Leipä on siihen parempaa.
No niin, maisteltiin sitten kahden ystävän kanssa sitä miun ensimmäistä chiliä.Yksi sanoi, että ei ole vahva, toinen oli aivan punainen naamaltaan ja puuskutti. Mie ite olin kans sitä mieltä, että vahvaa on. Hiki tuli ja suuta poltteli vielä vartinkin päästä Mutta ihan kiva kokemus silti!
Minkälainen chili on "Golden cayenne"? Luulin, että pitkä, kapea ja keltainen....heh, miulla kasvaa aika pyöreähkö ja nyt se punertuu, joten ei vissiin ole alkuperäinen malli Siemenet otettu jostain ketjukirjeestä.Kiva maistaa sitte, mitä se on.
Nii, siis tälläinen se olis se "muka Golden cayenne". Maistoinkin, paprikalle maistuu, joten ei ole mikään CHILI. Entäs, mistä johtuu tuo halkeilu?
Olisikohan liian paljon vettä kerralla?
Niin, mietinkin tuota kastelu-hommaa, että voisko olla siitä. Miten työ muut kastelette chilit ja paprikat? Pitääkö niitä kastella kuitenkin selvästi vähemmän, kuin esimerkiksi tomaatteja? Miulla on kasvarissa yhdessä laatikossa 6 chilin tainta ja samettikukkia.Loput chilit on sankoissa ja ruukuissa.Yritän kastella mahdollisimman tasaisesti. Saako pintamulta kuivahtaa välillä vai? Itellä se ei pääse kuivahtamaan, joten kastelenkohan sitten liikoja
Saman verran mie kastelen kun tomatteja. Miulla on vaan niin isot kasvualtaat alla, ettei liikaa varmasti tule laitettua. Annan kuivahtaa pinnan kasteluiden välillä.
No pitää miunkii sitten vähän katsella sitä mullan pintaa.Ei miula muissa lajikkeissa ole mitään halkeilua tai muuta ollut havaittavissa, onneksi. Nyt varmaan viime aikoina on saattanut vettä mennä liikaa siihen nähden, kuinka viileää on ollut.Tarkkaa puuhaa tuo tuuletus/kastelu/lämpötila-suhdanne.
Tässä melkoisen mutkikas chili tulossa, ihan on solmussa..
Apua! Mulla on tullut chileihin jotain omituista ötökkää! Ne on ihan pieniä (hyvä kun niitä näkee), valkoisia ja liikkuvat tosi nopeesti. Ne tekee seittiä lehtien ja oksien haaroihin. Lehdissä näkee just ja just pieniä laikkuja. Kahdessa chilissä oli jo paprikat hyvässä vauhdissa ja ne alko tiputtaan lehtiänsä. Leikkasin ne maata myöden poikki, kun iski paniikki että ötökät leviää muihinkin kasveihin. Ja nyt tarkemmin kun kattelin, niin yhdessä muussakin chilissä sekä orkideassakin on jotain pientä ihmeellistä havaittavissa.
Mitä ihmettä tää on? Ja mistä niitä tulee? Millä pääsen eroon? Haluaisin säästää loput chilit tältä vihulaiselta! Jostakin kumman syystä myös viime syksynä juuri ostettu muratti kärsi samoista ötököistä. Aluksi luulin, että hämähäkki vaan on tehnyt seittiään kasviini, mutta tuhon laajuus paljastui nopeasti kun lehdet menivät ihan käppyräksi. Sen lehdet kuivui niin, että heitin koko kasvin meneen. Meni jonkun aikaa ja ostin uuden muratin. Sille kävi ihan samalla lailla. Osaiskohan joku auttaa?
Lajike PI 441551 tänään:
Tuo piispanhattu on ihan hausta, valitettavan iso vaan ja vähän liian mieto meidän makuun. Kypsyessään muuttuu punaiseksi.
Ne valkoiset ötöt ovat jotain jauhiaisia, kannattanee kokeilla Raidia tai jotain muuta ötökkämyrkkyä. Meillä iskivät monta vuotta vanhaan Apache-puuhun, heitin hädissäni parvekkeelle ja sinne unohtui .
