Chili, Capsicum, osa 1, 04/2007-11/2013, Suljettu

Punkkeja, punkkeja, tietysti, eikä mitään jauhoaisia. Olenpa ihan pönttö. Ja todellakin, niihin eivät tehoa kun oikeat myrkyt - ehkä no-jaa.

Hih, meillä kotiutunut nuorukainen maistoi ekaa itse kasvattamaansa chiliä (Cherry Bomb). Sitä vaan ihmettelimme että mistä tietää koska ne on kypsiä korjattavaksi talteen.

Sainpas minäkin kunnnon naurut. Apacheni kypsytti ensin sellaisia parin mm mittaisia pikkuchilijä ja vihdoinkin nyt ihan kunnon kokoisia. Kotini miespuolinen asukki sitten niin reteenä pisti poskeensa kypsyneen apache-chilin. Seuraavat 15 minuuttia se sitten vedet silmissä oli hiljaa ja onnistui syömään kokonaisen leivän (siis ihan semmoisen kokonaisen pyöreän maalaisleivän!) ja litran maitoa! naurua Meinasin kuolla nauruun! naurua Kommentti oli vaan "Ei ne pikkuiset näin vahvoja ollu!" Itse en kyllä aio noita chilejä maistaa. Kaupan eineksetkin on liian maustettuja mun makuun (ja kamalan makuisia ne muutenkin on).

Mitä tänään syötäisiinnaurua

Juuri tulin kasvarista,näistä kaikista iso kiitos kuuluu Teille penttiläisille, kaikki siemenet näistä on teiltä tulleita.

Muiden lajikkeita ei tiedä, mutta pienet punaiset on "Numex Twilight".

Oikealla toinen keltainen menee naapuriin maisteltavaksi...Naapurin isäntä jo 2vk sit kyseli, et onko satoa tullu.

Kauniita voivat chilinkin kukat olla.
Tässä Lemon Drop:

CAP 1478

Orange Habanero pari päivää sitten:

Onko mahdollista, että se pyllystä on ihan mieto? Maisteltii kaverin kanssa ja hän sanoi,

että maistuu "ei millekkään" aluksi.Tyvestä uusi siivu ja johan alkoi maistua!Mutta tuli vaan mieleen, että olikohan tämä jo ristetynyt laji, vaikka kovastihan tuo

"Orange Habanerolta" noin niiku muuten näyttää

Ensimmäinen kukka vasta ilmaantunut.

Sweet Banana, onko se nyt sitten chili vai paprika? Mutta, onko tää nyt jo kypsä, vai muuttaako hää vielä väriä? Jommonen pötköhän tuo jo on!

Ystävät, nyt tarvitsisin viisautta! Voiko chilin kuivattaa huoneenlämmössä vai miten se tarkalleen ottaen tapahtuu? Osan olen pakastimeen huikannut, mut osa olis kiva kuivattaakkin ja tehdä sitten rouhetta.

Leikkaa siivuiksi ja kuivaa miedossa uuninlämmössä luukku hieman rakosillaan. Nyt ainakin meillä on ilmankosteus  suuri, että voi kuivuminen muuten kestää aika kauan.

Käypä kurkkaamassa Infernon sivuja http://www.saunalahti.fi/~thietavu/ ja sieltä erityisesti KESKUSTELUPALSTA.. sieltä löytyy paljon apuja chilin kuivatukseen liittyen.. myös ilmakuivauksesta!

Kiitos tiedoista, tuas.

Olen Infernon sivuilla vieraillut, mut enpä oo älynny ennen, et sielläkii on(no miksei olis?)keskustelupalsta.Jäin sinne jumiin, tavaamaan juttujanaurua

Enpä taida noita  vielä ainakaan kuivata uunissa, niitä kypsiä on nyt neljä vaanhymy

Mie koukkuunnuin sinne sivuille heti.. eilen laitoin siemenet itämään ja odotan innolla mitä niistä tulee naurua

Ihania ruokaohjeita ja kasvatuksesta yms. ohjeita vaikka kuinka. Montakohan iltaa mieki niitä sivujen olen lukenut eikä vieläkään ole kuin pintaa ehtinyt raapasta

Miekin itseasiassa olen kovasti harkinnut, et idätän sisäkasvatukseen talveksi ihan uudet kaverit. Kyllä olis toiveissa Orange Habanero nostaa ruukussaan sisälle, on niin sievän kokoinen puska nimittäin! Lemon Drop on valtaisa puska, Fresno on siltä ja väliltä.Hyvä, kun meillä on mukavat ja asiantuntevat chili-sivut-SUOMEKSI!Noin niiku eri lajikkeidenkin osalta..Ja se kauppasivu...plääh...sinnehän ei pitänyt mennä olleskaacool

Mullakin vasta pari raakiletta (ihan sisätiloissa vain). Tosin yksikin kypsä olisi enemmän kuin voitto , eka vuosi ja ihan uteliaisuutta pari siementä itämään :) Joskin, no, myönnettäköön, että laitoin minä eilenkin pari siementä vielä, vaikka eihän nyt enää pitänyt vaan piti odottaa ihan kiltisti muutamia kuukausia... :) Mutta kun ne olivat ihan "joutavani" niin voihan sitä sitten hankkia uudet! Haha.

Infernon sivusto on kyllä mahtava! Samoin keskustelupalsta, jossa olen selannut ja ihastellut upeita kasvareita tai muutoin konkareiden kasvatuksia.

Eikö kukaan tiedä tuosta Sweet Bananasta, et onko se millon kypsä? Se on ainoa hedelmä siinä koko kasvissa, olis kiva maistella se oikean kypsyisenä.(vaikeasti ilmaistu)

Suometar, minun mielestäni Sweet bananasta tulee sellainen oranssinpunainen kypsyessään eli tuo sinun olisi vielä "raaka". Vaikka chilit on kai vähän niin kun paprikat, niitä voi syödä eri kypsyysasteisina.

Kiitos Milli, tairan ootella sit vielä väriä pintaan

Käyhän Suometar katsomassa tämä linkki: http://www.chilimaailma.net/2005.php

Sieltä löytyy kuva (etsimällä monien joukosta...) melkein kypsästä Sweetistä.