta varten:
Ei meinaa mopo karata käsistä ei.
Mulla on vielä viimeiset montut kypsymässä
Viime vuonna laitoin hitaimmat chinenset, carolina reaper ja 7 pot itämään jouluviikolla. Jotenkin tuntui, että oli hiukan liian aikaista. Voisi toimia paremmin, jos olisi valaistus kylmää valkoista, eikä täyden spektrin kuten minulla on.
Tänä vuonna vuorossa vahvemmista ainakin Moruga Scorpion. Saa nyt nähdä milloin menee multiin. Viimeistään vuoden vaihteessa. Tammikuussa Habanerot.
Ylvalii, kysymystä siitä Sugar Rush Peach’stä jota olit laittanut siemenkirjeeseen. Kuinka tuliseksi arvioisit sen silleen suutuntumalla ? Tavis Sugar Rushan ei oo yhtään tulinen, korkeintaan pieni aavistus pienenpientä poltetta. Osaatko noita kahta vertailla ?
Löysin tosta Sugar Rush Peach’stä kuvauksen " maku kuin haukkaisi palan makeaa persikkaa pienellä sitrus-lisällä" , ja että tulisuus on sellaista jokamiesluokkaa.
Meinaan tota laittaa kasvamaan mutta määrä riippuu sen tulisuudesta joten mielellään kuulisin sulta arvion. En tartte mitään numeroita, se miltä se suussa tuntuu kertoo mulle sen mitä kaipaan ![]()
Joo löysin itekin eri tulisuusaste-arvioita, yks sano että 5 ja toinen 7. No ite maistamallahan se sitten selviää. En montaa chiliä aio kasvattaa. Tän otan, ja yhen punaisen paksulihaisen rocoton. Saattaa olla etten useampia lajikkeita laitakaan vaan toivon että toi Sugar Rush Peach olis sellanen hyvin mietopoltteinen. Tai no heti tuli tässä mieleen et Bishops Crownia mulla ei oo ollut vähään aikaan ja se ainaskin on hyvin mieto chili. Ehkä sen otan kolmanneksi lajikkeeksi.
Nostin toista talveaan viettävän C. Pubescens 'Orange rocoto’n lattialta pöydälle lampun alle ja huomasin samalla, että yksi podi oli jäänyt syksyllä poimimatta. Ehkä tämä vielä ennen varsinaista satokautta kypsyy.
Heitin samalla kompostiin C. Baccatum ‘Starfish’ raakin. En ole saanut sitä talvetettua vielä kertaakaan. Se taisi tosin ottaa tällä kaudella itseensä, kun tyhjä navetta ehti jäähtyä nolla alapuolelle ennen kuin toin sen mökin peruslämpöön. Kaipa sitä tarttisi laittaa uusia siemeniä kylvölautalle.
Onko rocoton mustilla kovilla siemenillä paljon pitempi itämisaika kuin muilla, vaaleilla littanoilla siemenillä ? Muistelen että ne itää hitaammin mut muistanko oikein ? Viikossa ei oo viel mitään tapahtunut, mut toisaalta ei kaikki muutkaan siemenet oo vielä itäneet. Osa oli nopeita.
OK, kiitti tiedosta Kesänlapsi. Nää mun oli itse kerättyjä 2019. En yhtään jaksa muistaa oliko se chili josta keräsin siemenet sellanen tosi kypsä missä siemenetkin tietty todennäköisemmin on hyvin itäviä.
Toivottavasti ei menis kahta viikkoa kauempaa. Olis pitänyt hoksata kylvää ne vaikka pari viikkoa ennen muita chilejä. Mut ens kerralla sitten jos muistan.Parissa vuodessa ehtii aina tipahtaa muistista tollaset detskut.