Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Minä olen parikin chilisoosin ohjetta tuonne edelliselle sivulle laittanut. Mutta kuukkeloin sanalla chilisalsa (suomenkieliset sivut) ja sain jonninverran tuloksia. Ehkä haastavin voisi olla tämä

Chilisalsa

Jos tuon verran laittaa chiliä niin on jonniivverran tulista! Tai sitten minulla on perin tulisia jalapenoja.

Annesurfs, laitan näin julki omia salsakokeilujani

Versio 1:
n. 2 kg tomaattia, 4-8 chiliä (käytössä oli Long Slim), 1prk ananasmurskaa, vähän (oisko 2-3 rkl) ketsuppia, muutama tippa tabascoa ja ripaus suolaa ja tilkka balsamicoa.
Kalttaa tomaatit ja palastele. Paloittele chili. Kiehauta tilkka vettä kattilan pohjalla ja lisää tomskut ja chilit. Keitä vartin verran, sekoittele ja lisää vettä, jos tuntuu kuivivan. Lisää ananasmurska (mehut olen juonut), ja muut aineet. Keitä vielä vartti.
Säilyy jääkaapissa lasipurkissa avaaamattomana useamman viikon (kuukausia ei ole ehtinyt olla), avattunakin monta päivää (paitsi kun se syödään parissa päivässä pois..).

Versio 2: lisäksi 2 sipulia ja runsaasti valkosipulia (pieninä paloina) tomaatin kanssa kiehumaan.

Versio 3: jätä pois tabasco ja balsamico, herkkua ilmankin.

taisin jotain muutakin versiota kokeilla, mutta kun niitä vain testailee, ei muista enää...

Selitän hieman:  itse en voi raakaa tomaattia syödä, siksi tämä salsainnostus alkoikin. Sipulia meillä syö vain puolet perheestä, siksi tuo sipuliton versio. Käytän salsaa kastikkeissa, padoissa yms. ruuissa, sellaisenaan leivän päälle, tacoissa ja tortilloissa. Salaatinkin sekaan olen sitä laittanut antamaan säriä ja makua. Siis sehän käy mihin vaan! Kastikkeena grillatulle kanalle tai possulle...

Long Slim......

Tässä niitä ON ! Tulta ilman savua... menin maistamaan ihan vähän, suuta poltti ja kyyneleet valui noin puoli tuntui, vaikka piimää yritin hörppiä. Kukahan nämä syö? Taitaa jäädä poikien iloksi.

.. ja tulta tölkissä. laitoin säilöntätölkkiin, saa kokonaisina ottaa siitä ruoanvalmistukseen

Vuokkis, kauniita Long Slimejä sinulla!

Laita pakkaseen viipaleina ilma siemeniä, annos kerrallaan. Pahin tulisuus häipyy ja ne on näppärä nakata jäisenä ruoan sekaan. Tai säilö viipaleina liemeen, siinäkin se tulisuus laimenee kummasti.

Uusimmat lisätyt chilikuvat löytyy täältä: http://fatalii.net/chile/?u=g&c=new&d=2007-08-31

Muut chiliaiheiset päivitykset etusivulta http://www.fatalii.net

Nyt tuli ongelma: ulkona olleet chilit piti nostaa sisätiloihin. Kaikissa on vihreitä chilinraakileita. Kummassako viihtyvät nyt paremmin: apukeittiön lännenpuoleisella ikkunalla, sisälämpötila 22 astetta ja kuiva ilma; vaiko puolihämärässä varastossa (ikkunat pohjoiseen ja itään), lämpötila noin 15 astetta ja kostea ilna?

Onko sisällä liian kuivaa ja varastossa liian hämärää, kumpi lie pienempi paha?

Jos ei löydy lisävaloa, niin sitten aurinkoisimmalle / valoisimmalle ikkunalle!

En tiedä, mitä lajikkeita sinulla kasvaa, mutta Baccatumit ainakin selivävät huonoissakin oloissa yli talven.

Olen muuten kirjoitellut tänne enemmänkin, mutta jotenkin tuo kolmivaiheinen viestinlisäys on hämännyt eikä ole sitten onnistunut, eipä harmita, kun kirjoittaa pitkän viestin eikä sitä näykään missään....

Suurin osa noista taitaa olla yksivuotisia, elättelen silti toivoa että jaksaisivat sisällä kypsyttää raakileet.

Mitähän niitä on - Cerrapeno, Thai Dragoon, Bolivian Rainbow, Chinese five colour, Cayenne Golden, Favourit orange,... osa koristechilejä mutta olisi kiva saada nekin kypsiksi.

Totta kai ne kypsyy!

Itse otin viime vuonna kaikki sisään, jalapenot suuttuivat ja tiputtelivat lehtiään, mutta kyllä ne kypsytti hedelmänsä...marjansa...palkonsa siis! Baccatumit (Lemon Drop, Aji Cristal) säilyivät hengissä ja rupesivat kukkimaan joskus maaliskuussa.

Katsos luulin, että haluat niiden kaikkien elävän ensi kevääseen. Ei sekään mahdotonta ole, kunhan saisivat mahd. paljon valoa - ikkunalla ja / tai  ESL-valoa, eikä saa kastella liikaa!

Bolivian Rainbowhan on ihan monivuotinen, ja kyllä nuo koristechilitkin tekee ihan syötäviä chilejä. En ole vielä maistanut, BR löytyy itseltäkin, kaikki muut lajikkeet olivatkin vieraampia! Kerro ilman muuta, mitkä olivat hyvänmakuisia!!

