Huh, onpa Millin chili päässytkin komeaksi!Paljon näkyy olevan palkoja!!!Ei sillä kirjeellä kiirus, laitat sit, ku saat valmiiksi.Miula on miltei samaa ongelmaa, et ei meinaa kypsyä.Ei tomaatti eikä chilitkään.Yksi paprikakin on kypsynyt ihan tajuttoman kauan.
Onkos tuo Millin chili apassi vai ymmärsinkö väärin? Minkäs takia minun apassi kasvaa toisinpäin, eli hedelmät maata kohden?
Ja pitääkö miun antaa Aji Cristalin muuttua keltaisesta punaiseksi, että se on kypsä?
Minä luulen, että sinun chili on kypsä keltaisena. Minun chili muuttui vihreästä suoraan tummanpunaiseksi. Ei missään vaiheessa ollut keltainen tai oranssikaan.
Chilini, Long Slim, alkaa jo punastelemaan. Kärjestä alkaen punastuu..
Miksiköhän muuten on tullut keltaisia lehtiä?
Jostain chili-sivuja plärätessäni, muistaakseni keltaisista lehdistä oli juttua niin, että kun kasvi alkaa kypsyttämään raakileitaan, se alkaa kellastaa lehtiä.Olikohan jotenkin noin.Ja olikohan peräti annuumien osalta erityisesti, en ole ihan varma(luettu tietoa viime aikoina niin hitosti chileistä,ettei kaikkea voi sanasta sanaan muistaa, joten sori, jos ei ihan pidä paikkaansa)Miullakin joissakin kasveissa on paljon keltaisia lehtiä, mutta esim. Orange Habanero on kaunis ja vihreä,ajettelin nostaa syksyllä sisälle.
Nappasin Orange Habanerosta, Aji Cristalista ja Fresnosta pistokkaita. Pitää katsoa mitä niille tapahtuu, saisko juurrutettua.Huomasin tässä taannoin sellaisen hauskan jutun, että olin kasvattanut 2 Aji Amarillon tainta ja keväällä taimia jakaessani ympäri kyliä, olin antanutkin molemmat Amarillot ystäville! Saan kuulema mennä pistokkaan hakemaan itelle juurrutettavaksija hänellä on siinä chilejäkin, että saan maistiasetkin mukaan!Parvekkeella on sankossa kasvattanut ja hyvin kun kuulema menestynyt.Itellä Cristal on aika muhkeasti kasvattanut palkoja, Habanerossa on tuhottomasti kukkia.Sweet Banana oli tänään aika lähelle kypsä, poimin sen ruokaan ja maistelin myös raakana.Hyvänmakuinen, eikä yhtään tulinen.
Olen opiskellut eri lajikkeista tässä ja listaa onkin jo kertynyt, että mitäkä ensi vuonna kasvattaisikaan...Pink Habanero,Aji Habanero ja Champion on ainakin listalla, että jos kellä on niistä ylimääräisiä siemeniä, otan ilolla vastaan ja vaihdossakin on jotain tarjota
Huh, kone näyttää toimivan! Meillä on ollu tietsikka rikki melkein viikon, ja kauheat vieroitusoireet pentistä, kun ei ole päässyt nettiin. No nyt näyttää viimein pelittävän.
Kuvassani on tosiaan Apache, joka on ihan hyvinvoiva, vaikka pudottelikin ne kaikki palonalut. Yhtään lehteä ei ole kellastunut eikä yhtään isoja palkoja ole pudonnut.
Ensimmäinen palko kypsyi, ja sormet syyhyten avasin sen. Ja mitä mitä mitä, siellä ei ollut yhtään siementä sisällä! Nyt odottelen seuraavien kypsymistä, jos niistä jotain löytyisi. Apassi taitaa olla niitä F1 hybridejä, mutta eikö niissäkin pitäisi siemeniä olla?? Itse chili oli makunsa puolesta kärjestään ihan paprikan veroinen, mutta sitten tyveä kohden edetessä alkoi sitä potkuakin löytymään. Ihan ok makuinen se oli esim. mausteeksi, kun en ole niin suuri chilin rakastaja, että kävisin palkoja syömään ihan paljaaltaan.
Minulla ei ole Apachesta aikaisempia kokemuksia, mutta noin äkkiseltään tulee mieleen, että palot kasvavat aina samaan suuntaan. Jos ne kasvavat alaspäin, niin olisikohan kyseessä joku muu chili?
Kyllä siinä Nelsonin pussissa luki Apache F1. Ja pussin kuvassakin ne kasvoivat alaspäin, nyt kun surffasin sen kuvan taas uudestaan esiin. Vaan eipä sillä väliä ole. Ei ne ole sitä 7 senttiä pitkiäkään kuin mitä luvattiin, mutta siitä syytän kyllä itseäni ja huonoa lannoitusta.
Mutta eipä ole siemeniä näkynyt minullakaan. Eikä isäntä paprikaksi sitä kehunut. Tulta ja tappuraa riitti. Vaaleaa leipää meni pahimpaan poltteeseen. Jalapenoa maistoi viime viikolla ja sitä kehui, että ihan hyvää syötävää, ei pala suu.
Hmm, minä ostin taimena ja lapussa lukee myös Apache. Omituista, ehkä minulla on sitten jotain muuta kuin apassi. Kärki, siis todella ihan kärki, ei ollut tulista ollenkaan. Puhun nyt siis ihan millien levyisistä paloista. Seuraava siivu oli jo tuhdimpi, ja mieleen ei tullutkaan laitaaa isoa palaa suuhun kerralla...
