niin moi tota sitä vaan ette missähän mullassa chilejä kannataisi alkaa kasvataa kun ei ole vielä kokomusta chileistä nepeistä on
Mulla JALAPENOn siemet alkoi itämään alle viikossa sellaisessa mullassa että n. 3/4 kaktusmultaa, 1/10 perennamultaa ja 1/5 pihamaalta otettua karkeaa hiekkaa..
Tosin pihamaalta taisi tulla yksi mato yhteen purkkiin hiekan seassa.. Cumari o passarinho ja toinen.. joku red ( ei nyt muista ) ovat vielä itämättä.
moi olen tilaamassa chilin siemeniä miten ne pitäisi istutta kun ne tulevat?
Miekin olen ihan aloittelija.
Laitoin siemenet kaupasta ostettuun halpaan ( n. 5 e ) kasvihuoneeseen jota tuulettelen useasti.
Käypä katsoon Infernon sivuilta, siellä paljon neuvoja kasvatukseen
http://www.saunalahti.fi/~thietavu/
Sain Chilin alun toukokuun lopussa, ja se oli suht. hontelo. Leikkasin se surutta lyhyeksi ja toin työpaikalleni ikkunan eteen. Sitä on hoidettu vähän niin sun näin. Muutamassa viikossa se kuitenkin teki äkkipyrähdyksen ja kasvoi lähelle ikkunan yläverholautaa. Nyt siinä on 11 chilin alkua. Viikonlopun jälkeen se on aina aika nuutunut, joten se tarvitsee maanantaisin paljon vettä. Lehdet ovat hieman nuutuneita, mikä ilmeisesti kuuluu tälle lajille? Minulla ei ole ennen chiliä ollutkaan, joten se on ihan uusi tuttavuus, ja nyt olen siihen ihan ihastunut. Juurrutin siitä otetun oksan ja vein kotiin, ja nyt siinäkin on jo yksi chilin alku. Kunpa ne vielä tulisivat punaisiksikin.
Tässä tämä Hot Tree Pepper ja kuvaan mahtui 4 chiliä:
Vau!
Saa nähdä kasvaako mun iduista mitään vai kokeeko meidän pieni asuntomme chilivalloituksen.. ajattelinkin jättää hankkimatta mitään viherkasveja enää ja harkita näitä syötäviä kasveja niiden tilalle..
Mulla kiinanruusuki ku kituu
Jos tuo kasvaa minun hoidossani, niin kyllä varmasti sinunkin! Tämän kukkapurkkikin on ylhäältä alas asti halki ja multa taitaa olla -mitä lie- multaa, vanhaa ainakin. Valkoista koristekiveä pinnalla.
Nyt on mun JALAPENOISSA kolme puolen sentin pituista itua.. Lauantaina vasta kylvin
Innokkaana olen seurannut niiden kasvua kohti aurinkoa ja nyt näyttää tahti kiihtyvän. Muut siemenet eivät vieläkään ole itäneet.
Huomenta kaikille....meillä on nyt chileihin tullut sellaisia ihan pieniä mustia ötököitä, mitähän ne on ? Sen lisäksi kaikki puskat pudottelevat lehtensä pois. Vietiin äsken kaikki pihalle kun ovat sisällä kasvaneet tähän saakka. Kaikissa on hedelmiä, miten niiden kans nyt vois menetellä ? Voiko noita ötököitä jollain myrkyttää vai ovatko kaikki pojan chilit nyt kuoleman omia ?
Uusin aamuisen kysymykseni tuossa edellä, jos joku ehtisi neuvomaan.... en millään nyt ehdi kaikkea aikaisemmin kirjoitettua lukemaan tähän hätään....
Kokeile nyt ensiksi mäntysuopaliuoksella käsittelyä. Jos se ei auta, niin sitten pitänee turvautua jytympiin aineisiin. Niissä pitää huomioida kuitenkin varoaika syötäviin kasveihin käytettäessä.