Kysynpä tällä chilipalstalla yleisemminkin syötäviin kasveihin liittyvää asiaa: voiko merileväuutetta antaa syötäville kasveille? Kesällä olen chileille antanut Biobactia, hyvin ovat voineet. Rocoto rojoja on kypsynyt tasaisesti koko kesän, aivan mahottoman tulisia ovat olleet. Firestormit kylvin liian myöhään, vasta nyt on puskissa raakileita. Olen ymmärtänyt, että merileväuute auttaisi kasveja selviämään talvesta sisällä, siksi kyselen. Jos saisin edes yhden Firestormin, niin saisin siemeniä ensi kevääksi.

Noblehill, kyllä voi. Käyppäs tuon nimimerkki Fataliin sivuilla,(fataliin ja Infernon suomenkielisillä sivuilla) varsinkin keskustelufoorumilta löytyy  hyviä lannoitevinkkejä.Ite olen päntännyt chilitietoa ja katotaan, saisinko ensi vuonna paremman sadon uusilla opeilla(miulle uusilla)

Kiitos neuvoista. Olen joskus aikaisemmin tuolla sivustolla käynyt, mutta jotenkin se on päässyt unohtumaan.

Jaaha, mun pitäisi chilit tuoda vissiin sisään ihan lähipäivinä. Ne ovat ihan tuossa terassilla vain ruukuissa. Jos jollain muullakin on pihalla (ei siis kasvihuoneessa) niin katsokaa, etteivät pääse paleltumaan.

Baccatumit pärjää ihmeen hyvin sisällä heikoissakin oloissa, ja alkavat sitten pukkaamaan kukkaa jo helmi-maaliskuussa!

Karmea ripsiäishyökkäys yhdessä Long Slim kasvustossa ! Nyt on öttisillä bileet, saivat niskalleen kiinalaista riisipontikkaa, kun ei tolua eikä mäntysuopaa ollut. (Maku ko juomalla on kuin vanhalla vehkeellä, ei kelpaa kellekkään naurua.)Mutta mikä on se takuuvarma konsti päästä niistä eroon ? En millään tohtisi vielä hävittää kasveja, kun olivat täynnä kypsyviä palkoja.

Sorry, jos on tyhmä kysymys, mutta naurua onko mitään ideaa kokeilla säilykkessä (vesi-suola-etikka-liemessä) olevien vihreiden pepperonien siemeniä laittaa itämään?Siis noiden kaupan purkkien. Onko siemenet pilalla? Onko merkitystä, jos on kokonaisina säilötyt palot tai viipaleet (joissa siemenet siis kosketuksissa tuon liemen kanssa)? Eihän kokeilu tietysti mitään maksa, mutta en viitsi nähdä vaivaa, jos on selvää etteivät ne sieltä lähde kasvamaan.

Onkohan noita mietoja pepperoneja siemeninä myynnissä, jos on, niin millähän nimellä ne kulkee?

Eihän kokeilu paljon tilaa vie, mutta kyllä minä luulisin siementen olevan pilalla. En itse viitsisi alkaa kokeilemaan.

Kun en itse syö noita, niin on vaikea sanoa tarkasti mitä ne siinä purkissa on, mutta jalapenoa voisin ekana veikata. Puutarhaliikkeistä ainakin saa erilaisten paprikoiden, chilien ja jalapenojen siemeniä.

Omista chileistä ja jalapenoista on sato kerätty tältä kesältä. Pilkoin chilit kappaleiksi ja keräsin siemeniä talteen (se teki niitä sittenkin!). Pesin käteni huolellisesti. Lähdin ajamaan mökiltä kotiin päin ja jossakin vaiheessa sitten kämmensyrjällä hieraisin nenääni. Karsea polte nokassa. Eiku järven rantaa huuhtomaan lisää. Ja kotiinpäästyäni pesin lisää nyrkkejäni, mutta iltaa myöten alkoi silmässä hiertämään. Ja hieraisin taas sillä kädellä. Ihan hillitön kirvely silmissä. Kääk! Tarvitsee varmaan hankkia kirurgin hanskoja, että voi pilkkoa chilejä?

Samaiset kokemukset nanikan kanssa chilien pilkkomisen jälkeen. Seuraavan kerran olin viisaampi ja laitoin kertakäyttö hanskat. Noista säilykkeiden siemenistä: Epäilenpä että ei niillä mitään tee. eiköhän ole kuumennettu ne chilit säilöntä vaiheessa..

Tuttu mies kävi heti chilinpilkkomisen jälkeen vessassa...

... ei tee kuulema samaa virhettä toista kertaa ... kirvelee ja pahasti naurua

Mutta minä jynssäsin saippualla ja harjalla ne nyrkkini ensin. Ja siihen silmienhieraisuunkin oli tunteja välissä. Ja monta käsienpesua.

Kävin muuten eilen saunassakin, mutta yhä edelleen suupieleen pikkaisen polttelee, kun tulee nyrkkiin nojattua tässä työpöydän ääressä...

Aivan aikuisten oikeasti, niitä kertakäyttöhanskoja saa kaupoista, jopa meidän kyläkauppias tilaa niitä isompia pakkauksia minulle. Apteekissa pari hassua paria maksoi yhtä paljon kuin kyläkaupasta laatikollinen.

Niistä on hyötyä muuallakin - punajuurten kuorimisessa, perkaamisessa, chilien kanssa - parasta niissä on se että näppituntuma säilyy. Ja voi pesun jälkeen käyttää uudelleen aika monta kertaa,

nimimerkillä Aina Niin Nuukana