Chili, Capsicum baccatum / c.chinense, Osa 2, alk. 12/2013 ->

Mulla on vain yksi merkintä rocotojen idätyksestä keväältä 2019: lautalle 1.1. > eka itänyt 6.1. Mulla ei ole muistikuvaa varasiementen itämisestä ja annoin toiset rocotot pois. Tuo talvettamani on yksi näistä.

Toisaalta viime keväänä osa baccatumeista iti vasta kolmen viikon päästä kylvölautalla. Mä olen varmaan jopa ripotellut atamonia siihen veteen, etteivät siemenet homehtuisi lämmössä ja kosteudessa.

Mulla on Rocotot aiemmin kestäneet kauan itää ja hämmästyinkin kun nyt iti useampi viikossa.

Mulka nyt Montufar ollu viikon lautalla eikä elon merkkiä :grimacing:

Mulla rocoto pineapple on ollut kuukauden lautalla, ei elonmerkkiäkään. Ilmeisesti ei idäkään :frowning:

Niin se sugar rush peach on sellainen vaalea väriltään. Mulla ei ole ollut kovin äkäinen, mutta ei kovin tulinenkaan. En laittanut uusiksi kun ei ollut mitenkään mieleenpainuva ja väri on ruokakäytössä tosi pliisu.

Ylvalii: “Vai poistaako pakastus tulisuuden?”
No ei, kyllä tulinen Trinad Scorpion saa tulen leiskumaan suusta ja veden silmistä sammuttamaan. Väitän, että sama pätee mietoihinkin, niillä saa mukavaa  mukavaa lämpöä saa kylmiinkin ruokiin.

Olettekos koskaan chilin käsittelyn ohessa hieraisseet nenäänne puoli vahingossa ? Jos ette niin älkää koettako…polttaa …lätkäisin jugurttia nenään jotta helpottaisi mut viileällä vedellä huuhtelu paras, onneksi ei koirat tulleet sormiani maisteleen ennen kun pesin kiireesti ja kunnolla. Nyt on tuoreet siemenet mullassa ja lämpimässä ja chilit pilkottuna öljyssä ja tilkassa suolaa…siitä saa potkua.

Kerran annoin chiliä tutulle miehelle ja varoittelin poltteesta. Seuraavana päivä hän kertoi ,menneensä pissille ennen kuin pesi käsiään chilin käsittelyn jälkeen. :slight_smile: :slight_smile:

Työkaverille vein chiliä, oli käynyt just noin, vaikka muistuttelin käsien pesun tärkeydestä ja kertakäyttöhanskoista. Kun kysyin seuraavan kerran, ottaako lisää ilmoitti ettei syö minun chlejä lisää ja pakastimessa on entisiä. Sai vain 3 kpl, riittoisaa tavaraa. Ei saunaankaan passaa mennä, jos on syönyt enemmälti chiliä tai valkosipuleita. Silmiin valuva chilihiki, ou jee.

Nyt on itänyt 3/4 rocotoista, itämiseen meni 15-17 päivää. Kylvin 2 pottiin molempiin 2 siementä.  Jos se yksi itämätön siitä toisesta potista vielä nousee niin oon tosi tyytyväinen mut näinkin on oikein hyvä. Yksi taimi menee esikasvatuksen jälkeen ystävälle ja mulle kyllä kaksi riittää oikein hyvin.

Siirsin chilejä lautalta purkkeihin. Todella tiukassa rocotojen kypärät. Onkohan nuo tummat siemenet kovempia, kun tuntuvat ainakin sormissa ihan kivikovilta?

Mä laitoin rocotojen siemenet multapotteihin ja ihan nousivat sieltä ilman kypärää. Yhdellä muulla (vaalea tavissiemen) chilillä oli kypärä päässä noustessaan mut sekin lähti pinsetillä nyppästen pois.

Onko yleistä, että chilit kasvattav at ns. vesiversoja? Näyttäisi tuo talvetettava Aji Cristal kasvattavan pitkan soiron ylöspäin, ja epäilen, ettei siihen tule satoa.

Vesiversoihin en osaa sanoa mitään.
Koulin  Moruga Scorpionin 2kpl , Garolina Reaperin ja  Scotch Bonnetin 10cm ruukkuihin.
Myös 7 kpl Padronia jogurttipurkkeihin. Muiden suhteen vielä mietin määriä.

Kaksi ensin mainittua lajiketta ajattelin latvoa. Vaikka ei korkeuskasvua saisikaa estettyä niin ainakin haarautuu jo alhaalta. Nyt niissä on kolme lehtiparia, mutta latvon joskus ensi kuussa, oletan.

Mun aji norteno oli syksyllä jo aika roikko. Kolme piiiiitkäää oksaa joista yhdessä chilejä. Kun ne olivat kypsiä leikkasin kaikki oksat pois. Jäljelle jäi pelkkä runko. Joskus joulun jälkeen se alkoi kasvattaa kahta uutta oksaa joista toinen on turhan pitkä. Sen ajattelin saksia lyhyemmäksi jossain vaiheessa jos tila loppuu. Se on viime vuoden chili joten en osaa sanoa tekeekö se tänä vuonna mitään.

Toisessa potissa on nyt 4 taimee ja toisessa 3 …seuraan mitkä komeiten kasvaa niin nyppään muut pois. En edes merkkiä tiedä kun kaupan chilistä siemenet kaapaisin mut äksyjä ne oli vaik piti olla medium.

Aji fantasy oli piilossa avannut nupun:

Meillä nuppuillaan, kukitaan ja podeillaan :hugs:
Kaikki ovat kasvarissa, olleet noin viikon. Kaikki hyvin siellä. Kasvatan kaikki vesiviljelyssä.

Kesällä osa muuttaa ulos ja osa jää kasvariin.

Hyvältä näyttää Chali !
Mulla on sisällä kasvivalon alla kaikki chilit (ja paprikat). Kukkivat ja oon niitä sormin pölyttää töpötellyt. Podeja ei vielä, ja ehkä hyväkin niin kun ovat raukat pienissä ahtaissa ruukuissa eikä mulla oikein olisi tilaa yhtään isommille ruukuille valojen alla.

Pienen pienissä chilin taimissani on ötökkää …olen pessyt niitä sormilla ja vedellä ja antanut kerran raidiakin ja pessyt uudelleen …kaupan hyvää multaa piti olla ja uusi ruukku ( MUOVINEN PIEN PARVEKERUUKKU)… tuntuu jo tyhmälle koko touhu.