Puumuu, ne Chilin siemenet ovat "Sweet banana", mieto. Onko sinulla siitä kokemusta? Kenties joku muukin tietää kyseisestä lajista?
Voisiko chilini olla joku rocotillo?? (taas on ilta mennyt chilisivuilla…)
Vois olla vaikka Rocotillo Twins. Hyvää lajiketemusta mulla, kun pitää yrittää arvata siitä, mitä siemenketjukirjeissä tietää liikkuneen eikä suinkaan ko. kasvin ulkonäöstä:-) ... ai niin, edelliseen liittyen, kuva otettuna altapäin (hedelmän pohjasta) erottelisi jonkin verran lajikkeita pois.
Niin Nuu: nimensä mukaisesti mieto ja makea. En ole kasvattanut itse mutta maistellut muutamaan kertaan. Tekisi kyllä mieli kokeilla kasvattaa Hot Bananaa... ja kylvöaika... ehkä helmikuu? jo joku tietää paremmin niin antaa palaa. Riippuu vähän siitäkin, aikooko käyttää keinovaloja apuna. Kylvö matalaan, jotkut idättävät minigripeissä paperin välissä tai kahvinsuodattimissa (hyvä kuulemma, ainakin Infernossa joku kehui).
Suomettaren siemenkirjeestä sen Sweet Banana-chilin siemeniä sain. Olisko Suometar kuulolla sen verran että voisi kertoa mihin aikaan kylvö kannattaisi tehdä. Ei siis ole kasvihuonetta, pelkkä ikkunalauta kasvatuspaikkana siihen saakka kunnes ulos pihalle voi siirtää. Kasvihuoneen varmaan hommaan ensi kesän aikana, mutta tähän ensimmäiseen chilikokeiluun ei sellaista ylellisyyttä ole vielä tarjolla.
Olen netistä löytänyt kyllä kuvia kyseisestä chilistä, mutta en kasvatusohjeita, ja niitähän ensikertalainen kaipailee saadakseen onnistumisia.
http://www.saunalahti.fi/~thietavu/
Tuolta löytyy tietoa. Klikkaa sivuvalikosta kasvatus.
Noilla ohjeilla pääsee varmasti hyvin alkuun.
Ette kuitenkaan usko, mutta yritän....laitoin toissailtana osan uusista chilin siemenistäni multaan!!!Ne on sellaisia osa, joiden itäminen saattaa kestää, baccatumia ja chinenseä.Viime vuonna kun laitoin ekat chilit, niin se oli tammikuun ihan ekoja päiviä.Osa chileistä, varsinkin nuo Chinenset taitaa olla aika paljon hitaampia, kuin C.annuumit.Miulla on tuolla "SE KOMERO" valoineen odottelemassa!!!Yhden lajikkeen olen kylvänyt jo elokuussa, se on pikkuinen ja suloinen taimi nytJoten kai miusta vielä kunnon eläjä tulee, kun kylvöjäkin teen ja ensi vuoteen uskallan uskoa ja toivoaKiitos siunattu puutarhailu-hulluus, se pitää jalat maassa ja uskon elämänsyrjässä!
NUU:Laita vaikka sillon tammi-helmikuussa, jos siula ei oo mitään ihmeempiä tiloja.Miulla ei se Sweet Banana kasvanut kovinkaan järeäksi puskaksi, en tiedä mitä tein väärin, mutta muutaman hedelmän sain ja ihania olivat!
Kiitos tiedosta sera1. Käynpä kurkkimassa mitä sieltä löytyy!
Osittainen sadonkorjuu kasvihuoneesta:
Isompana kyseinen kuva näyttää vähän paremmalta eli klikkaa tästä!
Pian PALJON uusia kuvia tulossa: www.fatalii.net
Suometar!!! Ihanaa nähdä sinut täällä taas! Pitäisköhän minunkin aloitella noiden chilien kanssa nyt jo…
Euffis, ehdottomasti!Tilailin tuolta fataliin kaupasta vaikka mitä kaikkea ihanaa ja en malttanut olla kylvämättä!Laitoin kaksi siementä per lajike multaan, joten jossain vaiheessa, jos ne itää niin jakelen sitten ylimääräiset pois - kun pitäähän sitä tilaa keväällä olla, kun varsinaiset kylvöt alkavat ;D
Eka chili-laji on itänyt ja ihan kaksinkappalein on taimia!
Tässä muutama uusi chilikuva, satokuvia, kuvia työn alla olevista bonsai-chileistä sekä ensi kauden vesiviljely-kasvarisuunnitelma!
http://fatalii.net/chile/?u=g&c=new&d=2007-11-16
Mielenkiintoinen risteytys tuo Lemon Drop x PI 441551.
Mie meinasin kokeilla kasvattaa yhtä risteytymää: Dutch - Habanero, siemenet mullassa, muttei elonmerkkejä vielä näky.
Ja todistaakseni, että olen todellakin umpihullu ja aina vaan hullummaksi mennee: Fatalii Yellow ja Naga Morich itäneet.
Ja elokuussa kylvetty Turbopube(joka menee jo ruukunvaihtoon) näyttää tälle:
Aiaiai. Hyvä kun muistutit, pitää laittaa tilaukset sisään. Kohtahan on jo kylvöjen aika (aloitan yleensä tammikuussa nimenomaan chileillä). Ja jipii, viikko sitten tuli kirje, että meidän taloyhtiön isoon remonttiin on lisätty myös parvekelasitus, jonka asennusajaksi annettiin toukokuu. Joten joutuu varmasti kylvämään entistä enemmän.
Chilien idätyksen aika alkaa olla tosiaan käsillä… hitaimmat aloitan itse tässä nyt lähipäivinä (Esim. rocotot) ja siitä sitten eteenpäin aina maaliskuulle asti.
Chilinsiemenillekin… “tarjoilin” tuolla toisaalla uutta kimppatilausta…vink, vink
Tässä olisi yksi mukaantulija… jos joku innostuisi!
En minä ole mitään muuta paikkaa huomannut(?) Niin siis voisi kiinnostaa, vallankin kun dollarin nykykursseilla saisi rapakon takaa ihan mielenkiintoisia lajikkeita kokeiluun. Vai mistä oli tarkoitus?
Jeps, minä pistän ekat chilit multiin ehkä joulukuun puolenvälin paikkeilla, tosin mm. Rocotot taitavat selvitä talven yli eli niitä ei tarvitse sitten edes uusia.