Jauhiaisia? Mistä sellaisia tulee ja hyökkäävätkö ne myös muiden kasvieni kimppuun? Voikohan chilin upottaa kokonaan mäntysuopaveteen (multineen)? Jos se vaikka auttais...
Mielestäni jauhiaiset on kyllä niitä lentäviä valkoisia, jotka ei tee seittiä. Sannimarian ötökät kuulostaa villakilpikirvoilta. Voit sitä mäntysuopaveteen upottamista yrittää, mutta itse kyllä suihkuttelisin malationilla. Sen verran ikäviä ötököitä on ja ne tulee yleensä uudestaan samaan kasviin (tai muuhun kasviin samalla paikalla!). Tykkää erityisesti kuivasta huoneilmasta.
Eikö villakilpikirvat ole nimensä mukaisesti ikäänkuin kilven suojassa ja tekevät sellaista nöyhtää ylleen? Jauhiaisista en nyt nimestä ole varma, mutta siitä valkoisesta tomusta tulee mieleen jauho, joten eivät ainakaan ole niitä tavallisia seittiöttiäisiä. Mutta jos kyseessä on vkk, ei niihin taida auttaa yhtään mikään ja leviävät salamannopeasti.
Vuosien kokemuksen myötä olen menettänyt täysin uskoni toluihin ja suopiin, ainoa mikä tehoaa kirvoista lähtien on valitettavasti oikea myrkkymyrkky.
Noista ötököistä ei oikein ota selvää, onko ne karvaisia vai mitä ne on. Joka tapauksessa mustaa ruukkua vasten ne ovat valkoisia ja ne ovat pienempiä kuin kidesokerin kiteet. Mitään lentämistä en ole havainnut. Seittiä kylläkin.
Mites sitten jos niitä myrkyttää, niin voiko chilipalkoja kuitenkin syödä (jos niitä tulee)? Tällä hetkellä myös kauan odotetussa Bolivian rainbow''ssakin on nuppuja, enkä tahtoisi sitä menettää.
Punkit tekevät seittiä, mutta näkemäni punkit ovat olleet mustia tai ruskeita. Punkit ovat kai hämähäkkieläimiä, joten niihin eivät kai ihan tavalliset myrkyt tehoa. Punkkejakin on ilmeisesti monenlaisia, tavallisimmat kai vihannespunkkeja.
Aloin laittaa ruokaa ja ajattelin hakea ensimmäisen kypsyneen pikkurillin pään kokoisen chilin ruokaa maustamaan. Pienen pienen hippusen maistoin ja suu on jo aivan turta
Vihannespunkit tekee seittiä, ja kyllä mullakin on ollut sellaisia vaaleita vipeltäjiä... Että niitähän ne varmaan. Ensin kannattaa kokeilla mäntysuopa/tolu-suihkuttelua, ja jos ei auta niin sitten järeämpiä myrkkyjä!
Malationi ja pyretriini tehoaa kyllä jotenkutan punkkeihinkin. Varsinaisia punkkimyrkkyjä myydään vaan ammattilaisille. Malationikäsittelyn jälkeen voi satoa syödä 7 vrk päästä ja pyretriinikäsittelyn jälkeen 1 vrk päästä.
Ensimmäiset kaksi chiliä Apassista on poimittu.
Olen minä koko sen ajan mitä olen isännän kanssa kimpassa pyörinyt ihmetellyt sitä sen mieltymystä tulisiin mausteisiin. Ja ihmetellyt, että minkälainen makuaisti sillä on, kun ei mikään ole tarpeeksi tulista.
Mutta NYT!! Pahaa aavistamatta haukkasi ensimmäisestä apachesta puolet suuhunsa (toinen chili oli jo valmiiksi isännän kädessä). Ja sit lähti. Meinaan isäntä hakemaan vaaleeta leipää. Ja kiireellä.
Oli minulla hauskaa! On siis kuitenkin olemassa niin tulista ruokaa, että isännältäkin silmistä vesi valuu. Isäntäkin oli tyytyväinen. Sanoi, että pitää niitä kuivata. Ja tehdä chiliketsuppia. Mutta ei ottanut siemeniä talteen. Aikoo varmaan nostaa ne purkit syksyllä sisälle...