Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Kalan perkuuseen ja siivoukseen on kanssa hyviä....

Uusia chilikuvia kasvihuoneelta: http://fatalii.net/chile/?u=g&c=new&d=2007-10-10

Muutama esimerkki:
(Nämä löytyvät suurempina ylläolevasta linkistä)

Suurin osa kasveista on yli 2m korkeita mitä ei välttämättä kuvasta oikein näe. :)

Siemeniä laatulajikkeisiin:

http://fatalii.shop.wosbee.com/

Nonih. Taas joudun sortumaan. Rustaan tilauksen heti kun ehdin ja ryhdyn haaveilemaan ensi kesästä.

Tänä vuonna on chileistä tullut erityisen hyvä sato ja vieläkin siellä kypsytään kovasti. Ei tule pulaa talven aikan .

Kylläpä nuo Chilit kasvaa isoiksi, jos on oikeanlaiset olosuhteet ja osaa kasvattaa. Toisaalta, hyvä, ettei minun pienessä paikassa kasvaneet noin isoiksi. Satoa tuli kumminkin itselle ja nuorisolle, hyvä niin. Eipä sitä olisi muuta tarvinnutkaan.

Tässä viimeiset, nyt ei tule enää, nappasin varret poikki ja laatikot ulos kasvarista.

Tarleena, onko niissä hedelmiä? Mikäli suihkutuksella ei häviä. Siis vie suihkuun.., voisi kokeilla Bio Kill - suihketta. Tappaa ötökät ja häviää muutamien viikkojen kuluessa. Sitä saa myymälöistä joissa puutarha tavaraa, siemeniä ym. On pieni suihkepullo..

Ötökät ovat varmasti kirvoja, kirppoja ei chilit kiinnosta ja kirppa-aika on jo ohikin. Kirvat sensijaan rakastavat chilejä ja paprikoita. Lähtevät raidilla tai vastaavalla. Jos hedelmiä, pitää pitää jonkinpituinen varoaika. Syömäkelvottomiksi myrkytys ei hedelmiä tee. Kannattanee myrkyttää aika nopeesti, koska kirvat ovat kovia leviämään muihinkin kasveihin.

Käsittääkseni kaikki chilit ovat monivuotisia kun vaan saa järjestettyä niille hyvät olosuhteet. Yleensä valoa on liian vähän ja ilma liian kuivaa.

Itsellä ötökkäongelma ratkes täysin yhdistelmällä mäntysuopa + neem-öljy.

Mäntysuovan tehtävä on tukehduttaa kirvat.

Sellainen 3-5% liuos on hyvä, käytännössä mäntysuopapullosta tulee lirautettua reilusti veden sekaan niin että liuos tuntuu sopivan liukkaalta.

Perinpohjaisen kasvien suopaamisen jälkeen on hyvä antaa suovan tukahduttaa viimeisetkin kirvat... tuollainen vartti lienee hyvä odotella jonka jälkeen suopa kannattaa huuhdella pois.

Seuraavaksi sitten huolellinen käsittely neem-öljyllä. Sitä saa vaikkapa viherpeukusta (www.viherpeukku.com).

Neemin idea on pitää kirvat pois kasveista... pelkän suopauksen jälkeen saattavat iskeä helposti uudelleen pian.

Tätä käsittelyä kun toistaa aina tarpeen mukaan niin kirvaongelma on poissa kokonaan!

Pitäisi tehota myös vihannespunkkeihin.

Ja mikä parasta... ei myrkkyjä eikä varoaikoja!

No hyvä, kun löytyi myrkytön vaihtoehto! Täytyykin pitää mielessä jos tuo ongelma kohdalle tulee, vaikka muissakin kasveissa.

Kiitos vinkeistä, viestitän heti eteenpäin. On niissä komeat hedelmät.

