Joskus kokeilin chilien talvetusta, niin ongelmaksi muodostui kirvat. Kivempi aloittaa uudet kasvatukset ilman kirvoja.
Kasvi ei tarvise chilien kypsymiseen lehtiä, kukkia, eikä oikein multaakaan. Juuret voi pestä vaikka paljaaksi ja silloin tällöin sumuttaa niille vettä.
Kokemuksesta kirjoitin liittyen kypsyttelyyn, mutta tapoja on yhtä monta kuin on puutarhureita.
Normaalimpina vuosina kuin nyt ja jos on jäämässä raakileita, “repäisen” kasvit mullasta, pesen letkulla mullat juuripaakusta, runko raakileineen sankkoon (useampi mahtuu samaan), säiden mukaan ulkona/kasvihuoneessa/autotallissa ja kypsyy kyllä. Juuripaakulle voi sumuttaa vettä välillä.
Mun Aji Mango oli väriltään oranssi tai oranssiin taittuva keltainen. Lajikekuvauksen mukaan se olis oikea väri. Onko toi väri sulla oikeesti punainen vai vääristääkö kuva ? Lisäksi muistelen että ne podit kasvoi alaspäin eikä noin tolleen ylös. Vai onko toi ylöspäin kasvava vaan yksittäinen “erilainen nuori” ?
Olisko toi mahdollisesti joku muu kuin Aji Mango ? Tai sit joku risteymä kenties ?
Chilit kylvetty tänään: Piriz (keskitulinen), Roulette (tuleton), Fire and Ice (mieto) ja Beaver Dam (hyvin lievästi poltteinen). Nämä kaikki on siemenkirjeistä saatuja siemeniä, joten kiitos tulevasta
Mulla oli tarkotus etten itelleni kasvata tänä vuonna yhtään chiliä mut koska noi on yhtä lukuunottamatta sellasia joita en oo vielä kasvattanut niin luulen että saatan itellenikin tänä vuonna taas chilisatoa saada
Mulla vielä kylvämättä kun tila on rajallinen. Raw’it:ia meinaan muutaman laittaa.
Viime vuoden satoa kuivattuna jäljellä ja tuuminkin, että yrittäisin tehdä chiliöljyä. Oletteko tehneet kuivatuista, mahtaako onnistua ja millä taktiikalla?