Löysin kylmävarastosta jostain laatikosta purkillisen thai-chilin siemeniä muutaman vuoden takaa. Onkohan niillä vielä mitään realistisia mahdollisuuksia itää, vai heitänkö suoraan roskiin?
Muistan ostaneeni niitä thaimaalaisesta hedelmä-kasviskaupasta, olivat sellaisia aivan pikkuisia ja himpskatin tulisia...
Tulipa valmiiksi mieleen, miten Chilejä voi säilöä? En haluaisi kuivatella, kun chili-jauhetta saa kaupastakin.
Sajoha, aina kannattaa yrittää!
Chilejä voi pakastaa, säilöä öljyyn tai etikkaliemiin.
Viime vuonna (17.9.06) kokeilin tehdä chilisoosia ja onnistuin yli odotusten. Chilini olivat hyvin, hyvin tulista lajiketta.Tässä ohje:
Tomaattia kasvihuoneesta pilkottuna noin litra suoraan kattilaan ilman vettä hiljaiselle tulelle muhimaan. Sekaan kolme pikkulillin mittaista chiliä pieniksi pilkottuna. Valkosipulijauhetta, kuivattua sipulia ja chilijauhetta ronskisti. Loraus felix-makukurkkulientä (etikka loppui eilen), juustokuminaa, suolaa ja sokeria.
Muhitin aika kauan joten sain seoksesta oikean vahvuista möhnää. Purkitin pilttipurkkeihin.
Sitten 28.9.06: Nyt laitoin tomaattia pilkottuna yli litran verran, 5 jalapenoa tosi pieneksi pilkottuna, ananasmurskapurkillisen, yhden punaisen paprikan (sellainenkin oli kypsynyt), etikkaa noin puoli desiä, chilijauhetta, juustokuminaa (jeeraa), sokeria, valkosipulia ja sipulia.
Annoin muhia ja lopuksi sekoitin vielä noin ruokalusikallisen maissijauhoa (kylmään vesitilkkaan liotettuna), se kiinteytti sekoitusta sopivasti. Maistoin ja tuntui vähän ohuelta se maku joten pruikkasin ketsuppia vielä ronskisti.
Tuli tulisempaa ja eri makuista ja näköistä kun 17.9. mutta hyvää silti.
Nimitin tuotoksen "Aikuisten ketsupiksi" .
Nämä em. on syöty kovasti säännöstellen, ja esim. meillä kumikiekoiksi ristityt einespitsat maistuvat vallan herkulta kun jommalla kummalla chilisoosilla ne päällystää.
Kesän kakkossato on pikkuisessa chilintaimessani valmistumassa, mukä saattaa selittää lehtien kellastumisen ja putoilemisen kuten Suometar ehdotti. Mutta edelleen ihmettelen pienenpieniä ''rupia'' tai nystyröitä, jotka näyttävät kiusaavan lehtiä. Voisiko se olla tauti, bakteeri, virus vai onko juurissa tuholaisia vai mikä ihme? Pliis, hyvät ekspertit, kertokaa miten siitä pääsee eroon!
Minulla on sekä chilien ja tomaattien molenpien kanssa sama ongelma. Kummassakin on raakileita kymmeniä mutta ne eivät kypsy vaikka ovat
jo ikuisuuden siellä roikkuneet. Lannoittanut olen koko kesän ja aurinkoa saavat koko päivän. kasvihuoneessa ovat joten vilukaan ei luulisi vaivaavan. onko ideoita mitä tehdä. molemmat ovat muuten ihan terveen näköisiä.
Muuumi, miulla on kans chilien kanssa hiljaista - sieltä täältä saan satoa kerättyä, mutta yhdessäkin puskassa on tosiaan kymmeniä palkoja - täysin vihreänä.Jospa ne siitä pikkuhiljaa alkaavat kypsyä.
Chilien ystäville kysymys: Mistä eri lajikkeista teette ruokaa ja millaista ruokaa?(otsakkeen voisi myös jonnekin tehdä, jos riittää reseptejä...)Itellä olis nyt tuolla muhimassa eka tomaatti-chili-soossi, jonka aion käyttää pizzapohjaan. Laitoin about 0,5-1 litraa tomaatteja ja yhden kokonaisen Fresnon ja ei siinä kastikkeessa potkua ollut yhtään. Makua kyllä, etikkaa ei kotona ollutkaan, vaikka niin muistelin.Noh, idea olisi siis, että mitä määriä ja mitä lajikkeita mätätte minkäkin tyyppisiin ruokiin?Onko esim. kanan kanssa joku erityisen hyvä? Ja mikä käy tomaattipohjaisiin ruokiin?
Fresno kasvarissa.Ei millään meinaa alkaa kypsyä.Olenkohan 2-3 punaista chiliä kerännyt tästä.
Chilisalsan resepti hakusessa!
Eli jos jollain on hyväksi havaittu, kokeiltu resepti, niin voisitko laittaa?
Käytämme paljon ostosalsaa tortilloihin yms, ja nyt olisi chilejä tulossa omasta takaa. Tuoreena niitä menee tietysti siivuina, ja sit ruoanlaitossa, mutta kaipaisin herkullisia reseptejä chilisalsaan ja ehkä johonkin muuhunkin chilisäilykkeeseen.
Ei niitä chilejä aivan kauheasti tule, mutta kumminkin enemmän kuin saamme päivittäin käytettyä!