Hm, uskaltaisikohan chilit tuoda sisätiloihin tuon mäntysuopa+neem-käsittelyn jälkeen.. Viime syksynä chilien ja paprikoiden mukana tuli sisälle vihannespunkki ja se oli sitten menoa se. Huomasin liian myöhään mikä oli vikana, kaikki sisäkukat kuolisurullinen.

Kasvaria syyssiivotessani totesin että taitaa vihannespunkki jyllätä siellä edelleen (mihin se sieltä ois kadonnutkaan..). Nyt arveluttaa tosi paljon tuoda chilejä sisälle... Heh, toissayön pakkasten jälkeen tosin kaikkia ei tarvitse sisälle tuodakaansilmän isku. Mut parhaimmat olis vielä hengissä...

Mulla oli aikanaan vihannespunkki kestoriesana kun kasvatustilassa oli liian lämmintä ja kuivaa.

Olosuhteita hieman muutamalla (jos mahdollista) saa ihmeitä aikaan.

Itse talvetan vain sellaiset lajikkeet jotka ovat harvinaisia, hankalia idättää, tai muuten vaan erityisen hyödyllisiä kasveja. Lisäksi on fiksua leikata talvehditettavat lajikkeet mahdollisimman pieneksi kahdestakin syystä: Ne vievät vähemmän tilaa ja jos niihin ötökät iskevät, on ötökät helpompi saada hoidettua pois pienistä lehvästöistä.

Sellaiset takuuvarmat tuottajalajikkeet kannattaa talvehdittamisen sijaan suosiolla idättää kauden alussa (useimmat jo vuodenvaihteessa, jotkin pitkän kauden vaativat (esim rocotot) jopa kuukautta paria aiemmin (pian!)).

Tässä lisää tuoreita chilikuvia kasvihuoneestani ja sen ympäriltä: http://fatalii.net/chile/?u=g&c=new&d=2007-10-12

Thänks, Fataliisilmän isku. Mä kun olen "hiukan" mattimyöhänen aina kasvukauden aloittelussa, oli kyse sitten chileistä tai jättikurpitsoista, niin mun sato alkaa vasta nyt kypsyä.. Mutta, jospa mä olisinkin tosi myöhäinen, niin myöhäinen että olisinkin aikainen! Eli seuraavat siemenet multiin jo piansilmän isku.

Ne nyt kasvavat jätän suosiolla tuomatta sisälle... ens kesään mennessä ehtii kehitellä sitten parannuksia useampaankin asiaan.aurinko

Heips!

Pistin keväällä taas kokeeksi ruukkuun muutamia chilin siemeniä, siinähän ne kasvoivat kuin aina ennenkin ja jäin odottelemaan milloin ne kuolevat. Eivätpä kuolleetkaan vaan alkoivat kukkia! "Tökin" niitä kukkasia sitten pumpulipuikolla ja uskomatonta mutta totta se teki muutaman chilin. Ajattelin jälleen että nyt on jo liian myöhäinen syksy, että kypsyisivät mitenkään, mutta olin silti hyvin tyytyväinen, että sain ne tekemään "hedelmiä" =)

Nyt tilanne on kuitenkin se, että chilit alkavat kovasti paljon muuttua punaisiksi, ja kysymys kuuluukin, mistä tiedän milloin ne ovat kypsiä? Poimitaanko ne ja miten ja mitä sen jälkeen? Vai tippuvatko ne itsestään? Tällä hetkellä chilissäni siis on kolme palkoa ja varmaan 20 kukkaa! Lisäksi ongelmaksi on koitunut liian heikot varret jotka taipuvat chilien painosta.