Olen todennut ötököiden karkoitukseen hyväksi raparperistä tehdyn karkoitteen. Silppua raparperinlehtiä ämpäriin,
kaada kiehuvaa vettä päälle ja anna tekeytyä yön yli. Voit lisätä liuokseen mäntysuopaa ja nokkosta. Siivilöi liuos ja laita sumutinpulloon.
Laitan tämän tännekin...Nyt olis tarjolla tuoreita chilin siemeniä.
Vaihdossa voi tarjota mm. esikon, akileijan, kellokukkien tai chilien siemeniä. Myös muut perennan siemenet on tervetulleita
Keltainen chili, lajike ei tiedossa.VAHVA.
Numex Twilight, erittäinen vahva, koristeellinen ja sopii sisälle kokonsa puolesta.
Punainen chili, ei mikään äly-vahva, pitkulaisen mallinen.Kasvaa sankossa ja näyttä olevan satoisa(nyt 15 raakiletta kypsymässä)
Keltainen chili, maku aluksi paprikainen, hedelmäinen.Tulisuus tulee hieman viiveillä, mut on joku keskivahva korkeintaan.
Fresnon siemeniä, puhtaudesta en ole varma, mutta vahvuutta tuntuu löytyvän.
Myös KELTAISTA ruukkupaprikaa on siemenenä, jos joku haluaa.
Hölöllä saapi yhteyttä
Nyt ne mun jalapenot oli vielä kaks siementä lisää iduttaneet.. huimaa, jo puolet siemenistä kasvaneet alle viikossa... tosin kaksi muuta lajiketta ei edes yritä
Temskukka hei! Miten niiden lähettämieni chilien kävi?
Voivat hyvin ja elelevät kasvihuoneessa. Yritän niiden kaikkien talvettamista nyt vähän tuntuvammalla harrastuksella kuin tähän asti. Eteläikkunalle aion ne laittaa tupaan, saa nähdä.
Onko kukaan käyttänyt V¤peukulta chileille tarkoitettuja lannokkeita? Olen chili-oppia ottanut ja päässyt hieman jyvälle, et tuolla myynnissä olevat olis parempia monellakin tapaa, kuin esim. kanankakka.Putelit vaan on älyttömän isoja.
Oletteko chiliharrastajat koskaan joutuneet sellaisen kasvitaudin/tuholaisen kanssa tekemisiin, että lehtiin ilmestyy pienenpieniä nystyröitä, jonka jälkeen lehdet nahistuvat pois? En ole löytänyt mitään hyönteisiä lehdistä, joten epäilen, että kasvissa on jokin virus, muu tauti tai juurissa ja kasvin sisällä on jotain pieneliöitä. Osaatteko viisaammat arvuutella, mistä on kyse ja kuinka ongelmasta pääsisi eroon? Kyseessä on toista vuotta keittiön ikkunalaudalla kasvava puolimetrinen hento taimi. Kiitos neuvoista/ohjeista!
Meillä on tainnut chileillle nyt käydä köpelösti. Melkein kaikki ovat pudottaneet melkein kaikki lehtensä. Hedelmät roikkuvat rungoissa mutta lehtiä ei ole kuin muutamia latvoissa. Poika suihkutteli niitä ulkona niitten ötököitten vuoksi viime viikolla sillä mäntynesteseoksella. Lehtiä ne tiputtelivat jo sitä ennenkin. Olisko sitten että niitä on kasteltu liikaa ? Luulen että kuivuudesta ei ole kärsineet.
Ei tartte noita sitten ainakaan talvettaa.... harmi !
Meillä taasen ensimmäinen Apassipalko alkaa hienoisesti punastua.. vihdoin. Chili on kyllä pudottanut todella paljon sellaisia minimaalisen pieniä chilinalkuja, mutta uskon ja toivon sen karsivan vain ylituotantoa. Toivottavasti.
No, tämä kun kypsyy kokonaan, niin saan Suomettaren siemenkirjeenkin viimein lähtemään. Mikään kun ei ole ottanut kypsyäkseen viime aikoina.