Tänään uusin raidi käsittelyn kun pesu ei jeesannut ja koht sillää pistän kompostiin koko viljelmän ja ostan taimen…
en ymmärrä miksi nuo vilisee oikein örkkejä.
Miraemmi, veikkaisin että öttiäiset on tulleet teille mullassa.
Onko jotain uutta ostettua kasvia josta ne olisi voineet tulla?
Ötököiden takia, ja juurikin ötököiden takia, en kasvattele mitään mullassa enää vaan vesiviljelyssä.
Pääsee kokonaan öttisongelmasta.
Harmittaa kun saa siemenestä taimen, sitä hoitaa ja sitten jotkut ötökät on sen taimen kimpussa.
Tämä on ehdottomasti paras ”chili”vuosi naismuistiin minulla. Kaikki taimet rehottaa ja kasvaa kovaa vauhtia.
On jo paljon isoja podeja.
Vauhti alkaa hirvittämään kun tila alkaa loppua kasvarista. En ole vielä istuttanut niitä isoihin vesiastioihin kun ei ole tilaa niille kasvarissa. Vesiastiat ovat n.45 litraisia kannellisia laatikoita.
Kaikki kasvarissa olevat ovat vähän niinkuin evakossa ja odotan että kevät etenisi nyt kunnolla.
Osa chileistä jää kasvihuoneeseen, osa menee ulos.
Taisin kylvää annumit 30.1. Ihan turhan varhain. Jos mullassa kasvattaa, niin pitäisi olla tilaa laittaa kasvun myötä isompiin ruukkuihin. Eipä siitä ole mitään iloa laittaa aikaseen, jos ne sitten tungoksessa koittaa selvitä aina seuraavaan päivään lämpimiä odotellessa.
Ensi keväänä jos on niin, ettei mahdu ruukuttamaan isompiin, niin kylvän annumit vasta 15.2.
Nyt tässä tilanne on semmoinen että Chilit ei pääse tungoksessa eteen eikä taaksepäin. Menee varmaan vielä pari viikkoa näin.
Teen parhaani. Katsotaan mihin se riittää.
Mun chilit lakkasi kehittymästä ja öttiäiset kiusaa …olen nyt antanut raidia ja sitten pessyt vedellä …mut kohta taas on örrit orrella …ruukku on eteisikkunalla verhon takana yksikseen ettei muihin tule örkkikamuja.
Kaikki hyvin chili kasvatuksessa. Kaikenlaista on tulossa. Koputan koputan mutta nolla öttiäistä.
Odotan niin paljon näistä kahdesta.
Black Scorpion Tongue.
Kukkia ja podeja.
Cream Fantasy.
Kukkia ja podeja.
Taitaa Annuumit viettää ensimmäisen yön terassilla. +5 luvattu alimmillaan.
Onko kukaan maistanut moruglahia? Jos se on niin vahva kuin väitetään en tiedä tekeekö sillä mitään?
Jamaican Bel ottaa väriä, toisen vuoden kasvi.
Ekat poimittu, Jamaican Bell ja Lemon Drops, vissiin.
Kasvitieteellisesti chili on marja. Makutestin mukaan on Lemon Drops ja hyvän kokoista marjaa tekee myös Jamaican Bel
Pientä keräilyä
Joku ötökkä on syönyt Lombardiat taas. Viime kesänä sama juttu. Ötökälle kelpaa sekä lehdet, että chilit
Chileistä Padronit onnistui. Myös Jalapeno Early ja Jalapeno Purple.
Muuten aika lailla meni monkään. Sen takia koska oli liikaa kaikkea.
Ensi vuonna laitan vähemmän chilejä. Ei oikein muuta järkevää ratkaisua ole. Perus Habaneroa ainakin. On satoisa ja suhteellisen aikainen ja helppo.
Meillon ollu tänä kesänä chilit mauttomia.Hungarian Ho5 Wax,siinei ollu yhtään poltetta,niinku punanen paprika.
Toinen on Long Big Peter,ihan mauton.
Mikähän syynä?
Hyvä tietää muiden kokemukset tuosta Hot Waxista.
Ei turhaan kasvata kun sitä tulisuutta ei kerran ole. Mausta muistelen että oli paremman makuinen ennen punaiseksi tuloa.
Harmi. Olisi niin aikainen chili.
Limpukka,muina vuosina ollu tosi tulinen
Melkeen kaikki chilit mulla jäi vihreiksi. Pakko oli ottaa pois kasvarista kun yöt meni pakkaselle. Nämä on erittäin mietoa chiliä “Bishops crown” ja kun ovat raakoja niin sitäkään pienenpientä poltetta ei tule olemaan maussa. Mutta tälleen etikkaliemeen säilöttynä ne on tosi hyvän makuisia !
Vähän on vielä vihreitä jäljellä. Väriä pintaan saamaan ehtineet pilkon ja pakastan pieniä kertakäyttö-annoksina. Ehkä ne loput vihreet laitan niiden joukkoon.
Minulla ei ole enää Habanero Lemon chiliä. Niitä kasveja on kyllä kasvussa, mutta hedelmä ei ole oikean näköinen. Tämä nykyinen on tylpempi ja näöltään habaneromaisempi kun “oikea” olisi tämän linkin kuvan näköinen.
https://www.mustilapuutarha.fi/Havannapaprika-Habanero-Hot-Lemon
Haluan tämän chilin koska siinä on vahvin tuo sitruunan maku. On ainakin tässä chilissä oikea hyvä pohja ja voi myös lisätä sitruunaa.
Tämän chlin olen saanut K-kaupan hedelmäosastolta alkujaan. Ehkä hybridi.
Kasvarissa vielä kypsytään