-Anna-aloittelija

winyad, ensikertalainen olen minäkin, mutta kokeilen silti vastata. Itse sain ohjeeksi että chili on kypsä kun se on kypsän ''''''''''''''''värinen'''''''''''''''' - siis yleensä punainen tai keltainen, lajista riippuen. Eli kun palko on vaihtanut kokonaan värinsä punaiseen/keltaiseen, se on kypsä. Muista ottaa siemeniä talteen jos haluat kasvattaa samoja lajeja taas ensi vuonna! (Laita siemenet purkkiin kylmään veteen: kelluvat siemenet ovat mahoja eli eivät idä, vot heittää ne pois: pohjalle painuvat siemenet ovat itämiskelpoisia). Itse olen napsinut kypsiä chilejä saksilla, ja käyttänyt pilkottuna ruokaan (osasta olen ottanut ensin siemet talteen). Voit myös kuivattaa chilipalkoja. Varsien taipuminen ei ole ainakaan itselläni koitunut ongelmaksi: varret ovat kestäneet ihan hyvin taipumisesta huolimatta. Joitakin olen koettanut tukea.

Jos käsittelet tulisia lajeja niin muista pestä huolellisesti kätesi! Esim. silmien hierominen heti chilien käsittelyn jälkeen saattaa muuten kirvellä kovasti,,, silmän isku

Tosin asiaan kuuluuu, että useimmat tykkäävät syödä jotkin lajikkeet vihreänä. Kaikkein tavallisimmista lajikkeista mm. jalopenoista valta-osa tykkää enempi vihreänä kuin punaisena. Niin tietysti jalopenolajikkeita on kymmeniä ellei satoja (kuten Infernossa heitettiin) eli jokin sortti varmaan syödään sitten keltaisena tai kissa ties minkä värisenä. Joka tapauksessa ei tässä asiassa mitään suurta mokaa voi tehdä, kokeilee mikä omaan suuhun tai ruokiin sopii parhaiten.

Luulin kasvattavani rocotoa, mutta tämä onkin tosi mieto, eikä kai edes näytä rocotolta.. Tunnistaako joku??

Onkohan se jotain piemontea, vähän tuolta näyttää fataliin sivuilla olevat piemontet.

Kuinka vahvoja niiden pitäisi olla?

Tarvitsisin tietoa chilin kylvämisestä siemenestä. Suomettaren sekosiemenketjussa (kiitos vaan!)oli niin paljon chilin siemeniä, että otinhan niitä sitten muutaman kokeiluun vaikkei minulla kasvihuonetta olekaan. Pakko kokeilla kummiskin, vimma iski. Mutta siis tieto puuttuu. Mihin aikaan vuodesta siemenet kylvetään? Kuinka syvälle? Itävätkö pimeässä vai valoisassa? Kuinka kauan menee kylvöstä itämiseen?

Uskon että sieltä vanhalta pentin puolelta näihin löytyisi vastauksia, mutta kun nyt uutta penttiä eletään niin olisi hienoa jos täältä löytyisi asiaa chilistä ihan alusta alkaen. Enpä varmaan ole ainut joka näitä asioita pähkäilee siemenkirjeen chiliotannan jälkeen

Eltsu: Ainakin esim. Fakir ja Peri Peri - lajikkeet voisivat tulla kyseeseen. Tai sitten ulkomuisti tekee taas tepposet.

Nuu: riippuu mitä sorttia olet ottanut. Rocotot olisi kylvettävä viimeistään vuodenvaihteessa, mutta suurin osa lajikkista ehtii vielä helmikuullakin. Tavanomasia idatettäviä, lämmin paikka ja etteivät pääse itämisvaiheessa täysin kuivahtamaan. Aikaa voi mennä joskus järkyttävän paljon, mutta kyllä reuilussa parissa viikossa olisi jo oltava jotain elämän merkkejä. Riippuu lajikkeestakin miten nopeasti itää ja miten nopeasti alkaa antamaan satoa. Periaatteessa aika helppoja kasveja. Ja sama varoitus kuin esim. tomaattien kanssa: ei kannata pistää itämään suuria määriä, voi olla että kaikki itävät.

Kiitos puumuu! Etsinpä niistä lisää tietoa.

Muitakin ehdotuksia saa vielä laittaa :slight_smile: