Euffis, onko kimppatilaus fyllin puolella? Jos täältä saa mukaan tulla, olen heti valmis kuin partiolainen!
Sainpa aikaan sitten viimein chilibonsaita käsittelevän kasvatusohjeen, vanhat kasvit hyöty- ja hupikäyttöön yhdellä kertaa!
Olkaapa hyvät: http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=105
Alla vielä kuva työn alla olevasta bonsai-chilistäni:
Terve! Amatöörillä olisi chilikysymys.
Keittiön ikkunalaudalla on huonovointinen chilintaimi. Se talvehtii jo toista vuotta ja teki kiitettävästi chilipalkoja viime kesänä, mutta se on hento ja lehdet ruskistuvat ja kuivuvat hoidonyrityksistä huolimatta. Kysymykseni siis kuuluu: miten ihmeessä tämä parka pukkaa nyt, marraskuun pimeydessä, kukkaa? annanko kukkia vaan vai mitä pitäisi tehdä? pelkään, että kukkimisyritys vie viimeisetkin voimat paralta…
Itellä ihan samainen ongelma - Orange Habanerossa, talvehtivassa on varmaan 20 kukkaa, osa auki, osa nupulla.Mitä teen? Revinkö ne pois?
Euffis on ehdottanut kimppaa Jungle Seedsiltä ja itse viestiketju on täällä.
Liisukka, kiitos, kun toimit tässä vara-Euffiksena! ;=))
Joo kiitti täältäkin. Harhauduin eilen tutkimaan ko. sivustoa tarkemmin ja unohduin sille reissulle. Chilejä siellä ei ole paljoa, olikohan noissa pari lajiketta jota en ole viljellyt. Mutta eksoottiset puuvartiset kyllä ovat kiinnostavia… tällä tiedolla en vielä varaa paikkaa, koska menossa on vähän liian paljon hankintapuolella. Harmitata kuitenkin… taas.
Niin itse revin kyllä tylysti tähän aikaa kukat pois, ei aavistustakaan onko oikein. Niin tai itse asiassa olen leikannut varret huomattavan lyhyiksi, pl. mm. Rocotot, joita leikkelin vain vähän (keinovalo apuna).
Minä kun meinasin tämän Trinidad Seasoning:n antaa kukkia ihan rauhassa
Kyllähän jotkut sadottavat läpi vuoden, mutta mulla on huonot ikkunat valon puoleen, ja 400W natikka taas kiskoo kulutuslukemat semmoisiksi, että talvetettavat (alun toistakymmentä) saavat tyytyä ylläpitovaloon kunnes ensimmäiset uudet taimet nousevat (siis joskus joulukuun lopulla tai tammikuun alussa).
Talvetettavat chilit ja paprikat (yhteensä 12) asustavat makuuhuoneessa eteläikkunalla. Vanhoista ikkunoista saavat karaisua vedon muodossa ja huoneen puolelta lämpöä.
Hyvin ainakin Bolivian Rainbow:kin pärjää -sekin alkaa työntämään nuppua.
Vaan jospa se kevät jo tuleekin, jospa talvi olikin tässä?
Taidan nyppiä kukat pois nimeämättömästä chilistäni, sen verran surkealta se näyttää. Lieneekö sillä joku vitamiininpuutos kun jo kesällä kaikki lehdet ruskettuivat ja kuivuivat kippuraan vaikka vettä se sai tarpeeksi?
Liekö kuule punkkeja ollut sun chilissäs?..
Onkos tämän näköiset chilit Suomessa tuttuja? Oli ihan pakko ostaa siemeniä.
Jännää, sain vasta ihan äsken muistutuksen tästä uudesta tähän ketjuun tulleesta viestistä. Se näyttää kuitenkin kirjoitetun jo eilen klo 14. Ihmettelen vaan ääneen tässä samalla kun mietin omien chilin siemenien kylvämisajankohtaa. Suoraa valoa kun ei ikkunoihin oikein tule, niin paras varmaan jättää kylvö ihan helmikuun loppuun tai ehtisiköhän ne vielä maaliskuussa kylvettynäkin satoa kesän aikana antamaan? Se laji oli se sweet banana, muistaakseni.
No aika… herkun näköinenhän tuommoinen chili on…
Jutita, olen lähes sanaton :))
jutita! vähemmästäkin reps reps-… ja seuraavaksi kai sitten kilpaillaan, kuka kasvattaa isoimman…:=)
Joo, aikas pieni…=D
…tai iso käsi. wirn
Mikähän sitten liekään tuon jutitan chililajikkeen nimi - en hirvene edes kuvitella, minähän olen siveä naisihminen…